Cloud One - Atmosphere Strut (1976)

Dance / Funk
Label: P&P

1. Spaced Out (6:38)
  2. Charleston Hopscotch (6:25)
  3. Dust to Dust (4:28)
  4. Atmosphere Strut (9:22)
  5. Disco Juice (7:01)
  6. Doin' It All Night Long (3:47)
avatar van T.O.
Waarschijnlijk één van de eerste disco/dance-platen ooit gemaakt. Een heel interessant geluid, dat de ontwikkeling van een soort 'urban' soul/funk naar disco laat horen, met die typische akkoorden en arrangementen die deze stijl later zou kenmerken. Ook zijn hier nog de scherpere randjes te horen die vrijwel volledig zouden verdwijnen.

Erg leuk om terug te horen hoe disco blijkbaar ook een zwarte, 'streetwise' achtergrond had.

avatar van Srananbloke
Het gelijknamige nummer vond ik een jaar of 2 geleden op een verzamel cd'tje met zgn. "rare grooves", vanaf het moment dat ik het hoorde wilde ik meer weten. Mede dankzij het gemak van het internet uiteindelijk het gelijknamige album op de kop getikt. Het jaartal verraadt wel dat het stamt uit een periode waarin sprake was van een overgangsperiode waarin soul en funk een stuk dansbaarder werden en uiteindelijk uitgroeiden tot de welbekende discoperiode, en dat is in dit album duidelijk te horen. Het is allemaal vrij obscuur, maar dat maakt het juist zo fascinerend. Vooral "Dust to Dust" weet me te raken. Ik traceer weleens de meest vreemde nummers uit die periode die door 1 of andere hiphop artiest/producer is gesampled, maar dit ben ik in het hedendaagse helaas nog niet tegengekomen, ik ben erg benieuwd hoe een nummer als "Atmosphere Strut" of "Dust to Dust" gesampled zou worden

Wauw, een echte medestander

Ik vind Atmosphere Strut wel een plaat die door mensen als Moodymann of Theo Parrish gesampled zouden kunnen worden, ik weet niet of die namen je iets zeggen? Vooral die achtergrondgeluiden van de straat met die zwarte 'slang' doen me erg aan Moodymann denken.

avatar van Srananbloke
Mijn excuses voor de extreem late reactie, ik zie hem nu pas

Inmiddels wat ouder en wijzer, blijkt het album populairder te zijn dan ik dacht. Ik heb zowaar het originele vinyl voor een prikkie kunnen bemachtigen in Parijs, bij de betreffende platenzaak wisten ze me te vertellen dat bepaalde nummers van het album, in het bijzonder 'Dust to Dust' en 'Disco Juice' ook in het samplecircuit terecht zijn gekomen.

O.a. 'The Grind' van People Under The Stairs maakt gebruik van 'Dust to Dust'. Hoewel het origineel voor mij voor altijd 4,5 minuut aan pure kunst blijft, kan ik het samplegebruik zeker waarderen.

avatar van T.O.
Daughters van Nas bevat ook samples van "Dust To Dust". Ik vind het ook een erg fijne track, ondanks dat je er wel bepaalde Love Boat associaties bij krijgt hier en daar

Liefhebbers van Atmosphere Strut zouden ook eens naar Marta Acuna's Dance Dance Dance moeten luisteren. Zelfde geluid, praktisch net zo goed. Blijkbaar zit dezelfde producer (Patrick Adams uit NY) erachter.

Marta Acuna - Dance Dance Dance 1977 - YouTube