House Party VI (1993)

Electronic
Label: Arcade

1. TCM - I Can Hear Your Heartbeat
  2. Cappella - U Got to Know
  3. Glam - Hell's Party
  28. Dye Witness - What Would You Like to Hear Again
  29. Joe Inferno - Histeria
  30. Maurizio Braccagni - Bass Solution
  31. Rexanthony - For You Marlene
  32. DJ Hooligan - B.O.T.T.R.O.P.
  33. D & F - Buzz Click
  44. TCM - The Man Who Did This
  45. Loempia EP - Motherfuck
  46. Pin-Occhio - Pinocchio
avatar van FunkStar
Deze pas geleden gekocht want kwam er achter dat ik deze miste..
Vind dit deel minder dan de voorgaande House Party CD's! Toch wel een aantal lekkere nummers zoals Capricorn, Robin S, Deborah Wilson en Capella!

avatar van thelion
Joe Inferno - Histeria, Dance II Trance - Power of American Natives en Capricorn - 20Hz

Maar idd de delen hier voor zijn beter...... en die hier na van ongeveer het zelfde nivo als deze dus zeker niet slecht.....

avatar van tnf
tnf
Hier zit zo'n tweedeling in. Van 'gewone' dance naar gabber. Of het publiek hier nou echt op zat te wachten?

Maar goed... na deze hebben ze ze maar gewoon uitgesplitst in mellow-edities en harde edities.

avatar van thelion
Die 2 deling vind ik juist het interessante aan de eerste delen van deze serie...... je krijgt zo een goed beeld van wat er des tijds populair was op het gebied van house.......

avatar van tnf
tnf
Dat ís het ook, maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen waren waarvoor het geheel niet goed 'mengde'.

De delen 1 t/m 5 hadden ook een hardere laatste helft, maar toch was het verschil daar minder groot.

avatar van thelion
Deze is ook uit gebracht op het break point van de defenitieve scheiding van Mellow en Hardcore hier voor was het tog allemaal nog te plaatsen onder de noemer House...... zo rond zomer 1993 vertoonde het gabber gedoe de eerste tekenen van een massale hype.... en we weten allemaal wat daar van is geworden..... overgins niets te nadele van die muziek hoor...... zijn zeer goede nummer uitgebracht en nog steeds trouwens in het hardcore genre, maar die hele gabber cultuur was niet echt aan mij besteed.

avatar van Sjaan
Qua BPM (beats per minuut voor de leken onder ons) was het ook niet meer te doen om zo'n cd te mixen....

avatar van FunkStarr
Een meevaller, ook hier weer enkele zeer lekkere klassiekers.

Waarschijnlijk dacht het creatieve brein achter deze house party serie ook wel na deze bonte mix van "mellow" en hardcore dat dit niet ging werken omdat de gabber steeds harder en sneller werd en het publiek ook verder uit elkaar kwam te staan.
Inderdaad verschenen hierna een aantal house parties met alleen mellow (7, 9, 11 ) of alleen gabber (8, 10).

Voor mij als verzamelaar levert het wel een paar missende nummers op, want ik ben niet zo'n fan van ruim een uur gehak en luister lekker naar de mellowcd's of deze waarop een paar hardcoretracks staan afwisselend met rustiger werk.

avatar van Srananbloke
Ik heb gemengde gevoelens bij deze mix. Waar de voorgaande 5 delen een mooi en gelijkwaardig overzicht boden van alle soorten house die op dat moment ‘hot’ waren, maakt de laatste ‘ultimate’ mix een duidelijke afslag naar het hardere werk. Het was toen inderdaad duidelijk dat uit de housescene 2 kampen waren ontstaan die nauwelijks meer verenigbaar waren. En ook niet geheel onbelangrijk: de makers van deze mix, Buzz Fuzz en Mental Theo. Uiteraard bekend uit het hardcode circuit, niet zo heel gek dat het hardere werk de boventoon voert in deze mix. Arcade heeft er destijds goed aan gedaan om nieuwe mixen in ‘mellow’ en ‘hardcore’ versies aan te bieden na deze release.

Dat gezegd hebbende; het is en blijft voor mij een stukje fijn jeugdsentiment en de mix als geheel is goed en verveelt geen moment. De overgang van het langzamere naar het snellere werk is subtiel gedaan en mijn grootste plus van deze mix: dat Robin S. vrijwel in zijn geheel in deze mix is te vinden. De mensen bij Arcade en/of de mannen achter deze mix voorzagen waarschijnlijk wel dat dit een wereldhit in wording was, waar men anno 2019 nog steeds op los gaat.

Niet de charme van delen 1-5, maar een op zichzelf staande mix die ik anno nu nog steeds erg kan waarderen.