Tangerine Dream - Quantum Key (2015)

Duitsland
Electronic
Label: Eastgate

1. Genesis of Precious Thoughts (9:27)
  2. Electron Bonfire (5:12)
  3. Drowning in Universes (11:23)
  4. Mirage of Reality (7:36)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De Quantum Key Cupdisc-EP is het eerste échte nieuwe wapenfeit sinds het heengaan van Edgar Froese. Het bevat muziek die voor een groot deel al concept-matig was gecomponeerd door Edgar en welke verder uitgewerkt is door huidig Tangerine Dream-bandlid Thorsten Quaeschning en nieuwkomer Ulrich Schnauss. Tevens bevat deze EP, net zoals Mala Kunia, muziek van de laatste periode die Edgar met Tangerine Dream wilde ingaan, namelijk de Quantum Years. Deze periode zal nu verder uitgewerkt en afgesloten gaan worden door de huidige bandleden die hun uiterste best zullen doen om deze laatste visie muzikaal gestalte te geven op een manier zoals Edgar dit gewild zou hebben.
Quantum Key is figuurlijk gezien ook de sleutel tot het nieuwe album Quantum Gate die later dit jaar zal moeten gaan verschijnen. Een album waar overigens ook TD-oudgediende Peter Baumann aan meegewerkt schijnt te hebben.

"Genesis of Precious Thoughts" zal ook op Quantum Gate gaan verschijnen en is een veelbelovende opener die in de eerste twee minuten al een flinke indruk achter weet te laten dankzij een prachtige collage van sterke elektronische klanken. Zodra de viool van Hoshiko Yamane z'n intrede doet, veranderd het nummer en even later komt hier een pakkende beat bij. Na verloop van tijd komen er continu lichte koerswijzigingen om de hoek kijken, zonder dat de muziek echt wezenlijk veranderd. Maar dit zorgt wel voor een zeer prettige luisterbeleving. En hoor ik het nu goed, of zit er zowaar een verwijzing naar Phaedra in? En dan doel ik naar een korte, doch opvallende sequencer-sectie die ergens in de vijfde minuut even om de hoek komt gluren; eentje die steeds meer de hoogte lijkt in te gaan, op een manier zoals dit ook gebeurt met de sequencer-sectie uit Phaedra.

"Electron Bonfire" is ook erg sterk. Het nummer bevat sterk sequencer-werk, is heerlijk opzwepend van aard en kent een heerlijk thema. Sowieso valt ook hier het scala aan prachtige elektronische klanken op. Elke noot is een verrassing om naar te luisteren. Dit komt net zoals bij de vorige track ook door het effectieve vioolspel van Hoshiko. Alleen jammer dat dit nummer gevoelsmatig wat aan de korte kant is.

Vrij rustig en gedwee begint vervolgens "Drowning in Universes" met tingelende klanken op een zacht bed van synthesizer-klanken. Vrij vlot daarna ontspruit een opvallende sequencer-sectie, terwijl de serene klanken aanhouden. Als de track vordert, verdwijnt de sequencer geleidelijk wat en blijft op de achtergrond sudderen. Een mooi thema kruipt naar voren en een coole ritme-sectie doet ook z'n intrede. Mooi toetsenwerk op de piano fleurt het nummer nog verder op, totdat even later weer de nadruk op het sequencer-werk komt te liggen.
Zo rond de zesde minuut lijkt de muziek zichzelf als het ware te verliezen en maken ruimtelijke klanken zich los om het luchtledige in te zweven, terwijl ijle vioolklanken een ietwat triestige melodie ten gehore laten brengen. Het is deze sectie die een behoorlijk intrigerend nummer afsluit.
Het is de enorme variatie in afwisseling die ervoor zorgt dat dit nummer van begin tot eind blijft boeien. Het zit knap en sfeervol in elkaar en er gebeurt van alles binnen de elf minuten die dit nummer rijk is.

"Mirage of Reality" sluit deze Cupdisc op effectieve wijze af. Het is een sterk staaltje muziek met mooi, sprankelend sequencer-werk en een wederom mooi thema zorgt voor een perfect resultaat. Ook hier valt de variatie enorm op binnen de zeven minuten speelduur, waardoor ik me geen seconde hoef te vervelen. De laatste minuten zorgen overigens voor een sterke climax.

Quantum Key bevat sterk, inspirerend TD-materiaal. De muziek klinkt onderling heerlijk afwisselend en kent overigens ook een top-productie. Maar het belangrijkst is nog dat de band het voor elkaar gekregen heeft om een product neer te zetten die gevoelsmatig voldoet aan de eisen zoals Edgar Froese het zelf gewild zou hebben. En dat is een prestatie op zich.
Het is dan ook in veel opzichten een bijzondere release en doet me met nieuwsgierigheid uitkijken naar het nieuwe album Quantum Gate. Even geduld nog...

tangmaster
Ik ben een beetje bang dat het komende album gaat tegenvallen vond deze EP niet echt grandioos.

avatar van THX-1138
De productie van dit album is erg goed. Eigenlijk heb ik nooit eerder een TD album zo goed horen klinken. Ik moet eerlijk bekennen dat de opnamekwaliteit nooit heel belangrijk is geweest voor mij wanneer ik naar de muziek van TD luister. Luister naar Phaedra of Rubycon en ik merk dat de ietwat gesloten geluidservaring alleen maar bijdraagt aan de mystieke en spannende sfeer van die albums. Sterker nog: of ik nu TD-muziek hoor op een oud cassettebandje of van CD, hun muziek blijft keihard overeind staan. Helaas geldt dit bij mij alleen bij het luisteren naar hun oudere werk. Vanaf eind jaren tachtig heeft het me niet echt meer kunnen bekoren. Het mist ziel. Het mist gevoel. Het mist sfeer. Wanneer is deze CD niet beluister als TD-CD, maar gewoon als een electronische muziek van artiest X bekruipt mij toch het gevoel dat ik dingen mis. Ik mis spanning, ik mis het dreigende geluid, ik mis de wendingen en variatie in de stukken die me op het puntje van mijn stoel doen zitten.

Kort gezegd: het klinkt perfect, maar het raakt me simpelweg niet Misschien mis ik gewoon wel imperfecties in de muziek die de stukken misschien nog enig karakter zouden geven.

avatar van Gerards Dream
Mooie uiteenzetting CorvisChristi. De EP laat goed horen om met de woorden van Freek de Jonge te spreken dat er leven is na de dood. Thorsten Quaeschning heeft goed opgelet tijdens de les die hij van Edgar Froese heeft mogen ontvangen. Muziek maken die wat met je doet. De volle 30 minuten heb ik heel wat lekkers voorbij horen komen. Het blijf natuurlijk treurig dat de grootte Dream baas er niet meer is, maar ik denk dat hij dit product zeker zal waarderen. De productie is om door een ringetje te halen.