Iona - Open Sky (2000)

Rock / Folk
Label: Forefront

1. Woven Cord (9:28)
  2. Wave After Wave (6:15)
  3. Open Sky (5:41)
  4. Castlerigg (9:27)
  5. A Million Stars (3:20)
  6. Light Reflected (5:11)
  7. Hinba (4:58)
  8. Songs of Ascent (Part One) (7:58)
  9. Songs of Ascent (Part Two) (9:06)
  10. Songs of Ascent (Part Three) (4:53)
  11. Friendship's Door (7:14)
avatar van EmDee
Dit is zeker geen rock!

Het is eerder Celtic Gospel wat vooral liefhebbers van Clannad en Enya aan zal staan.

avatar van Zelva
Allmusic.com:

Genre: Gospel
Styles: CCM, Prog-Rock/Art Rock, Celtic Fusion

En ja, de rockinvloeden lijken me wel duidelijk, ook al is het niet de gitaar die hier prominent voor zorgt.

avatar van ChrisX
Waarom zou dit in vredesnaam GEEN rock zijn? Ik heb zowel Clannad als Enya nog nooit zo heftig horen spelen. En dat is ook gelijk het essentiele verschil tussen Iona en die andere twee acts.

Open Sky is het vijfde studio-album en er word voor het eerste een beetje terug gegrepen op een ouder album. Het combineert het symfonische van de voorganger Journey Into The Morn met het atmosferische / ambient karakter van The Book Of Kells. Heel opvallend zijn de bij vlagen behoorlijk heftige (voor Iona begrippen) gitaarsolo's van Bainbridge.

Het is wel het eerste album van Iona waar op ik qua produktie wel een beetje wat aan te merken. Het klinkt op dit album wat mij betreft net iets te galmerig (met name in de stevigere stukken).

avatar van Flipper
De muziek van Iona is als het land waar het vandaan komt, mysterieus, spiritueel, subtiele schakeringen tussen diverse kleuren op het pallet, soms glooiend als de Speyside, soms ruig als de Highlands, indrukwekkend als Glencoe en zo woest als de golfstroom die tegen de westkust aanbeukt.

Totaal geen overeenkomst met Enya of Clannad, meer met Mostly Autumn en Karnataka, waarbij Iona de genoemde groepen ruimschoots achter zich laat.

Hoogtepunt van dit album is Castlerigg, met een instrumentale break waarbij je moeilijk stil kunt blijven zitten. Folk-rock van de buitencategorie.

avatar van Gert P
Heb hem nu ook na een poos heb moeten wachten voor de bestelling binnen was.
Sublieme folk/sympho/gospel/rock at je maar wilt.
Soms iets van Mike Oldfield dan weer Mostly Autumn of Clannad.

Prima plaat en jammer dat ze zo onbekend zijn.
Helaas maken ze te mooie en lange nummers voor singles.

Prachtige rustige stukken met toch iets heavyer muziek.
Ken Iona nog niet zo lang van muziek maar ze behoren tot mijn favoriete groepen en hoor ze 10 keer liever als een Radiohead om maar eens wat te noemen.

avatar van Rinus
Heb de CD te pakken gekregen via de heruitgave. Mooi album weer in de Iona traditie.

avatar van habada
Prima album
Echt wel combi van folk en symfonische rock