Tricky - Skilled Mechanics (2016)

Pop / Hip-Hop
Label: false Idols

1. I'm Not Going (2:53)

met Oh Land

2. Hero (2:23)

met Ann Dao

3. Don't Go (3:12)
  4. Beijing to Berlin (2:52)

met Ivy

5. Diving Away (2:09)
  6. Boy (2:54)
  7. Bother (2:24)
  8. How's Your Life (2:59)
  9. Here My Dear (2:38)
  10. We Begin (1:35)

met Francesca Belmonte

11. Well (2:50)
  12. Necessary (3:35)

met Milo

13. Unreal (1:49)

met Xdare

Met Tricky heb ik niet zo'n innige band. Ja, Maxinquaye blijft echt een geweldige plaat en daarna was het op en af met Tricky. Sommige albums heb ik zelfs overgeslagen en moet ik nog steeds maar eens beluisteren.
De vorige, Adrian Thaws, was er zo eentje. Waarom ik nu dan weer aanhaak? Geen idee. Zo gaat het altijd. En zo zijn zijn albums sinds dat debuut ook wel: sommige dingen leuk, sommige niet. Op en af.

Het is vermakelijk, het klinkt prima, maar echt raken doet het niet (af en toe ietwat te schetsmatig). Maxinquaye zal dus altijd wel dat eeuwige, sterke debuut blijven waar hij niet meer overheen zal komen.

Voordeel van Skilled Mechanics is dat het kort en krachtig is. Dat doet het album wel goed.Het zijn afwisselende nummers en een aantal klinken lekker broeierig, waardoor ik toch een beetje een Maxinquaye gevoel krijg.

O ja....... het is een beetje dubieus of we dit wel een Tricky album moeten noemen want ' Formed by Tricky after a move to Berlin earlier this year, Skilled Mechanics is a collaborative project that allows the producer and vocalist to work with many different artists, while at the same time pushing his unique vocal talents to the forefront'.

Dat we dat ook weten. gewoon tricky wat mij betreft en nog een leuke ook!

avatar van coldwarkids
Ik vond destijds Evolution. Revolution. Love een vet nummer.

avatar van davevr
Ik ben curieus...

avatar van E-Clect-Eddy
Toevallig van de week nog False Idols geluisterd maar ook daar bleef niet veel van hangen maar slecht is het niet, en inderdaad is Maxinquaye eigenlijk het enige van hem wat ik goed ken en waardeer. Vorige album is aan me voorbijgegaan.

Dit album is inderdaad erg herkenbaar Tricky maar er zit wel een ander soort interessante variëteit in en zoals aERodynamIC eerder zei, nummers zijn lekker kort, voorlopige favoriet Beijing to Berlin en Here My Dear en We Begin, eigenlijk leuker wanneer er een gast vocaal is.

avatar van 3dwardVan3
Trip Hop grootheid Tricky is terug en samen met DJ Milo en Luke Harris is hij verantwoordelijk voor dit nieuwe album: Skilled Mechanics. Het album opent met I'm Not Going, waarop de stem van Oh Land te horen is en doet qua sfeer enigszins denken aan FKA twigs. Na de opening verzwakt het album snel: de stijl van Don't Go kan ik nog wel waarderen, maar op andere nummers vind ik het saai en voorspelbaar worden. De tijden waarop een album van Tricky als spannend en vernieuwend werd ervaren liggen helaas achter ons.