OMD - Dazzle Ships Live at the Museum of Liverpool (2015)

Pop / Electronic
Label: Pledge

1. Dazzle Ships (Parts II, III & VII) (2:13)
  2. ABC Auto Industry (2:17)
  3. Sealand (6:59)
  4. Messages (4:38)
  5. Radio Waves (3:47)
  6. Genetic Engineering (3:21)
  7. History of Modern (Part I) (3:24)
  8. Julia's Song (4:03)
  9. She's Leaving (3:55)
  10. Souvenir (3:55)
  11. Maid of Orleans (4:46)
  12. 4-Neu (3:25)
  13. International (5:46)
  14. Metroland (5:46)
  15. Sister Marie Says (4:06)
  16. Sailing on the Seven Seas (4:06)
  17. Enola Gay (4:32)
  18. Electricity (3:45)
  19. The Romance of the Telescope (3:39)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Orchestra Manoeuvres In The Dark - Dazzle Ships (Live At The Museum Of Liverpool) - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Orchestral Manoeuvres In The Dark (O.M.D.) schaarde ik in de jaren 80 zeker niet onder mijn favoriete bands. Mede hierdoor zag ik de band’s meesterwerk Dazzle Ships in 1983 volledig over het hoofd.

De muziek van O.M.D. weet ik sinds een aantal jaren wel op de juiste waarde te schatten en het sterk door Kraftwerk beïnvloede Dazzle Ships is mijn favoriet, al kan ik ook vrijwel alle andere platen van de band inmiddels zeer waarderen.

Eind vorig jaar stond de band twee avonden in The Museum Of Liverpool en tijdens de shows stond Dazzle Ships centraal.

O.M.D. had er uiteindelijk een crowdfunding campagne voor nodig om de fraaie cd plus DVD uit te brengen, maar deze gingen vervolgens als warme broodjes over de toonbank. Terecht, want de shows in Liverpool waren zeer indrukwekkend.

Het valt waarschijnlijk niet mee om de cd plus DVD nog op de kop te tikken, maar luisteren kan gelukkig via Spotify. Op de live-registratie wordt Dazzle Ships niet integraal uitgevoerd, maar worden de tracks van de meest experimentele plaat van de band afgewisseld met een aantal van de grote hits die de band rond Paul Humphreys en Andy McCluskey scoorde.

De set van O.M.D. doet me behoorlijk denken aan de zeer memorabele concerten van Kraftwerk die ik dit jaar heb gezien en dat is het grootste compliment dat je een band die elektronische muziek maakt kunt maken. Bij vlagen is de muziek van O.M.D. bijzonder experimenteel, wat fraai contrasteert met de inmiddels tijdloze wereldhits die de band ook op haar naam heeft staan.

Een live-plaat van een band als O.M.D. leek me op voorhand nogal overbodig, maar inmiddels kan ik maar geen genoeg krijgen van deze bijzonder sfeervolle en zeer knap uitgevoerde live-tracks. O.M.D. timmert nog steeds aan de weg, maakt nog platen die er toe doen (al schatte ik English Electric uit 2013 ook pas na maanden op de juiste waarde) en maakt live behoorlijk wat indruk. Snel naar Nederland halen dus deze band. Erwin Zijleman

avatar van dazzler
erwinz schreef:

Ik heb er net eentje in de bus (gratis nog wel), van een fan die een vervangexemplaar kreeg voor haar in de post licht beschadigd geraakte geluidsdrager. Het blijkt een box in deluxe uitvoering (met boek en dvd) en gesigneerd. Ik ben dus zo blij als een kind met dit Sinterklaascadeau.

Met de tracklijst ben ik niet zo blij. OMD brengt zijn meest experimentele album live in een daarvoor aangepaste setting en op een toepasselijke locatie. Maar zoals steeds kan de groep het niet laten om er weer een pak hits tegenaan te gooien. Songs als History of Modern, Metroland, Sister Mary Says en Sailing on the Seven Seas komen wat misplaatst over. Maar laat ik eerst gewoon luisteren.

Misschien stel ik mijn *** wel bij.