De Jeugd, Vertegenwoordigd (2016)

Pop / Hip-Hop
Label: Top Notch

1. Guus Meeuwis en Nielson - Sterrenstof (3:43)
  2. Trafassi - De Stofzuiger (5:04)
  3. Glennis Grace - Huilend Naar de Club (3:29)
  4. Raymond van het Groenewoud - Deze Blanke Jongen Komt Zo Hard (2:52)
  5. The Kik - Wij Zijn Vuilnis Man (2:52)
  6. Triggerfinger - Sexy Beesten (5:17)
  7. Re-Play - Niet Als Jouw (3:32)
  8. Daan - 100 Dollar Bill (3:20)
  9. Frank Boeijen - Het Mysterie van de Koude Schouder (3:40)
  10. Peter Beense - Get Spanish (3:34)
avatar van Kramer
Een erg grappig plan van de Jeugd van Tegenwoordig vind ik dit op stapel staande coveralbum. De meewerkende artiesten maken me erg benieuwd. Het eerste nummer staat op Spotify, en ik moet eerlijk zeggen: dat bevalt me best: Sterrenstof door Guus Meeuwis en Nielson.

avatar van Arrie
'Vertegenwoordigd'. Om vervolgens een jaren '80 one hit wonder af te stoffen. Wist niet eens dat Trafassi nog bestond.

Alleen 4, 8 en 9 zijn nog wel interessant, de rest hoef ik niet te horen. Huilend Naar de Club door de vreselijke Glennis Grace, terwijl er al een mooie versie door Aafke Romeijn is gemaakt... Tel daarbij op één van de meest kwijlerige Nederlandse boybands en een volkszanger van TROS-niveau. Hier hadden ze toch meer van kunnen maken?

Wel een leuke hoes.

avatar van CWTAB
Best benieuwd naar de versie van Triggerfinger, live was dit al een knaller...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik neem aan dat dit een grap is toch? En dat al die b-artiesten dat niet door hebben

avatar van Kramer
Hoe snel een mening kan veranderen... Dit leek me wel leuk worden, maar nadat ik gister DWDD had gezien verging het lachen me behoorlijk. Én geen goede muzikale vertolkingen, én een volledig gebrek aan zelfspot, tsja, dan houd je vies weinig over. Niet Als Jouw en Huilend Naar de Club volledig naar z'n grootje geholpen, en het lolletje van Sterrenstof is er nu ook al weer af. Nee, hier maak je me niet blij mee.

buizen
Wat moet je nu met een album als deze. Zou de band zo'n fanbase hebben dat ze het gewoon aandurven iets dergelijks op te nemen en te releasen. Het vindt toch wel aftrek?
Vreemde 'setlist' ook. Een ratjetoe.

avatar van repelstefan
1,0
Het idee is leuk, maar het is werkelijk niet om aan te horen. Het refrein van Triggerfinger is wel leuk, maar ze verpesten het alsnog in de rest van het nummer.

avatar van unown
Frankie komt gewoon lekker hoor. Met pit ook.

avatar van HezzardNL
1,5
De Engelse versie van Barkie is nog best vermakelijk, en ook Frank Boeijen doet goed z'n best. De rest is stuk voor stuk leuk voor 10 seconden en dan is de grap er wel vanaf.

Deze donkere jongen komt zo hard is een van m'n favoriete JvT-nummers, maar wordt compleet verpest. Dan heb ik nog liever Peter Beense, Guus Meeuwis en Nielson waar normaliter m'n oren al van gaan bloeden. Leuke grap van de jeugd, maar had van mij toch niet als album uitgebracht te hoeven worden.

avatar van vincentcorjanus
Het Mysterie van de Koude Schouder wordt prima vertolkt door meneer Boeijen. Zijn stem klinkt erg lekker hier trouwens! De rest kan mij weinig bekoren.

avatar van Arrie
Kramer schreef:

Is dit album niet een en al zelfspot?

avatar van crosskip
Wat een zure reacties zeg. Ik vind alleen al de combinatie van respectabele artiesten, dan wel totaal buiten hun genre, en c-artiesten als Pedro Beense briljant. Trafassi na de Wasmachine en de Strijkplank de Stofzuiger laten coveren is sowieso ook al een meesterzet.
Geen idee hoe lang dit leuk blijft als grap, maar ik vermaak er nu toch best aardig mee.

avatar van Chimpz
Alleen al voor De Stofzuiger en Get Spanish verdient deze minstens twee sterren. Er staan een paar missers op ja, en het is geen plaat die je kapot gaat luisteren, maar er staat ook genoeg leuks op. Geen grote release, ook niet iets dat je té serieus moet nemen, maar het is amusant genoeg voor een paar uurtjes.

Arrie schreef:
Is dit album niet een en al zelfspot?

Van De Jeugd zelf misschien. De uitvoerenden bij DWDD leken het mopje echter niet te begrijpen. Overigens heb ik het volledige album nog niet goed beluisterd, dus mijn definitieve mening stel ik nog even uit.

Leuk maar ook echt niet meer dan dat. Zal deze ook niet vaak opzetten want het creëert alleen verlangen naar het origineel. Frank B en Triggerfinger doen het wel erg leuk overigens.

avatar van 3dwardVan3
Op 'De Jeugd, Vertegenwoordigd' is een verzameling van normaal-niet-rappende artiesten te horen die een hommage brengen aan de songs van De Jeugd van Tegenwoordig. Het album is zoals ik las op de site van Top Notch de kers op de taart van het grote tienjarig jubileum van De Jeugd. Zo superieur als Faberyayo, Vieze Vur en Willy Wartaal de lyrics normaal over hun tong laten glijden, zo beroerd klinkt de flow van deze artiesten. En toch vind ik dit wel geinig: Trafassi met hun Stofzuiger en 'Pedro Beense' op Get Spanish. Duidelijk is ook te horen dat de kracht van een hoop DJVT nummers zit in de 'beats' van Bas Bron, want die staan ook op dit album weer als een huis en zijn door de wat minder rappende sterren niet kapot te krijgen. Gaaf door zijn eenvoud is tenslotte de titel van het album: De Jeugd, Vertegenwoordigd.