Eriksson Delcroix - Heart Out of Its Mind (2016)

Belgiƫ
Pop / Country
Label: V2

1. The Heart Out of Its Mind (4:16)
  2. Baby Blue (3:36)
  3. Mistigris (5:01)
  4. Arrow (3:37)
  5. Big Black Is Coming (3:42)
  6. A Low Ripple Till Idaho (4:48)
  7. Silver Dagger (3:57)
  8. 56 7th Street (3:57)
  9. Now I'm Free (3:24)
  10. Snakebite (4:46)
  11. Lay Low (3:15)
  12. Song of Silence (3:14)
  13. Dead Bird (2:38)
avatar van Lura
Eriksson Delcroix is zowel op de bühne als in het dagelijkse leven een duo. Beiden zullen intussen genoegzaam bekend zijn. Bjorn Eriksson werd vooral bekend door de groep Zita Swoon, waar hij tot 2001 van deel uitmaakte. Minder bekend is dat hij onder de artiestennamen Blitzzega en Maxon Blewitt een viertal solo albums uitbracht.

Misschien nog bekender is Bjorn’s eega Natalie Delcroix, die al twintig jaar deel uitmaakt van de folkgroep Laïs. Een groep, die ik als folkliefhebber, diverse malen live zag optreden. Natalie maakte dan altijd veel indruk op mij, met haar geweldige zangcapaciteiten.

Als duo brachten ze in 2007 hun eerste album onder de naam The Partchesz (lees fonetisch de pardjes) uit. Het is een countryalbum met experimentele, elektronische bewerkingen van countryklassiekers. Het tweede album liet vervolgens zeven jaar op zich wachten, maar dat was het meer dan waard.

For Ever kreeg terecht zeer veel lovende kritieken. Het bevat country/bluegrass en folk in de traditionele stijl uit de Appalachen. Veel optredens waren het gevolg, een ervan was zelfs in het befaamde L’Olympia in Parijs.

Heart Out of It’s Mind laat een nog frivoler geluid horen. Er is meer ruimte voor experiment, zonder dat het in gefreak uitmondt. Snakebite is een goed voorbeeld hiervan. Er bevinden zich ook meer pop getinte liedjes op het album, zoals Baby Blue, wat een zeer memorabele melodie heeft.

Maar ook fraaie, ingetogen liedjes als Silver Dagger en afsluiter Dead Bird. Het songmateriaal is zeer hoogstaand en bevat geen enkele misser. Hun zang is uiteraard weer voortreffelijk. Heart Out of It’s Mind kruipt langzaam onder de huid.

Het is nog wel begin januari, maar ik verwacht dat het bij menigeen een kandidaat voor het eindejaarslijstje gaat worden. In ieder geval voor mij.

avatar van Bruno_6
Mooie inleiding.

Dit wordt alvast een blinde aankoop, na het geweldige For Ever.

avatar van Lura
Album is vanaf nu ook te beluisteren op Spotify.

ohmusica
dank Lura, het is idd heel fijne muziek geen moment gedacht dat dit uit belgië zou kunnen komen, ik hou m.n. van de afwisseling, de wat meer avontuurlijie wendingen en dan hoor ik er toch wat meer europeese invloeden, cohen, belle & sebastian aan af.

avatar van Lura
Overigens ben ik niet de enige die zo lovend over het album is, tot nu toe las ik alleen maar erg lovende recensies over het album, ohmusica. Het is een album, die naar mate men wat vaker luistert mooier wordt. Overigens verwacht ik hier binnenkort van erwinz ook nog een lovende recensie.

avatar van erwinz

Zondag!

avatar van Lura
Verwachtte een recensie, omdat je het bovenaan je EAC-lijstje gezet had.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Eriksson Delcroix - Heart Out Of Its Mind - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Eriksson Delcroix is een Belgische band die is geformeerd rond Bjorn Eriksson (voorheen Maxon Blewitt en Zita Swoon) en Nathalie Delcroix (bekend van Laïs).

Bjorn Eriksson maakte een paar jaar geleden een filmsoundtrack vol vergeten Amerikaanse rootsmuziek, waarna hij samen met Nathalie Delcroix imponeerde met een debuut vol fraaie bluegrass, country en folk.

Twee jaar na For Ever is Eriksson Delcroix terug met Heart Out Of Its Mind en deze plaat is nog overtuigender dan het al zo verrassend sterke debuut.

Ook op Heart Out Of Its Mind maakt het Belgische duo weer indruk met prachtige vocalen die herinneren aan de duetten van Gram Parsons en Emmylou Harris, aan die van Lee Hazlewood en Nancy Sinatra of aan die van Johnny Cash en June Carter, maar het zijn ook duetten die een duidelijk eigen weg in slaan.

Vergeleken met het debuut laat Heart Out Of Its Mind een veel avontuurlijker en broeieriger geluid horen (een pluim voor de geweldige muzikanten is op zijn plaats). Nashville en de Appalachen zijn dit keer verruild voor de woestijn van Arizona, alwaar invloeden uit de muziek van Calexico en de soundtracks bij Spaghetti westerns fraai samenvloeien.

De instrumentatie is soms groots en meeslepend, maar ook vaak klein en ingetogen. In beide gevallen valt op hoe mooi de stemmen van Bjorn Eriksson en Nathalie Delcroix bij elkaar kleuren en hoe zeer deze stemmen elkaar versterken.

Heart Out Of Its Mind is een plaat die nadrukkelijk op de voorgrond kan treden, maar is ook een plaat die genoegen kan nemen met een bescheiden plekje op de achtergrond. Juist de songs waarbij het in eerste instantie vooral heerlijk wegdromen is, blijken over een bijna oneindige groeipotentie te beschikken. In de subtiele maar veelzijdige instrumentatie hoor je steeds weer nieuwe dingen, terwijl met name de stem van Nathalie Delcroix je steeds makkelijker doet smelten.

Heart Out Of Its Mind moet concurreren met platen van heel wat Amerikaanse rootsplaten, maar de 'Belgicana' van Eriksson Delcroix is de concurrentie uiteindelijk makkelijk de baas. For Ever was al goed, maar Heart Out Of Its Mind is nog tien keer beter. Wereldplaat. Erwin Zijleman

avatar van Bruno_6
Clip voor 'Lay Low': klik.

avatar van Lura
Eriksson Delcroix is hot. Las dat er gisteren meer dan 900 bezoekers waren in de Roma!

avatar van muziekobsessie
wat een heerlijke plaat is dit weer! tip: luister m in de juiste volgorde dan is hij beter!

muziekobsessie schreef:

Leuk je opmerking, muziekobsessie, maar wat is dan volgens jou de juiste volgorde.

avatar van Venceremos
Lura schreef:

Heb ze nog op Eurosonic voor 80 man gezien in de bioscoopzaal van het Grand Theatre. Het spelplezier en het getap van de 7 bandleden was duidelijk hoorbaar cq voelbaar. Overigens is de ritmegitarist van Flying Horseman, Milan van Warmoeskerken, hier oak 1 van de gitaristen.

avatar van muziekobsessie
Lura schreef:

Ik Bedoel Ik Had 'm Eerst Op Mijn MP3 Speler Die De Mappen In Shuffle afspeelt toen vond ik 'm nietzo. Maar nu ik 'm in de juiste volgorde afspeel vind ik 'm veel beter dan luistert de plaat heerlijk

muziekobsessie schreef:

Nu begrijp ik je.

Prachtig plaatje en het feit dat Bjorn Eriksson gelinkt kan worden met Zita Swoon maakt het net even leuker. Toch moet ik eerlijk zijn en toegeven dat ik de vorige niet meer beluister en ik zou niet raar staan te kijken als dit over een jaar niet het zelfde lot zal blijken te hebben ondergaan. Afwachten natuurlijk. Goed is het zeker wel.