Applewood Road - Applewood Road (2016)

Roots

11. Bring the Car Round
  12. Row Boat
  13. My Love Grows
avatar van Lura
Wat zijn de ingrediënten van dit album?! Vrij simpel, eerlijk gezegd. Men neme een microfoon en een analoge tweesporen recorder, drie geweldige zangeressen en af en toe een van die vakkundige sessiemuzikanten uit Nashville.

Daar werd dit album dus ook opgenomen. In september 2014 ontmoetten Emily Barker, Amber Rubarth en Amy Speace, stuk voor stuk zangeressen met een grote reputatie, elkaar voor de eerste keer in een café in East Nashville. De volgende morgen hadden ze reeds hun eerste song samen geschreven, die direct werd opgenomen in de analoge studio Welcome to 1979.

Ze kregen zulke positieve reacties op deze song, dat ze zes maanden later besloten om een heel album samen te schrijven. De heerlijke opener Applewood Road wordt vooral bepaald door het ritme van de staande bas. De zang roept bij mij hier en daar herinneringen aan de zang van The Roches op.

De begeleiding op gitaar in To the Stars is erg fraai. Meer country is zoals de titel al aangeeft Old Time Country Song. De sfeer wordt vooral bepaald door de banjo en fiddle. Veel van de songs ademen een nostalgische sfeer uit, zoals Home Fires.

Die nostalgische sfeer wordt nog eens versterkt door de samenzang van de dames, veelal in een loom ritme. Het maakt ook dat het een echte luistercd is, met name geschikt voor de late avond. Het repertoire bestaat uit zowel country als meer folk georiënteerde stukken.

Ter afwisseling bevindt zich ook een heerlijk uptemponummer als Honest Won’t You tussen het repertoire. Een van mijn grote favorieten is Give Me Love, vanwege de prachtige bijdrage op accordeon. Mooi, dat een spontaan geschreven song, een geheel album tot gevolg had, want Applewood Road heeft absoluut bestaansrecht. Wat een heerlijk authentiek debuutalbum!

Hendrik68
Zo, dat is nog eens een verrassing. Heb Amy Speace na het licht tegenvallende That kind of girl even wat minder gevolgd. Deze samenwerking komt voor mij dan ook volledig uit de lucht vallen. Paar flitsen alvast gehoord. Dit kon wel eens een pareltje zijn. Wordt op zeker vervolgd.

avatar van Lura
Dacht wel dat dit album jouw interesse zou opwekken, vanwege Amy Speace. Misschien ken je trouwens dit prachtige album van Amber Rubarth dat uitgebracht is op het Cheskylabel nog niet : Sessions from the 17th Ward (CD356) | Chesky Records

Hendrik68
Kende de naam Amber Rubarth überhaupt nog niet voor ik jou stukje vanmorgen las. We zullen eens gaan kijken. De naam Emily Barker zegt me wel vaag iets, meende dat ze uit Australië kwam. Ik zal Barker en Rubarth eens opzoeken. Ik zie nog geen optredens van de dames gepland. Zou mooi zijn als ze eens in de buurt op zouden treden met zijn drietjes.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)

Ook voor de vroege maandagmorgen hoor. Wat een heerlijke plaat en wat een rust gaat hiervan uit. Ideaal om wakker mee te worden.

avatar van Edgar18
Wonderschoon. Werd me getipt door de eigenaar van Groove City Music in Hamburg. Deze ga ik de komende weken vaker opzetten.