The Cactus Blossoms - You're Dreaming (2016)

Folk / Roots
Label: Red House

1. Stoplight Kisses (2:18)
  2. You're Dreaming (3:26)
  3. Queen of Them All (3:40)
  4. Clown Collector (2:22)
  5. Mississippi (4:01)
  6. Powder Blue (2:24)
  7. Change Your Ways or Die (3:25)
  8. If I Can't Win (3:18)
  9. No More Crying the Blues (2:04)
  10. Adios Maria (4:09)
  11. Traveler's Paradise (2:59)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Cactus Blossoms - You're Dreaming - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Laat 100 muziekliefhebbers luisteren naar You’re Dreaming van The Cactus Blossoms en laat ze na afloop één naam noemen. Ik weet bijna zeker dat er minstens 90 met The Everly Brothers op de proppen zullen komen en waarschijnlijk zijn het er 99.

Het was ook de naam die bij mij al na enkele noten naar boven kwam en dat is niet zo gek. The Cactus Blossoms laten zich op You’re Dreaming beïnvloeden door rock ’n roll, folk en country uit de late jaren 50 en vroege jaren 60 en vertrouwen voor een belangrijk deel op de prachtig bij elkaar passende stemmen van de broers Jack Torrey en Page Burkum (waarom ze verschillende achternamen hebben weet ik nog steeds niet).

Jack Torrey en Page Burkum zijn allebei voorzien van een prachtige stem, maar wanneer de stemmen van de twee samenvloeien in wonderschone harmonieën gebeurt er iets; net zoals er iets gebeurde wanneer Phil en Don Everly samen zongen.

Bij een rondje Spotify kom ik meer dan eens uit bij een verzamelaar van The Everly Brothers en verbaas ik me altijd over het feit dat dit soort muziek eigenlijk niet meer gemaakt wordt. Die verwondering kan in het vervolg achterwege blijven, want The Cactus Blossoms doen oude tijden herleven.

You’re Dreaming werd geproduceerd door JD McPherson, die samen met de prima muzikanten op de plaat goed is voor een kunststukje. De instrumentatie op You’re Dreaming is sober maar zit vol prachtige details. Het valt niet mee om zo ingetogen te spelen als de muzikanten op de plaat van The Cactus Blossoms, maar de muzikanten op deze plaat beheersen het tot in de perfectie. Het zorgt voor wonderschone intermezzo’s (met name het gitaarwerk is schitterend), waarna de geweldige vocalen het keer op keer af mogen maken.

The Everly Brothers zijn ongetwijfeld de belangrijkste inspiratiebron geweest voor de Amerikaanse broers, maar You’re Dreaming laat ook invloeden van onder andere Hank Williams, Roy Orbison, Johnny Cash en Buddy Holly horen.

Met al deze invloeden en een voorliefde voor stokoude rock 'n roll en country zijn The Cactus Blossoms natuurlijk ver verwijderd van de gemiddelde hedendaagse rootsmuzikant, maar You’re Dreaming blijkt volstrekt tijdloos en door de hoge kwaliteit van de instrumentatie, de productie en de vocalen ook nog eens een waardig alternatief voor al het moois uit het verleden. Ik zet hem nog maar eens op en het is weer genieten. Erwin Zijleman

avatar van heartofsoul
Bedankt voor de tip, erwinz. Met veel genoegen naar dit anachronistisch klinkende album geluisterd, en inderdaad - de invloed van vooral de Everly Brothers en hier en daar van artiesten als Hank Williams is duidelijk te horen. Vraag me alleen af wat de wat jongere muziekliefhebbers van dit vintage klinkende album zullen vinden. Overigens alle lof voor de prachtige, door de heren zelfgeschreven liedjes. Lekkere twang en steel trouwens.

avatar van Broem
Ben een oudere muziekliefhebber maar ook nooit een liefhebber van de Everly Brothers geweest Die 'zwoele' samenzang doet mijn haren overeind staan. Vreselijk. Even een paar nummers geprobeerd maar niets voor mij. Met respect overigens naar oudere liefhebbers die de Everly Brothers en Hank Williams wel goed vinden.

avatar van heartofsoul
Broem schreef:

Dank U, Broem. . Al heb ik in mijn profiel mijn geboortedatum maar niet vermeld.

avatar van Broem
heartofsoul schreef:

Haha in ieder geval jong van hart en vol met soul

Dim
De wat snellere nummers zijn nog wel te pruimen, maar deze zoete kost is toch niet echt aan mij besteed.

Werkelijk een fantastische cd. Sterke composities en een productie om je vingers bij af te likken. De vocale harmonieën zijn echt om bij weg te dromen, evenals het vintage gitaargeluid.
Het woord anachronisme viel hier al, en hierin schuilt dan ook de attractie. Dat zo'n muziek nog gemaakt wordt mag oprecht bijzonder en verfrissend genoemd worden. Ik vind het echt van durf getuigen om lijnrecht tegen alle trends in met zo'n muziek op de proppen te komen, echt een throwback naar de fifties. Een goede mix van prachtige ballads (Queen of them all, Adios Maria) en swingende uptempo nummers waarbij je voet uit zichzelf op de tel mee beweegt (Stoplight Kisses, Clown Collector).

Heerlijk vintage cd en een van de grootste verrassingen van de laatste tijd.

Ik merk wel dat het niet voor iedereen is, ik heb deze cd bij vrienden en familie redelijk van de daken geschreeuwd, maar men lijkt er niet goed raad mee te weten.

avatar van Gladius
ok, we zitten weer in volle 'ontdek-de-muziek-van-TakeRoot' -fase, lovin' it!
dit klinkt alvast geweldig, nooit gedacht heden ten dagen nog zo'n muziek tegen te komen.
leuke video met liedjes en tussendoor interview met de broers:
The Cactus Blossoms | Full Episode | The Lowertown Line - YouTube

pure artiesten met een passie voor wat ze doen.

Hendrik68
Had nog nooit van de heren gehoord, maar gisteren een van de revelaties van Take Root. Album nu voor het eerst gehoord en wat een prachtige ode aan de jaren 50. Voor de westerlingen: morgenavond in Paradiso, mis het niet.

Leuke cd,
Laatst live gezien in Paradiso en een weekje later in Venlo.
Een van de mooiere albums van de afgelopen tijd maar smaken verschillen uiteraard.

D'Ouwe Nelis
Easy Way is het derde album van de Amerikaanse band The Cactus Blossoms. Hun muziek is een mengeling van soft-rock, country en folk en doet denken aan artiesten als the Everly Brothers, Roy Orbison, Johnny Cash en Buddy Holly. In hun muziek zit veel harmonieuze samenzang met mooie melodiën.

Deze muziek spreekt mij wel aan, maar ik vind het iets te veel op elkaar lijken.

avatar van Bert_Kr
Broem schreef:

Jammer dat mensen dit afdoen als 'vreselijk' en iets voor oudere liefhebbers. Niks mag meer mooi zijn, of lief of zoet of tweestemmig of aangezet sentimenteel. Het moet allemaal met een 'rafelrand' en gebrul.

Heb het album net ontdekt en ga opzoek naar de originele, jawel, CD!