James Newton Howard - Lady in the Water (2006)

Score
Label: Decca

1. Prologue (2:52)
  2. The Party (6:41)
  3. Charades (5:50)
  4. Ripples in the Pool (1:50)
  5. The Blue World (4:26)
  6. Giving the Kii (1:49)
  7. Walkie Talkie (2:08)
  8. Cereal Boxes (2:33)
  9. Officer Jimbo (3:31)
  10. The Healing (4:04)
  11. The Great Eation (4:42)
  12. End Titles (1:44)
  13. The Times They Are A-Changin (6:00)

met A Whisper in The Noise

14. Every Grain of Sand (4:16)

met Amanda Ghost

15. It Ain't Me Baby (3:46)

met Silvertide

16. Maggie's Farm (3:36)

met Silvertide

neo (crew)
Na vier eerdere perfecte scores voor M. Night Shyamalan films (The Sixth Sense, Unbreakable, Signs, The Village), heb ik wel een bepaald verwachtingspatroon ontwikkeld. Zal Lady in the Water het vijfde meesterwerk op rij worden?

Ik kan niet wachten THe Village was voor mij tot nu toe toch wel het hoogtepunt. Ben benieuwd of ze het kunnen evenaren.

Ik twijfel weer of het ongeevenaarde niveau van Unbreakable gehaald gaat worden... maar we zullen zien. Feit lijkt wel te zijn dat JNH op zijn best is voor Shyamalan's films

Lady in the Water blijkt een soort combinatie te zijn geworden tussen Signs en Unbreakable: enerzijds is er dat motiefje van kort op elkaar volgende, herhaaldelijk stijgende noten zoals wij deze kennen van Shyamalan's alienfilm, maar anderzijds is het hier allemaal stukken minder dreigend, meer in de richting van Unbreakable's meer emotionelere klanken. Goed, de spanning is er hier en daar wel, met enkele mysterieuze momenten, maar over het algemeen wordt het veel vrediger gebracht. Welhaast als een sprookje.

Erg mooi allemaal, JNH is weer in topvorm. In het begin lijkt hij zich bij Epilogue even te vergrijpen aan de 'water'-technieken die we nog kennen van Waterworld en Atlantis, maar de componist weet wel beter, en brengt vervolgens op andere wijzen een soort 'golvend' effect.

Maarrrr... het mist net iets speciaals, dat Howards eerdere werken voor Shyamalan wel hadden. Het is nergens zo puur als The Village, zo spannend als Signs, griezelig als The Sixth Sense, of emotioneel als Unbreakable. Of, misschien toch wel: Lady in the Water is het hartverwarmendst van het stel. Met name door mooi, welhaast magistraal gebruik van het koor. Maar ja, welke componist maakt daar deze dagen nou geen gebruik van?

In ieder geval is Lady in the Water een zeer sterke score, dat weliswaar misschien geen instant klassieker is, maar zonder meer waardig kan bijschuiven in het Shyamalan-rijtje. Alleen zo jammer van de songs, want hoewel The Times They Are A-Changin' mooi aansluit op de endcredits, halen de daaropvolgende nummers je gaandeweg steeds meer uit de sfeer van de score, totdat deze nergens meer aanwezig is. Na nummer 13 uitzetten, is dus het advies.

4* (maar ik sluit een hogere beoordeling na herhaaldelijk luisteren zeker niet uit; Lady zou zo maar meer geheimen kunnen herbergen in haar wateren).

neo (crew)
Hmm... Ik weet het niet, want als ik zo jouw stemmen zie bij The Sixth Sense en Signs Ga eerst maar de film zien en dan pas de score luisteren.

Signs is een hele oude stem, die is inmiddels wat omhoog gegaan. The Sixth Sense heeft gewoon een slechte vertegenwoordiging op de CD, de complete bootleg is inderdaad veel beter.

En verder stem ik anders dan jou; 5* is bv. zeer zeldzaam en enkel voor de allerbesten weggelegd, 4* is al enorm goed

Oke, om alle Shyamalan scores dan in volgorde te kunnen schikken, is dit een 3.5* waard, gezien het nergens Signs haalt. Maar Signs is geen 4.5 score, omdat Unbreakable dat al is, en die absoluut geen 5* is... pffff.

neo (crew)
Je sais, we hebben een wat andere smaak op fronten als het om scores gaat en ook een andere manier van beoordelen. Maar ook alle 5 sterren van mij zijn voor de beste weggelegd

Mooie score. Hoewel een magisch sfeertje er zeker hangt komen de themas niet in de buurt bij het eerdere werk. Ook jammer van de laatste 2 songs op het album.

avatar van Bart Tönjann
Ik geef niet gauw 5 sterren maar deze is het volop waard.
laatste 2 nummers zijn inderdaad bagger maar de andere maken het volop goed.

avatar van JohnWilliams
Ben het met Tönjann eens goede Soundtrack met name nummer 1, die oploopt vanaf het uiterste begin!

avatar van Bart Tönjann
Zijn we het toch nog eens een keer met elkaar eens voor de verandering. Maar ja, het betreft hier dan ook geen John Williams he

avatar van JohnWilliams
Inderdaad John Williams is meer voor oorlogfilms en serieuze films. JNH heeft echt veel fantasiefilms. Dit vind ik JNH's beste ooit gemaakt. Zelfs John Williams kan niet aan dit mooie album tippen. Als John Williams het had gemaakt had het ook mooi geweest maar niet zo mooi als dit album.

avatar van Bart Tönjann
Inderdaad misschien wel James' beste. De film is nit zo biezonder maar de muziek is fenomenaal.

avatar van JohnWilliams
Howard is en blijft een goede Componist, hij staat voor mij op nummer 2, John Williams blijft de beste maar als JNH dit soort Scores blijft maken ben ik bang dat JW van de troon wordt afgeschopt door JNH (Hans Zimmer komt trouwens ook steeds dichterbij die troon).

avatar van Bart Tönjann
Ja daar ben ik het wel mee eens. Ik ben bang dat JNH voor mij al op de eerste plek, de troon zo je wilt, gevestigd is. Danny komt ook in de buurt, maar ik denk dat Hans ook wel een kans maakt.

neo (crew)
Kunnen jullie svp proberen een beetje ontopic te blijven ipv bij steeds op verschillende plekken te beginnen over wie de beste of favoriete componist van wie dan ook is?

avatar van JohnWilliams
Ja, het loopt een beetje uit de hand tussen Bart & mezelf.
Ik hou me in of Bart dat doet?

avatar van Bart Tönjann
Vooruit dan. Onze meningen zijn net wat te verschillend om verder over te discuseren, anders zijn we volgend jaar nog bezig. Mijn welgemeende excuses.

avatar van thomzi50
Vond dit een werkelijke draak van een film, toch niet echt een stimulans om achter de score aan te gaan.

neo (crew)
Heeft mij nog nooit ervan weerhouden om de muziek dan toch te gaan zoeken eigenlijk. Tenzij deze mij ook al niet aan stond in de filmervaring.

thomzi50 schreef:

Als ik jou was zou ik dit wel doen.
Dit is echt één van de beste van JNH zo niet de beste.
Heb deze niet in mijn Collectie maar hij is wel op komst!

avatar van Bart Tönjann
Daar sluit ik me VOLKOMEN bij aan

avatar van thomzi50
neo schreef:
Tenzij deze mij ook al niet aan stond in de filmervaring.

Deze stond me niet tegen maar staat me nu niet meer bij.

avatar van Carfreak
goede muziek dit album ik sluit me bij de wijze woorden van jhon williams aan

Carfreak schreef:
goede muziek dit album ik sluit me bij de wijze woorden van jhon williams aan

Dat hoor ik graag .

avatar van Bart Tönjann
Kun je echt niet hoger dan 5 sterren?

heel mooie score. het magisch sfeertje is heel mooi gedaan. de nummer die niet gezongen zijn zijn heel goed. Alleen vind ik weer spijtig dat er gezongen nummers bij staan. dat verpest de cd voor een stuk voor mij. de laatste 3 vond ik dus heel wat minder

avatar van HANSZIMMER
Kweet zo niet direct wat ik hier van moet zeggen. Er zitten een paar onbetwitsbare pareltjes van nummers tussen maar de rest vond ik maar wat balast. Ik vroeg me dus af wat iedereen hier zo goed aan vond. Maar het hoofdthema, die ene climax die continu opborrelt, heeft me toch aangegrepen en ik heb het album al meer beluisterd dan ik gedacht had dat ik ging doen.
Ik ben nog altijd wat opzoek naar de verschillende thema's, maar de sfeer is zeer mysterieus waardoor het album een zekere aantrekkingskracht krijgt. Door te herbeluisteren wordt het album steeds beter. Waarschijnlijk is mijn oor nog niet gewend aan de subtiele klanken van James Newton Howard...

avatar van JohnWilliams
Dit is en blijft een super score van James N. Howard. Samen met The Village en King Kong waren dit toch echt wel zijn perfecte jaren. De laatste jaren is hij nog steeds goed maar het niveau van Lady in the Water heb ik echter geen enkele keer meer gehoord. Het thema is prachtig en brengt mij constant weer kippenvel. Wat je al niet kan doen met een paar simpele pianonoten. De sfeer is mooi, af en toe wat mysterieus maar brengt je ook meteen weer terug naar de film. Dit is soms wat minder want de film was naar mijn mening echt een complete flop. De filmmuziek kan de film op veel momenten wel redden, denk bijvoorbeeld aan The Great Eatlon of aan de mooie scene wanneer ze het meisje (lady in the water) willen healen.

Een wonderschone score, 1 van JNH's beste!