West Coast Pop Art Experimental Band - Vol.1 (1966)

Label: Reprise

1. Something You Got (2:56)
  2. Work Song (2:14)
  3. Louie, Louie (2:49)
  4. Don't Break My Balloon (3:14)
  5. You Really Got Me (3:07)
  6. Don't Let Anything!!! Stand in Your Way (2:14)
  7. I Won't Hurt You (2:12)
  8. If You Want This Love (1:35)
  9. Insanity (3:02)
  10. It's All over Now, Baby Blue (3:04)
  11. She Belongs to Me (1:56)
  12. She Surely Must Know * (1:59)
  13. Sassafras * (2:01)
  14. She May Call You Up Tonight * (2:27)
  15. One Day (Previously Unissued) * (2:03)
  16. Funny How Love Can Be * (1:40)
  17. Obviously Bad * (1:32)
  18. Endless Night * (2:17)
  19. Tell Me What You Want to Know * (1:48)
  20. Just You & Me * (1:56)
  21. Chimes of Freedom * (3:05)
  22. Scuse Me Miss Rose * (2:37)
tondeman
Is hier niet ook een versie van die alleen de 1e tig nummers omhelst (zie bijv. RYM. wie weet hier iets over?) Dat gedeelte van dit album (album, verzamelaar: wat is het eigenlijk?) heeft sterk mijn voorkeur. Misschien ietwat doorsnee maar toch lekker rauwe en smakelijke garage rock. Dat blief ik wel, maar de tweede helft staan een boel rare dingen tussen.. vandaar 1e helft 4*, 2e helft 2.5*

De discografie van de West Coast Pop Art Experimental Band is helaas nogal ondoorzichtig. Albumtitels als 'Part One' en 'Volume One' voor geheel verschillende platen bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, naast de versie van 'Volume One' met de hierboven genoemde 22 nummers heb ik ook een cd (releasejaar onbekend) die slechts 'West Coast Pop Art Experimental Band' heet. Op deze cd staan 14 nummers. In het begeleidende boekje staat vermeld dat de oorspronkelijke release op FIFO uit de eerste 11 nummers bestond. Op de cd die ik in mijn bezit heb zijn daar nog drie bonustracks aan toegevoegd: 'Sassafras', "She May Call You Up Tonight' en 'Obviously Bad'.

avatar van heartofsoul
Dit debuutalbum werd oorspronkelijk in 1966 uitgebracht door het kleine Fifo-label, en werd in 1997 uitgebracht op cd door Sundazed, uitgebreid met een hele reeks opnames uit de periode 65-67. De garage-rocknummers vind ik weliswaar leuk om te horen (zoals covers van You Really Got Me, Work Song
Van Adderley, Something You Got en Louie, Louie), maar ze beklijven niet erg. Dat doen voor mij echter wel de melodieuze psych-pop nummers, en die bevinden zich gelukkig ook onder de bonusnummers.
Verder blijken de heren nogal geboeid te zijn door Bob Dylan, van wie ik liefst 3 nummers op de uitgebreide cd tel, en die zijn lang niet slecht. En dat geldt wat mij betreft voor het gehele Sundazed-album,
maar misschien moet je dan, net als ik, in de sixties zijn opgegroeid.