Nate James - Set the Tone (2005)

R&B
Label: OneTwo

1. Said I'd Show You (4:35)
  2. The Message (3:23)
  3. Get This Right (3:57)
  4. Universal (3:39)
  5. Set the Tone (3:31)
  6. Funky Love (4:03)

met Carmen Reece

7. Justify Me (3:42)
  8. I Don't Wanna Fight (3:49)
  9. I'll Decline (3:40)

met Dawn Robinson

10. Imposible (3:28)
  11. Can't Stop (3:47)
  12. Shake Out (5:41)
  13. Betty Boo (3:20)
  14. Groove Talkin' (3:17)
  15. Still on My Own (5:58)

met Sway

avatar van Discoverme
Superplaat! Lekker soulful, funky, hier en daar een blazer..brengt de oldskool sound weer aardig terug. Zijn stem heeft iets weg van...uhm...John Legend, maar ook op iemand anders...maar ik kan het nog niet helemaal plaatsen..iemand een idee?

avatar van Mjoesik
Heel goed album! ik ben er alvast fan van! Soul, funky, ...
ik heb wel een andere tracklist...

avatar van Discoverme
Nate James is een zanger die we in de gaten moeten houden. Tenminste als je van soul, funk en R&B houdt. In augustus van dit jaar liet hij al even zijn gezicht zien én vooral zijn stem horen in Paradiso en tijdens het Swingin' Groningen Festival. In september kreeg hij tijdens het Bar Festival in Italië nog een award voor beste internationale artiest. Andere genomineerden waren; Scissor Sisters, James Morisson en Rihanna.

Met het album Set the tone, zet hij de toon voor een lekker soulful album. Mooi, lekker, maar ook muziek om ‘happy' van te worden. Nate brengt de luisteraar weer even terug naar dat oude soul en funk-gevoel. De Britse krullenbol doet dat met duidelijk hoorbare Stevie Wonder invloeden, maar ook met wat R&B elementen van nu. Hij maakt gebruik van een breed arsenaal aan soulvolle instrumenten.

De single ‘The message' is bijvoorbeeld echt zo'n lekkere feelgood track met saxofoons, trompetten en alles erop en eraan. Op ‘Justify me' wordt James begeleid door de piano, terwijl hij op ‘I don't wanna fight' wordt bijgestaan door de erg sterk aan Stevie Wonder doen denkende mondharmonica. Dat de soul soms ook rockt laat Nate horen op ‘I'll decline'. De vrouwelijke stem is die van Dawn Robinson (ex-En Vogue, ex-Lucy Pearl). De combinatie van rock en soul komt erg lekker over. Na het rocken is het weer tijd voor een rustiger nummer. Op ‘Impossible' wordt Nate vergezeld door een saxofoon en neemt hij je mee met zijn lekkere relaxte ‘feel'. Als niemand kijkt kan je ook nog even meezingen met het catchy refrein.

Afsluiter ‘Shake out' is dé perfecte afsluiter, want het is onmogelijk om bij deze track stil te blijven zitten. Tijdens de break, halverwege het nummer, doet hij het even rustig aan, om vervolgens weer verder te funken tot aan het eind van de plaat.

Een erg compleet album door zijn diversiteit aan instrumenten, zijn heerlijke soulstem en de lekkere vibe. Als je liefhebber van dit genre bent, zal je bij het horen van de eerste tonen al meteen een lekker gevoel hebben dat niet meer weg gaat.

avatar van Reijersen
Discoverme schreef:

Ik moet vooral kijken of er niemand meeluistert

Erg mooie recensie Discoverme. Mijn complimenten. Je verwoord het album goed.

Nou Thanks Discoverme zeg ik dan!
Ik zag het op je lijsten staan (en de recensie op je site..)
En ik dacht: Hee, Funky,Soul,R&B (Ok..I Iike that!)

Dus ik heb de hele cd meteen maar gedownload..
En het klinkt goed!!

Maar John Legend? Nee.. Ik hou niet van vergelijken.. Maar ik vind het een beetje Boris sound.. En Stevie Wonder soms..

Maar zeker goed, thanks.. de cd ga ik ook nog wel halen.
4 sterren waard.

Lekker album!
Vind hem steeds leuker worden..
Sommige nummers mij net iets teveel R&B achtig, daar heb ik het eigenlijk niet zo op, maar over het algemeen vind ik het een goed album...

Toch maar verlaagd naar 3.
Dit album luister ik nooit meer.
Het verveelt onwijs. De nummers blijven niet hangen.
Jammer genoeg.

avatar van Reijersen
Erg fijne plaat van Nate James. R&B op een erg funky manier gebracht. Nate heeft daarnaast ook nog een fijne stem. Het is wel een erg niks-aan-de-hand-plaat, maar desalniettemin van aardig hoog niveau.