Pink Floyd - 1965 (2015)

Label: Parlophone

1. Lucy Leave (2:52)
  2. Double O Bo (2:54)
  3. Remember Me (2:44)
  4. Walk with Me Sydney (3:09)
  5. Butterfly (2:59)
  6. I'm a King Bee (3:08)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
1000 vinyl copies en die zijn al weg

avatar van Poles Apart
Had je niet eentje voor mij kunnen laten liggen DjFrankie?

Track 1, 2, 3 & 5 van de hand van Syd Barrett, de drijvende kracht in de beginperiode, "Walk With Me Sydney" is van Waters en "I'm A King Bee" uiteraard van Slim Harpo.

Als ik me niet vergis zijn alleen "Lucy Leave" en "I'm A King Bee" al bekend van bootlegs.

avatar van CWTAB
Ik zag dit passeren en dacht dat dit de zoveelste bootleg was.... blijkt dat het nu om een officiële release gaat om het auteursrecht na 50 jaar nog met 20 jaar te verlengen.

De band beloofd om nog iets te doen later met de opnames... hopelijk niet weer een box

avatar van musician
Wat een gemiste kans eigenlijk, voor Pink Floyd.

Aangevuld met later zelden nog uitgebrachte oude singles uit 1967 en 1968 (albumtracks en singles werden gezien als verschillende zaken) zoals Flaming, It would be so nice, Let there be More Light, Apples and Oranges en Point me at the Sky, had het bij elkaar een mooie verzamelaar kunnen worden.

avatar van Stalin
Na Dylan hebben ook de mensen van Pink Floyd het financiele licht gezien en droppen dit om de copyright te expanden.

Beetje gemiste kans, aangezien je al decennia lang weet dat dit materiaal ooit 50 jaar oud gaat worden.
Maak er dan meteen een release van waar iedere liefhebber met goed financieel fatsoen zijn handen op kan leggen ipv zo'n EP die binnen niet al te lange tijd voor woekerprijzen weer online staat.

Voor de rest hoop ik dat dit eindelijk gaat resulteren in een uitgave van archiefmateriaal uit de jaren 60, zoals in 2011 al eens aangegeven door Nick Mason.

Trouwens, als deze brief van Syd Barrett en data kloppen, dan zou het kunnen dat sommige nummers al in 1964 zijn opgenomen.

avatar van saxotoon
Ik heb ze zojuist mogen beluisteren bij oom PB. Maar hoewel het natuurlijk historische opnames zijn hoor ik er nou niet direct de magie van Pink Floyd in. Volgens mij waren ze nog flink leentjebuur aan het spelen en Syd mist in zijn compositie nog de vrijheid die hij in zijn later werk toont.
Als het geheel op een normaal betaalbaar hardcopy beschikbaar komt, ja dan doe maar voor de volledigheid een schijfje. Maar niet omdat het vaak op de draaitafel komt.

avatar van musician
Stalin schreef:

Inmiddels 2 exemplaren op Amazon UK,
300 pond, dat is bijna 450 euro.

avatar van CWTAB
Ik zou graag hebben dat er bij de volgende uitgave Scream Thy Last Scream & Vegetable Man is, wel van een wat latere periode maar zou hier goed bij passen

Robbiev
Inmiddels 239 euri op discogs. blijft een slechte investering...luister in de tussen tijd wel digitale versie, als ik die al luister. Niet echt bijzonder.

avatar van chevy93
Stalin schreef:

Het betreft echter een wet die pas sinds 2012 van kracht is.
According to Rolling Stone, the release was one of partial necessity thanks to a newly instituted “Use It or Lose It” clause in European copyright law. Implemented in 2012, the new provision states that any recordings covered under copyright but as yet unreleased must be released within 50 years of the recording date or they will enter the public domain. Releasing 1965 now should allow Floyd to extend the copyright at least another 20 years.
Waarmee ze nog altijd 3 jaar hadden, daar niet van.

avatar van Poles Apart
Barrett's "Butterfly" is fascinerend, een aardig psychedelisch bluesy voorproefje op later solowerk als "The Madcap Laughs" (en toch ook het materiaal op "Piper") - wat mij betreft alleen al het beluisteren van dit EP-tje waard.

avatar van WesleyX16
Je hoort hier al het oude Pink Floyd in de sound. Maar ik vind de muziek nog een beetje wisselvallig. Met uitzondering van Lucy Leave en vooral Butterfly.

avatar van CWTAB
Op 11-11-2016 wordt bovenstaand schijfje op cd uitgebracht in een nieuwe Pink Floyd box: The Early Years 1965 - 1972 een 27 (!) cd's tellende box met 130 nummers....

Op bol.com kan je hem al voorbestellen, "slechts" 549€....