Aesop Rock & Homeboy Sandman - Lice (2015)

Label: Stones Throw

1. Vertigo (2:25)
  2. Katz (2:56)
  3. Enviromental Studies (3:35)
  4. So Strange Here (4:32)
  5. Get a Dog (4:07)
avatar van Slowgaze
Heb 'm net voor het eerst gedraaid, maar vond Aes een beetje vermoeiend. Skelethon was nog behoorlijk vet en z'n recente gastoptredens vind ik over het algemeen ook tof (check Busdriver ft. Aesop Rock & Danny Brown - 'Ego Death'), dus dit wordt maar eens aandachtig herbeluisteren.

avatar van Silky & Smooth
Potver, lekker plaatje hoor! Ik vind Aesop helemaal niet vermoeiend. Hij klinkt juist weer lekker fris en de combinatie met de meer monotone stem van Homeboy is zeker geslaagd!

avatar van niels94
Doordat de nieuwe plaat van Aesop Rock is aangekondigd heb ik ook deze EP eindelijk maar eens geprobeerd. En dat valt absoluut niet tegen! Vette EP, hoor! Erg lekkere beats met vaak een beetje een rockachtige sound (ektuh instrumentuh enzo) en natuurlijk sterke raps. Inderdaad een goede afwisseling tussen deze twee toch aardig onconventionele MC's. Fijne refreintjes ook. Aesop Rock doet het wat mij betreft, zoals eigenlijk altijd, gewoon geweldig. Van Homeboy Sanders denk ik juist af en toe: hier zou ik geen heel album van hoeven aanhoren. En dat hoeft hierbij ook niet, komt dat even goed uit Het hoogtepunt is denk ik toch wel het wonderschone 'So Strange Here', dat een beat kent met prachtige samples en een geweldig aanstekelijk basloopje.

avatar van Slowgaze
'So Strange Here' is overduidelijk de prijsnummertje van Lice. Beide rappers komen daar heel fijn op, en dat is een beetje het probleem met deze EP, volgens ondergetekende (of eigenlijk naastgetekende) dan. Ik typte eerst 'naastgeketende'. Dat was gek. No Fifty Shades of Grey. Waar was ik? O ja, ik vind de rappers niet altijd even fijn op de beats, ze liggen net een beetje onder de muziek, vind ik dan. En Aes ratelt hier gewoon toch best. Ik weet niet waarom jullie het niet horen of waarom ik het wel hoor, maar ja. En wat nou ektuh instrumenten, Niels? Ga nou niet zo cool doen dat je de sample van het laatste nummer niet herkent of zo.

avatar van niels94
Ik weet niet precies hoe dit geproduceerd is, met samples of niet. Ik bedoelde meer dat het een beetje een rockachtig geluid heeft, of hoe wil je het noemen, het klinkt alsof het bijna volledig ingespeeld zou kunnen zijn (ongeacht of dat het ook is of niet). Neem alleen de sound van de drums al. Het heeft af en toe ook wel wat weg van de sound van Li(f)e van Sage Francis, bijvoorbeeld. En dat van die ektuh instrumenten was verder natuurlijk ook lichtelijk ironisch bedoeld, zoals je zult begrijpen. Anyways, het ging me om de, overigens erg fijne, sound.

avatar van Slowgaze
Nee maar even au sérieux: die sample van het laatste nummer. Herken je 'm?

avatar van niels94
Ik heb gelezen dat het Linkin Park is. Ik heb de Linkin Park-fase op de een of andere manier gemist, dus nee, herkende het niet zelf.

avatar van Slowgaze
Ik heb die fase gelukkig ook nooit gehad, maar 'One Step Beyond' heb je toch wel meegekregen? Ik wil niet zeggen dat het muzikale opvoeding is, maar toch.

avatar van Arrie
Laten we vooral blij zijn voor Niels.

avatar van Slowgaze
Mike Shinoda heeft blijkbaar een best aardige remix gemaakt van 'Get a Dog', nadat Homeboy Sandman hem het nummer opstuurde met de tekst 'copyright infringement' erbij.

avatar van Slowgaze
Hier moet een halfje bovenop, meneertje Slowgaze. En dat was precies wat hij deed. Hier toch behoorlijk veel naar geluisterd, heel fijne EP eigenlijk wel. Homeboy Sandman en Aes vullen elkaar goed aan. De laatste van de Homeboy heb ik trouwens ook wat onderschat, ga ik ook even een halfje bovenop doen. De beste man is flink gegroeid op mij. No homo.

niels94 schreef:

Toch maar gedaan, en warempel: Homeboy Sandman bracht in 2016 een beter album uit dan Aesop Rock.

niels94 schreef:

Ga je mond spoelen met zeep.

avatar van niels94
He gets it anders wel popping in the UK parliament, hoor.