Goodie Mob - Soul Food (1995)

Label: LaFace

1. Free (1:24)
  2. Thought Process (5:09)
  3. Red Dog (0:23)
  4. Dirty South (3:34)

met Big Boi

5. Cell Therapy (4:37)
  6. Sesame Street (4:36)
  7. Guess Who (4:49)
  8. Serenity Prayer (0:09)
  9. Fighting (5:45)
  10. Blood (0:53)
  11. Live at the O.M.N.I. (4:58)
  12. Goodie Bag (4:25)
  13. Soul Food (3:56)
  14. Funeral (0:54)
  15. I Didn't Ask to Come (4:08)
  16. Rico (0:07)
  17. The Coming (5:47)
  18. Cee-Lo (0:28)
  19. The Day After (5:00)
avatar van Jordy
Erg lekker album, al wordt de rest van de groep wel een beetje overschaduwd door Cee-Lo.

avatar van Conway Twitty
Is Cee-Lo hier nog puur een rapper dan?

avatar van Niek
Dit album begint lekker, maar op een gegeven moment lijkt het te sterk op mekaar, naar mijn mening. Een echte uitschieter staat er ook niet op. Verder staan er wel een paar zwakke nummers op, dus echt positief kan ik hier niet over zijn. Vind het puur rappend wel goed. Al met al vind ik het gemiddelde veel te hoog... 3 sterren lijkt me eerlijker..

avatar van Reijersen
Jordy schreef:

Erg treffend Jordy. Cee-Lo = Goodie Mob inderdaad. Maar hij doet zijn ding wel op een erg sterke manier. Leuk en onderhoudend album met veel sterke liedjes.

4 sterren.

ProZak
Gruwelijk album dit. Niks opvallend experimenteels of echt heel erg eruit springends, maar gewoon over de gehele linie hele lekkere muziek.

avatar van Dungeon
Mee eens dat dit een mooi album is. Mijn favo hiphopklassieker al sinds 95. Voor de newbies tegenwoordig alweer oldschool en wellicht wat achterhaald.

Goodie Mob is trouwens niet ceelo. Dat slaat nergens op. Luister het album dan nog maar eens goed. Alle respect voor ceelo zijn inbreng hoor maar er zijn grenzen.

avatar van gweah
3 sterren lijkt me onder de maat voor deze Southern classic. Er staan een of twee wat minder sterke tracks op (bijv. "The Coming") maar vergis je niet dit album hoort kwalitatief thuis in het rijtje van de eerste drie OutKast albums. Ik vind hem beter dan Southerplayalisticadillacmuzik. En ja Cee-Lo is de beste in de group maar ik vind dat niet storend.

Voor wie niet kent: check The Soul Assassins van DJ Muggs, track 3 is een van de uitschieters daarvan, van Goodie Mob.

avatar van principal2000
Ik vind dit ook een uitstekend debuut van deze groep. Dirty South, Cell Therapy, Live At The O.M.N.I. en The Coming springen er voor mij duidelijk uit. Ook waardeer ik Guess Who, Sesame Street en The Day After zeer maar dat zijn nummers die minder energie bevatten. Cee-Lo is waarschijnlijk wel het meest in het oog springende lid van de groep, maar ik vind dat ze allen een goede bijdrage leveren.

avatar van Timmie
Cell therapy is dope net geluisterd, dit album zet ik in mijn lijstje .

avatar van Dungeon
Verstandig! de hele plaat is genieten. En er staan zeker nog een paar dikke parels zoals Cell Therapy op deze plaat.

(iemand van 16 die de GmoB ontdekt, daar word ik nu zo vrolijk van)

avatar van Nr.4
Heerlijk album, een van m'n zuidelijke favorieten samen met veel Outkast materiaal en de Dungeon Family plaat. Heel sfeervol geheel door die Organized Noize gasten neergezet ook. Ben blij dat ik deze een paar maanden terug eindelijk origineel heb kunnen bemachtigen.

Kos
Blijft een heerlijk relaxed album.

Ik ben echt liefhebber van die minimale productie op dit album, zonder overdreven samples en zo. De beste tracks zijn dan ook degene met alleen maar een fijn bassloopje en een dope beat.
True hiphop.

Ben het er trouwens totaal niet mee eens da Cee-Lo de rest ondersneeuwt. Wat mij betreft hebben ze allemaal evenveel invloed.

Vind The Coming trouwens wel een vervelende track.

Kos schreef:
Blijft een heerlijk relaxed album.

Vind The Coming trouwens wel een vervelende track.

Yep. Ik herinner me die eigenlijk niet maar ik zie in mijn eigen bericht dat ik die ook had genoteerd als mindere track.
Vooral de opening van het album vind ik sterk (hoe rustig en sfeervol zijn Andre zijn verse begint, die gast is echt een van mijn favoriete MC's) en The Day After vind ik ook een HEERLIJK nummer.

Geheel eens!

avatar van niels94
Ook ik ben best wel onder de indruk van dit album. Inderdaad vrij kale, maar wel telkens erg doeltreffende, pakkende beats met een stel zeer bekwame rappers (goede teksten ook!). Nuja, daar heb je aan de basis dus al een goede hiphopplaat te pakken en dat is dit dan ook. Fijn sfeertje hangt er ook omheen.

avatar van gweah
Blijft een heerlijke classic dit.
Ik vind Still Standing eigenlijk nog beter.
Maar deze is wat rauwer.

Mag ik 'm wel nomineren voor de prijs van Lelijkste Cover Van Een Hip Hop Classic
(mede genomineerden o.a. The Infamous, Moment of Truth, The Sun Rises in the East en The Chronic)

avatar van Dungeon
Nee dat mag niet. Hij is misschien niet mooi maar ik vind hem zelf wel geweldig. Hij geeft perfect aan waar de Mob op dat moment voor stond. De cover past dan ook perfect bij Free en Serenity Prayer.

avatar van Jar0on
gweah schreef:

Meen je dat? Die genoemden vind ik juist stuk voor stuk geweldige covers!

Over dit album zelf ben ik het dan wel weer eens.

avatar van gweah
Ja dat vind ik allemaal lelijke covers! Niet te verwarren met slechte albums. Zijn natuurlijk allemaal uitzonderlijk goeie platen. Maar je gaat dat plaatje daarom ook met iets positiefs associëren natuurlijk.

Dungeon je hebt helemaal gelijk wat betreft de thematiek, wat dat betreft is het mooi bijpassende foto ja. Maar die vervormde randen, die letters en die kleuren... ugh...

avatar van Dungeon
Dit album heeft mijn leven veranderd en zie ik als de bijbel onder de hiphop albums. Het album bestaat 20 jaar en ik ben al bijna 20 jaar Neerlands grootste GmoB fan!!!

avatar van Nr.4
Vandaag genoten van de docu over Organized Noize, dat zijn voor mij de echte helden achter dit meesterwerk. Gruwelijke sound. Er is weinig beter dan goede dirty south hiphop voor mij en dit is hele goede. Komt ook omdat ik houd van dat accent van de meeste gasten uit Atlanta. Vanaf die Free intro word ik altijd dit album ingesleurd en bij de afsluiter is de trip rond.

avatar van Ernie
Sterke plaat. Goede afwisseling tussen de MC's en doeltreffende beats die kaal lijken op het begin maar onderhuids heerlijk drum & baswerk hebben

Free ,Sesame street en The Day After zijn tot nu toe de favo's maar ik voel dat er nog veel verborgen parels te ontdekken zijn op deze Soul Food. 4*

avatar van Nr.4
Overall sfeer is echt gruwelijk op deze plaat. Erg veel geluisterd deze week en van genoten ook. The Day After, prachtige afsluiter.

avatar van Dungeon
Er lijkt iets mis te zijn met de tracklist, de laatste 3 nummers zijn dubbel geplaatst.

avatar van Sjaakspeare
'Dirty South', 'Guess Who', 'Fighting', 'I Didn't Ask to Come' en 'The Day After' zijn stuk voor stuk fantastische conscious-rapnummers. 'Live at the O.M.N.I.' en 'Cell Therapy' vallen muzikaal echter tegen. De soulvolle noten op deze plaat staan me erg aan, overigens.

avatar van Rene1979
Misschien mag ik dit niet zeggen, maar dit album overschaduwd zo’n beetje alles dat OutKast heeft gemaakt. Heb het dan niet over aparte tracks maar refereer naar albums. Dit is het meest consistente dirty south album ooit..

avatar van Ernie
Beter album dan Southernplayallistcadillacmusic en Aquemini zou ik nog durven beweren maar vind deze Soul Food niet evenwaardig aan Atliens, die is zeker even constant en de hoogtepunten nog ietsje beter naar mijn bescheiden mening

avatar van zaaf
Jullie zijn wel een beetje brutaal, maar dat dit een topalbum is is zeker

Volledig met Rene eens.

ATLiens heeft dat lekkere funky sfeertje en wat luchtigere teksten.
SoulFood geeft de tijdsgeest van Atlanta midden jaren 90 het beste weer en is wat meer spiritueel.

Still Standing heeft dat ook. Daar begonnen de mannen wel al wat meer te experimenteren met verschillende stijlen. Deze is qua stijl meer een geheel.

Ik heb ook veel waardering voor de productie van Organized Noize. Als jullie het interessant vinden, er is een mooie docu te vinden over hen op Netflix.

avatar van Slowgaze
zaaf schreef:
Jullie zijn wel een beetje brutaal, maar dat dit een topalbum is is zeker

Sorry pap.

avatar van gweah
Waarom heeft dit album maar 55 stemmen, en een (geweldig! begrijp me niet verkeerd) album als Dah Shinin' het driedubbele?? Ik snap niet dat dit album niet bekender (en geliefder) is.

Onbekend maakt onbemind misschien? Maar je zou zeggen dat van al die mensen die OutKast luisteren, er toch ook wel een paar zijn die dit proberen?

En dan kijk je bij de statistieken en hebben de meest aangevinkte nummers 3 stemmen... zucht...

Kos
Dit is idd essentieel voor iedere hiphopfan.