Maarten Peters & The Dream - Burn Your Boats (1987)

Rock / Pop
Label: Dureco

1. Burn Your Boats (4:58)
  2. Take It Now (3:53)
  3. Window Widow (4:54)
  4. Nightmares (3:40)
  5. Factory Man (5:59)
  6. Sometimes (5:50)
  7. Not Together (4:13)
  8. You're Mine (4:17)
  9. The Golden Coach (4:44)
  10. Sunday Morning (4:38)
avatar van dynamo d
Dit is nou één van de beste Nederlandse pop-albums ooit gemaakt. Factory Man en Burn Your Boats zijn 'beauties' van songs, geschreven door Nijmegenaar Maarten Peters. Zijn albums en singles waren (te) bescheiden succesjes in Nederland. Jammer, want Maarten Peters verdient zeker meer. Op één na (Hunting the Queenbee) heb ik zijn Engelstalige albums en ben daar blij mee. Het zijn er in totaal 4.

avatar van Janz
dynamo d schreef:
Dit is nou één van de beste Nederlandse pop-albums ooit gemaakt.

Dan zou deze plaat zich kunnen meten met het werk van bijvoorbeeld zijn oude baas Frank Boeijen of met het werk van Nits, Golden Earring en De Dijk????? Dat kan ik me niet voorstellen.

avatar van Edwin
dynamo d schreef:
Dit is nou één van de beste Nederlandse pop-albums ooit gemaakt.

Genoteerd op de verlanglijst

avatar van dynamo d
Janz schreef:

Veel vraagtekens maar nul-komma-nul geluisterd. Raar commentaar Janz.

p.s.
Ik vind de Nits en de Golden Earring overigens ook erg goed. Sommig werk van Frank Boeijen ook. De Dijk vind ik ietsje minder.

avatar van Janz
Inderdaad ken ik deze plaat niet, maar ik herinner me wel diverse geflopte singles in de jaren 80, zoals After the Party, Burn your boats, White horses in the snow. Geen van deze nummers kon mij boeien. Nits, Golden Earring en De Dijk daarentegen timmerden en timmeren nog immer relevant aan de weg. Ik betwijfel daarom sterk of deze plaat inderdaad tot de beste Nederlandse popalbums behoort, zoals jij beweert.

avatar van Crush
Janz schreef:

Alsof dat zo geweldig is? Tenminste, ik neem aan dat je deze bands niet noemt omdat je het bagger vindt?

Ik vind het echter (met uitzondering van Nits) wel bagger en daarmee blijkt maar weer eens dat niet zo persoonlijk en daarmee verschillend is als smaak.
En laat het op deze site nou juist over smaak gaan!

Ik vind dit wel een aardig album, maar vond ook dat Peters daarna snel inkakte.

avatar van Bluebird
Iets sterker dan het debuut. Burn Your Boats en Factory Man waren toch sterke singles die helaas weinig hebben gedaan. Window Widow en Sometimes zijn prachtballads. Hierna zou Peters solo verdergaan en constante kwaliteit afleveren met nog 2 prima cd's.

avatar van evert-jan

helemaal mee eens!

avatar van evert-jan
Maarten Peters en Margriet Eshuijs zijn al jaren een leuk setje, wat z'n weerslag heeft op beiderzijds werk. Ze vervullen met verve een rol op elkaars albums.
(Zie ook "sometimes" van Margriet Eshuijs)

avatar van matthijs
Maarten klinkt mij een beetje te dramatisch op o.a. Factory man en Burn your Boats. Op Window widow is dat wat subtieler, meteen mijn favoriete nummer. Take it Now is weer van een geheel andere orde, een draaaaak van een nummer.
Alles bij elkaar toch nog 3 sterren.