Ulver - ATGCLVLSSCAP (2016)

Noorwegen
Electronic / Rock
Label: House of Mythology

1. England's Hidden (7:39)
  2. Glammer Hammer (4:49)
  3. Moody Stix (6:44)
  4. Cromagnosis (9:48)
  5. The Spirits That Lend Strength Are Invisible (3:16)
  6. Om Hanumate Namah (7:42)
  7. Desert / Dawn (8:34)
  8. D-Day Drone (9:21)
  9. Gold Beach (4:52)
  10. Nowhere (Sweet Sixteen) (5:56)
  11. Ecclesiastes (A Vernal Catnap) (9:01)
  12. Solaris (2:12)
avatar van Devoo
Een mooi album om in de late uurtjes naar te luisteren. Ik ken naast deze plaat enkel nog Shadows of the Sun waar ik de vocals behoorlijk storend vond. Op dit album is er een stuk minder zang en dit komt de muziek ten goede. Ik hou van de meeslepende, sfeervolle muziek en ook de nummers met zang zijn deze keer niet storend. Mooi album, dat voor mij misschien net iets te lang duurt. Hij is maarliefst 80 minuten, wat toch een hele zit is.

avatar van Don Cappuccino
In 2014 tourde Ulver met live improvisaties met als basis materiaal van de studioplaten. Ik zag ze live in Tilburg en was onder de indruk en toen ik las dat de verfijnde improvisaties op een plaat zouden verschijnen, werd ik enthousiast. Uiteindelijk ben ik na meerdere luisterbeurten teleurgesteld. Daar waar de liveversie veel vurige stukken had waarin de ritmesectie zegevierde, leunt ATGCLVLSSCAP wat mij betreft te veel op ambient en dronekant van de improvisaties die destijds ook de minpuntjes waren in de show, waardoor de plaat al snel aan de lange kant wordt. Het is vooral aangename achtergrondmuziek geworden, maar dat is voor Ulver gewoon ver onder de maat.

Huh? Ik hoor de ritmesectie anders regelmatig flink van leer trekken. Zeer fraaie percussie momenten.
De stukken zijn ook afwisselend genoeg en blijven boeien.
Het kwartje viel bij mij al bij de tweede luisterbeurt. Op LP is dit allemaal zeer genietbaar

avatar van LZA
LZA
Op cd doet ie het ook goed . Hier nog één die smult van de drumpartijen. Het begint al goed bij die groove in Glammer Hammer, en dan die lekkere pluk-arpeggio's erbij; smakelijke hap. Ze weten de boel wel spannend te houden voor mij, ondanks dat het natuurlijk oud materiaal is. Heerlijk plaatje!