Kenny Wheeler / Lee Konitz / Bill Frisell / Dave Holland - Angel Song (1996)

Canada

7. Nonetheless (5:22)
  8. Past Present (7:00)
  9. Kind of Gentle (4:38)
avatar van Martin Visser
Ik ben een ongelofelijke fan van de Canadees Kenny Wheeler. Deze man maakt zulke mooie, verstilde jazz-muziek. Hij gaat verder waar Miles Davis met Kind of blue jaren eerder is opgehouden.

In dit genre heeft ECM tal van jazz-platen uitgegeven. Geen drukdoenerij, maar mooie klanken om bij weg te dromen. Wat die Wheeler voor fraais uit zijn trompet krijgt, blijft steeds adembenemend.

dj@
ik vond dit album in de kringloopwinkel voor €1. onbeschadigd, onbespeeld. ik kende wheeler enkel van zijn bijdrage aan ‘brilliant trees’ (1984) van david sylvian. mijn beste plaat ooit.

ik beluisterde het hele album. het speelplezier lijkt van deze mannen af te spatten! de prachtige z/w foto’s uit het boekje geven dat prima weer. een aanrader in deze ‘donkere dagen’...

avatar van spoon
Dit album schuif je in eerste instantie bij de vele moody en atmosferische albums waar het ECM label bekend om staat. Bij betere beluistering vind ik dit echter wel een uitzonderlijk album Zo is er bijvoorbeeld geen percussionist of piano en zorgt Dave Holland op bas hier voor het fundament. Wheeler (tr) Konitz (as) en Frisell (g) leggen hier een fraai melodisch en kalm spel over heen en daardoor krijgt het een "zwevend" effect maar het verdwaalt niet in een ambient gedreutel. Geheel is bijzonder fraai uitgevoerd en de spelers matchen goed. Mooie balans tussen het meer melancholisch klinkende spel van wheeler en Frisell en het wat meer aardse spel van Konitz en Holland.

Ik heb Kenny Wheeler lang wat links laten liggen en kwam hem vooral tegen in combinatie met John Taylor, zijn 'vaste' pianist die met zijn verstilde en impressionistische spel mij aanspreekt. Afgelopen tijd tijd de typisch eigen sound van Wheeler dus ook gaan waarderen en ook zonder Taylor blijft het overeind. ik heb ondertussen ook wat vrijer en ruigere albums gehoord van Wheeler en al lezend etc kom je er achter dat het een zeer veelzijdig persoon is die vooral bij collega muzikanten (ook als componist) veel indruk wist te maken maar bij het publiek niet echt een grote naam is.

Opmerkelijk is verder dat Allmusic hier slechts 2* aan kwijt kan, maar hun eigen gebruikers (en de rest van het internet) daar anders over denkt. Verder niet van belang en ook Scott Yanow is slechts mens met een off-day zo nu en dan. Aanrader binnen ECM catalogus!