Casino Versus Japan - Casino Versus Japan (1998)

Electronic
Label: Star Star Stereo

1. Vessels That Float Out of Metals That Sink (Pt. 1) (0:36)
  2. Vessels That Float Out of Metals That Sink (Pt. 2) (2:38)
  3. Vessels That Float Out of Metals That Sink (Pt. 3) (8:03)
  4. Vessels That Float Out of Metals That Sink (Pt. 4) (5:43)
  5. Vessels That Float Out of Metals That Sink (Pt. 5) (1:29)
  6. Blue Vacation (Pt. 1) (4:17)
  7. Blue Vacation (Pt. 2) (4:42)
  8. Blue Vacation (Pt. 3) (0:30)
  9. Blue Vacation (Pt. 4) (6:45)
  10. Blue Vacation (Pt. 5) (2:40)
  11. Nuclear Weapons Were Invented in 1945 (Pt. 1) (1:37)
  12. Nuclear Weapons Were Invented in 1945 (Pt. 2) (6:47)
  13. Nuclear Weapons Were Invented in 1945 (Pt.3) (1:04)
  14. Nuclear Weapons Were Invented in 1945 (Pt. 4) (4:04)
  15. Nuclear Weapons Were Invented in 1945 (Pt. 5) (3:23)
  16. Names on Maps of Venus (Pt. 1) (5:35)
  17. Names on Maps of Venus (Pt. 2) (0:56)
  18. Names on Maps of Venus (Pt. 3) (5:25)
  19. Names on Maps of Venus (Pt. 4) (1:20)
  20. Names on Maps of Venus (Pt. 5) (4:19)
  21. Names on Maps of Venus (Pt. 6) (1:48)
  22. Cosmosa Bravo (0:18)
avatar van John Doe
Voor op reis is dit zoeen beetje de muziek voor mij. Zo ontzettend ontspannen en lief zijn de ambient tonen en zo lekker trippend/psychedelisch zijn de ritmes en distorted wolken van geluid. Dé muziek voor voorbij glijdende uitgestrekte landschappen met een opkomende of ondergaande zon. Hier toevallig iemand die een video met hetzelfde thema voor een paar nummers heeft gemaakt.

Van de drie reguliere albums van Casino Versus Japan is dit zelfgetitelde debuut het meest ambient. De tracks vloeien in elkaar over zoals de titels misschien al enigzins aangeven. Klassieke Brian Eno type ambient galmt in de rondte, en de af en toe toegevoegde (geproceste) gitaar vormen shoegazer-achtige klanktapijten. Ik kwam trouwens ook de producer tegen als gebruiker op discogs en toen zag ik dat Loveless van My Bloody Valentine één van z'n favoriete albums is.
Ergens anders las ik dat de artiest al hield van 'treinen' voor het uitbrengen van muziek. Dat dat waar is kan ik zeker geloven, want de ritmes passen absoluut bij een over het spoor scherende trein en de rest van de klanken -zoals ik al zei- bij voorbijschietend land. Toen ik Casino Versus Japan voor het eerst opzette in de trein (het album Go Hawaii) was het ook meteen raak.

Als geheel is het een vrij minimaal album, en nogal rauw, maar van begin tot eind gevuld met rijke sfeer. Volle bak ambiance! Dat geldt overigens ook voor alle andere werken van de artiest, maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid m'n favoriet blijven.

avatar van luc011190
Mooi stuk, John En inderdaad een heel vet album dit...

thejazzscène
Ik ben hier ook wel benieuwd naar aangezien ik dagelijks de trein neem. Ik moet echt dringend eens My Bloody Valentine gaan uitchecken want ik ken absoluut niets van die groep.

avatar van -SprayIt-
Echt het beste wat ik in lange tijd heb gehoord deze plaat.

Deze is inderdaad ook erg mooi, helaas niet te krijgen op vinyl.
Hun 10" Via is arguably hun beste werk, 2 pareltjes, alleen te verkrijgen op 10", 1 van de beste 10"'s die ik heb, wat een ongelooflijk mooi ambient trippy werk is dat!