Jon Hopkins - Opalescent (2000)

Electronic
Label: Just

1. Eligiac (6:24)
  2. Private Universe (5:41)
  3. Halcyon (5:01)
  4. Opalescent (2:11)
  5. Lost in Thought (6:17)
  6. Fading Glow (6:58)
  7. Apparition (2:02)
  8. Inner Peace (4:53)
  9. Cerulean (3:58)
  10. Grace (4:17)
  11. Cold Out There (3:54)
  12. Afterlife (4:01)
avatar van kinjutsu
ai, nice albumart

kinjutsu schreef:
ai, nice albumart

Hehe, niet alleen albumart is nice Het album zelf al geluisterd ?

avatar van BrotherJohn
Uitstekend ambient album. Hoewel een tikkeltje dromerig en ingetogen, zeker niet slaapverwekkend. Down-tempo beats houden je wel wakker, de elektronische betovering houdt je scherp, en er is genoeg diversiteit en intensiteit, zodat het geen moment zal vervelen. Zo'n feel-good nummer als Fading Glow is werkelijk fenomenaal en niet kapot te krijgen. Liefhebbers van Helios zullen dit album zeker appreciëren.

avatar van BrotherJohn
Alweer een poosje opnieuw in de rotatie. Rustgevend album dat ook veertien jaar na verschijnen gemakkelijk overeind blijft en veel luisterplezier brengt.

avatar van MisterRob
Dit eerste album van Jon Hopkins is enkel en uniek. Zijn tweede album ''Contact Note'' komt in de buurt , maar ligt wat verder weg. Ik benoem zijn tweede album ook omdat het een bepaalde stijl was van Hopkins die niet meer terugkwam in zijn verdere albums.

Opalescent heeft een mix van rust , chill, ontspanning , ambient , maar zo speciaal dat het met geen enkel andere artiest of album te vergelijken valt.

Grote uitschieters zijn voor mij ''Private Universe'' , ''Fading Glow'' en ''Cerulean''.

avatar van harencoor
Uitstekende down tempo album. Erg lekker.

avatar van vinylbeleving
Prachtig debuut van Hopkins. Een album om op te studeren, aandacht te beluisteren, op te mediteren, of om liggend mee op je rug naar de sterrenhemel te turen.
Ik draag dit album al zo'n tien jaar met me mee door het leven, en het verveeld nooit.

Mede door de waardevolle herinneringen, de volle mep en een plek in mijn top 10.