The James Hunter Six - Hold On! (2016)

Soul / Pop
Label: Daptone

1. If That Don't Tell You (2:34)
  2. This Is Where We Came In (4:34)
  3. (Baby) Hold On (2:45)
  4. Something's Calling (3:26)
  5. A Truer Heart (2:38)
  6. Free Your Mind (While You Still Got Time) (3:05)
  7. Light of My Life (3:15)
  8. Stranded (2:37)
  9. Satchelfoot (2:31)
  10. In the Dark (3:16)
avatar van Reijersen
James Hunter maakt al sinds zijn debuutalbum uit 1996 muziek om vrolijk van te worden. Zonder uitzondering maakt hij muziek waarin hij genres als blues, soul, pop en rock ’n roll met elkaar mengt. En dat dus al vijf platen lang en ik twijfel er eigenlijk niet over dat ook dit nieuwe en zesde album die formulier blijft volgen. De eerste single en titeltrack beloofde dat namelijk al een beetje.

Deze korte plaat, hij raakt maar net de dertig minuten, begint met If That Don’t Tell You. Een vrolijk nummer, een waar feestje. Een nummer met een leuke groove en een fijne orgel. Erg goede en superfijne opener. Dat feestje wordt moeiteloos voortgezet met This Is Where We Came In. Wederom een feestje om naar te luisteren, al is het wel een stuk rustiger dan die krachtige opener.
De eerste single is dus (Baby) Hold On. Een swingend en erg fijn nummer die ook iets olijks over zich heeft. Ik blijf een blije luisteraar.
Het nummer Something’s Calling is erg geënt op de oude soul. Het is heel goed gedaan, de vibe wordt hier heel goed gepakt. Het nummer is ook een beetje romantisch van toon. Die old-school vibe wordt moeiteloos verder gezet op A Truer Heart. Dit nummer ook zomaar door een Sam Cooke of een Ben. E King gezongen kunnen worden.
Free Your Mind grooved en stampt dan de energie weer even aan. Dit nummer is meer in de gedachte van de single Hold On. Dan is daarop Light of My Life weer een stukje rustiger. Een nummer dat rustig op en neer, heen en weer wiegt. Ook leuk is de korte orgelsolo in het nummer. Om dan toch maar weer de swing-stand aan te zetten met Stranded. Dit nummer juist meer die Daptone-sound. James Hunter laat hier verder ook meer horen van zijn vocale capaciteiten dan voorheen.
Satchelfoot vind ik een typische reclamesong. Past perfect onder een leuke reclame voor luchtjes, of voor auto’s. Helemaal niks mis met dit nummer. Om het album dan af te sluiten met In the Dark. Een nummer dat meer richting een ballad gaat, ook al is het dat niet helemaal.

Een bekende plaat, zo voelt dit nieuwe album van The James Hunter Six aan. Dat is helemaal niet, dat vertrouwde gevoel, want je wordt er ook nog eens vrolijk van. Een geslaagd nieuw werkje van James Hunter, that’s for sure.

(bron: Opus de Soul)