Powerplay - Walk on the Wire (1987)

Label: Polydor

1. Love Under Fire (4:09)
  2. All That Money Can Buy (5:04)
  3. Even in the Darkest Night (5:12)
  4. Saving the Best (3:26)
  5. I Don't Really Wanna Know (4:11)
  6. The Sound of Music (3:18)
  7. Wrap Me Up (4:08)
  8. Pouring Rain (5:01)
  9. Sea of Love (4:20)
  10. Lazy Days of Summer (5:17)
nijme255@adsl
Na 5 jaar een mooie opvolger van Avanti.

avatar van Jester
Ik heb de LP ooit gehad, de details staan me helaas niet meer bij. Alleen dat het een prima, ondergewaardeerd album is.

avatar van weide1
Ik heb 'm ook ooit gehad, kocht 'm nieuw in 1987. Jammer dat Youtube nog niks ervan heeft.

avatar van spoiler
Prachtige plaat van Powerplay. Helaas nooit echt doorgebroken in Nederland. Aan alle kanten is geprobeerd om hier een succes van de maken, maar helaas niet gelukt.
Lazy days of Summer is echt het mooiste nummer met een heerlijke opbouw stil en klein naar.......

avatar van RockSpecial
Eén van mijn beste albums die ik ooit gekocht heb ! Zowel op CD als Lp die toen tegelijke tijd uitkwamen. De eerste single "Even in the darkest night" was een kanjer ! Had een wereldhit moeten zijn ! Maar het nummer deed helemaal niets. De tweede single "The sound of music" was weer zo'n kanjer !!! Ooit kreeg ik de kans door dit nummer in het steunfonds te krijgen bij het populaire programma de Avondspits bij Frits Spits ! Deze single bleef er 5 dagen in staan (wat best veel was) en iedereen vond hem geweldig !! Alleen ook hier was weer het gekke, het werd wederom compleet geen hit !!!!!!!!!!!!! Werkelijk onbegrijpelijk ! Daardoor een compleet ondergewaardeerd, on-Nederlands goed album !!!! Alle nummers op dit album krijgen van mij 5 sterren !!!!!!

Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk, Rockspecial!

avatar van RockSpecial
Voor die tijd, maar ook nog zeer zeker nu, werkelijk een fantastische plaat voor de hele Nederpop !!! Ik denk dat de zanger en singer / songwriter Jan van der Meij best weleens moe geworden zal zijn, dat zijn nummers eigenlijk nooit wat deden, maar toch werelds waren en nog steeds zijn ! Dus waar heeft het dan aan gelegen vraag ik mezelf dan steeds maar weer af. Hoe kon je in die tijd dan een hit scoren ?? Ik denk waarschijnlijk een zak met geld meenemen en de boel omkopen !!! Een hoop platenmaatschappijen deden dat toen en kochten een soort zendtijd zodat een plaat gepromoot kon worden. Alhoewel deze plaat van Powerplay op het label van Polydor is uitgebracht ! Voor toen der tijd ook een grote jongen !!!!!

avatar van spoiler
Ik heb er destijds ook niets van begrepen dat de singles niets, maar dan ook echt niets gedaan hebben.

Countdown op tv, met regelmaat op Hilversum 3 en nog niets doen

avatar van RockSpecial
Ja jij snapt precies wat ik bedoel Spoiler !! Daarbij had Powerplay ook nog eens behoorlijk wat diehard fans zoals ik in die tijd (was ik ook van Vitesse). Zodra er iets uitkwam dan rende ik naar de platenwinkel !!! Ik kan me nog herinneren dat ik in 1982 op vakantie ging naar Italia (was toen net 19 jaar) samen met een vriend en met mijn auto (een Fiat 127). Voor we weg gingen had ik nog net de single "Sailing for you" gekocht. Gelijk op een cassette bandje gezet zodat we het nummer wel 1000 keer konden afdraaien onderweg. wij waren er toen allebei van overtuigd, dat we zeker wisten dat als we terug kwamen van vakantie dit nummer in de Top 10 van de Top 40 zou staan !! Dus niet !!!! Het was 0,0 (nul komma nul)

RockSpecial schreef:

We hadden dezelfde hobby destijds .
Inderdaad meteen naar de winkel als er wat nieuws van Powerplay of Vitesse uitkwam. Ik heb ook letterlijk alles (LP's en singles) van deze twee bands.
Ook veel naar Vitesse en powerplay geweest.

Beide bands hadden veelmeer hits moeten scoren.

Ik heb gelijk even een boxje van powerplay besteld in de serie Golden years of Dutch popmusic. Ben benieuwd ken het niet goed.

avatar van vielip
Ik heb Avanti wel in de collectie en die vind ik prima. Dit album ken ik niet en kom ik ook nooit op een beurs of in een winkel tegen eigenlijk. Net even op Discogs gekeken en schrok van de prijzen die ze anno nu voor deze op vinyl vragen. Dat geeft wel aan dat er geen grote oplages geperst zijn. Want normaal gesproken kom je lp's uit 1987 met grote regelmaat tegen. En meestal ook voor acceptabele prijzen met een beetje mazzel. Dit album van Powerplay dus niet en daarmee is het een obscuur item.

avatar van RockSpecial
Die dubbel CD van a- en b-sides is een prachtig overzicht van de uitgebrachte singles ! Alles flopte op één na wat een klein hitje werd en dat was "Love can break your heart". Ook deze CD klinkt best aardig alleen ik weet niet zeker of het van de orginele tapes is opgenomen met een remastering of dat het van vinyl is overgezet met een remastering. Maar het klinkt als een klok. Het album hier "Walk on a wire" was natuurlijk een album op zichzelf en toen der tijd in een nieuwe bezetting. Als je het CD-album van "Walk on a wire" nog ergens tegenkomt dan betaal je hier zo 100 euro voor of zelfs nog meer als je hem echt wil hebben !!!! Zo bijzonder is dit album. Voor het vinyl iets minder. Zelf heb ik twee Cd's en twee vinyl albums. Maar op YouTube zijn al de nummers ook te vinden zag ik laatst. Als tip voor een beginnende jonge band en je hebt geen eigen nummers dan zou ik zeggen pak de nummers van dit album en probeer het in anno 2023 hiermee je klus te klaren als band. Ga de studio in en neem ze in je eigen stijl op ! Je hebt dan echt wereldnummers !!!!!!! En Jan van der Meij zal ontzettend trots zijn !!!!!!!!!

avatar van gaucho
Tip voor jullie: er staat momenteel een emigszins betaalbaar exemplaar van de LP op Marktplaats. Die is in elk geval goedkoper dan de items op Discogs (en nee, ik ben niet de aanbieder). Maar inderdaad: welke geluidsdrager je ook kiest, hij is stevig aan de prijs. Opvallend dat de CD duurder is dan de LP. Waarschijnlijk omdat het album in 1987 per saldo nog net wat vaker op LP dan op CD verkocht werd, waardoor het zilveren schijfje nóg zeldzamer is.

Het is een Universal-release (Polydor), wat betekent dat Music On Vinyl/Music on CD mogelijk aanspraak kan maken op de rechten om hem tijdelijk opnieuw uit te geven. Ik moet deze nog beluisteren, maar als bezitter van de Avanti-LP en de mini-LP Noises and voices kan ik me voorstellen dat ik hier ook wel voor te porren ben. Vooropgesteld dat-ie nog wat betaalbaarder is dan dat tweedehandsje op MP. Als de muziek van dit album me ook bevalt, dien ik misschien wel een verzoek in bij MoV/MoCD.

avatar van RockSpecial
De a- en b kanten van de singles van Powerplay, in de serie van "The Golden Years Of Dutch Popmusic" uit 2018, staat voor 9,00 euro te koop op Marktplaats bij verkoper Forsale2019 ! Maar die zie je ook nog wel bij Bol.com, denk ik. Maar het album "Walk on a wire" en dan vooral de CD is eigenlijk nergens te krijgen. deze CD was uit 1987 en in die tijd werd alles op Lp en als het aansloeg ook op CD uitgebracht. Uiteindelijk hebben ze er een aantal op CD in de handel gebracht. Ik denk hooguit 500 stuks of zelfs nog minder. Of er liggen nog een paar doosjes met deze CD te verstoffen bij Universal / Polydor! Ik bestelde toen der tijd de CD gewoon in de platenwinkel en kreeg er ook nog eens een geweldig grote poster bij van dit album ! Het was toen ook een tijd van dat het vinyl ging plaatsmaken voor de digitale CD. Ook de singles van dit album zijn enkel maar 7" vinyl single uitgebracht en voor zover ik weet nooit op een CD-single. Maar het zou fantastisch zijn als het album "walk on a wire" opnieuw in een remastering op vinyl (het is weer in !) en op CD zou kunnen worden uitgebracht. Ik zou zeggen Gaucho, probeer het voor elkaar te krijgen. Want het is bijna een vergeten album, die eigenlijk goud waard is !!!!!!!!!

avatar van haythijs
Idd zonde dat de band nooit echt groot doorbrak. Fijne muziek, symphatiek ook. Hoewel je daar niks voor (ver)koopt eigenlijk.
Rond deze tijd ook als voorprogramma bij de Earring gezien, dus je zou denken dat ze ook vanuit de zalen wel aandacht kregen. Maar blijkbaar deed het net als Countdown en Countdown cafe weinig wat betreft de verkoop richting de hitlijsten.

haythijs schreef:

Het Powerplay probleem is dus eigenlijk niet uit te leggen blijkbaar. Ik weet wel dat BZN, toen het nog een rockband was, ja, ja, eigenlijk hetzelfde probleem hadden ! Maakten in de jaren 1966 en 1976, puike rocknummers, speelden toen de zalen plat, iedereen vond het waanzinnig goed, maar kwam er een single die broodnodig was, dan flopte het en daardoor konden ze nauwelijks of niet een LP opnemen !!!!! Ze hebben er ééntje mogen opnemen (The Bastard uit 1971) en was ook een hele goeie maar ook die flopte ! Daarna nog een paar verzamel Lp's met de singles maar ook dat ging niet over de toonbank . Was ook denk ik niet te verklaren. Zelf begrepen ze het toen ook niet meer, dus het roer ging om en het vervolg hiervan weten we allemaal. Annie kwam erbij, de muziek ging om en was niet meer om aan te horen voor een rocker, maar alle BZN leden werden multi-miljonair !!!!!

gaucho schreef:
dien ik misschien wel een verzoek in bij MoV/MoCD.

Doe dan ook gelijk voor de albums van Sleeze Beez die na Screwed komen

vielip schreef:

Doe dan ook gelijk voor de albums van Sleeze Beez die na Screwed komen
Zou echt waanzinnig zijn ! Maar dan ook toch weer de vraag, zou het nu wel verkopen ??!! Sowieso voor de Nederpop verzamelaars een leuk product en een handje vol Duitsers denk ik.

avatar van vielip
Sowieso niet de aantallen die in de jaren 80 verkocht werden. Vinyl mag dan weer populair zijn maar qua oplages komt het totaal niet in de buurt van destijds. Echt grote bands en artiesten uitgezonderd.

vielip schreef:
Klopt helemaal wat je zegt hier !!! Grote bands profiteren overal van, of het nu downloads, Cd's of weer het vinyl is. Daarom zijn hits zo belangrijk om je als band te kunnen vereeuwigen !!!! Denk destijds aan Golden Earring, Shocking Blue, Tee-Set, Herman Brood, George Baker, Focus en nog wel een aantal Nederpop bands