NNENN - Snapshots of Eternity (2015)

Electronic / Pop
Label: ONusual

1. Follow Me (3:48)
  2. Exhibit All (3:28)
  3. Call It Off (4:16)
  4. You and I (2:37)
  5. Give It a Shot (3:11)
  6. All Right (3:42)
  7. Don't Feel Guilty Love (3:04)
  8. I'm Going Under (5:10)
  9. Moving Forward (3:01)
  10. Don't Drink the Ink (2:10)
  11. Ice Cream Cubes (0:59)
  12. Snapshots of Eternity (3:18)
  13. We're Sailing (1:38)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: NNENN - Snapshots Of Eternity - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

NNENN is de samenwerking tussen zangeres Johanneke ter Stege en producer Tonny Nobel. Beide namen deden bij mij geen belletje rinkelen, maar mijn aandacht werd direct getrokken door de fraaie wijze waarop het debuut van het tweetal is verpakt.

Snapshots Of Eternity ziet er niet alleen heel fraai uit, maar is ook een hele boeiende plaat.

Tonny Nobel heeft het debuut van NNENN voorzien van een sober maar bijzonder trefzeker elektronisch klankentapijt. Het is een klankentapijt vol avontuur, maar ook vol ruimte.

Deze ruimte wordt vervolgens benut door Johanneke ter Stege, die Snapshots Of Eternity heeft voorzien van hele bijzondere en opvallend veelzijdige vocalen. Het zijn vocalen die soms verleidelijk fluisteren, soms teksten voordragen alsof het gedichten zijn (wat het deels ook zijn), maar ook warm en soulvol kunnen klinken.

Het debuut van NNENN doet vanwege de instrumentatie soms wat denken aan het experimentelere werk van Lamb, maar sluit qua sfeer en vocalen meer aan bij de muziek van Portishead. Uiteindelijk is iedere vergelijking zinloos, want het geluid van NNENN vind ik uiteindelijk toch vooral uniek.

Snapshots Of Eternity houdt je constant op het puntje van je stoel door de spannende instrumentatie die overloopt van ingehouden spanning en overtuigt volop door de prima vocalen die steeds weer perfect lijken samen te vloeien met het intrigerende muzikale landschap.

Waar veel muziek in dit genre me na een tijdje gaat vervelen, kan ik inmiddels al weken geen genoeg krijgen van het debuut van NNENN, wat mede wordt veroorzaakt door het feit dat het duo de perfecte balans heeft gevonden tussen stevig experimenteren en een popliedje met een kop en een staart.

Snapshots Of Eternity blijft maar verrassen, verbazen en verleiden en lijkt bij iedere luisterbeurt alleen maar beter te worden. Hierbij maakt NNENN het je geen moment echt makkelijk, maar raakt het de luisteraar ook geen moment kwijt. Al met al een hele bijzondere plaat, die in zeer brede kring aandacht en respect verdient. Erwin Zijleman