Femme Vanille - Another Time (2016)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Save Me (3:22)
  2. Bird (3:39)
  3. Another Time (3:27)
  4. Bona Fide (3:44)
  5. Not Too Much Effort (2:47)
  6. We (3:50)
  7. Not Sensible (3:34)
  8. Bright (4:27)
  9. The Tortoise (4:20)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Femme Vanille - Another Time - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Femme Vanille is het alter ego van de Nederlandse muzikante Karindra Perrier. Het is een muzikante met een bijzonder dubbelleven. Karindra Perrier is volgens haar LinkedIn pagina immers “Physicist by day and musician by night” en dat is een bijzondere en bewonderenswaardige combinatie.

Over de wetenschappelijke kwaliteiten van Karindra Perrier weet ik verder niets, maar in muzikaal opzicht maakt ze als Femme Vanille indruk. Diepe indruk durf ik wel te zeggen.

Femme Vanille maakte voorheen vooral jazzy muziek met invloeden uit de klassieke muziek, maar op Another Time kiest ze nadrukkelijk voor de pop. Het is echter zeker geen 13 in een dozijn pop, want de bijzondere muziek van Femme Vanille steekt bijzonder knap in elkaar en blijft maar verrassen.

Op Another Time laat Karindra Perrier zich bijstaan door een aantal uitstekende muzikanten en deze zetten een smaakvol, filmisch en avontuurlijk geluid neer. Het is een atmosferisch geluid vol subtiele accenten. Deze komen de ene keer aan de oppervlakte via bijzondere ritmes of kabbelende piano’s, de volgende keer via bijzonder gitaarwerk of sprookjesachtig toetsenwerk.

Het bijzondere geluid op Another Time wordt verder ingekleurd door de mooie en opvallend veelzijdige stem van Karindra Perrier. Het is een stem die lieflijk kan fluisteren maar die ook flink kan uithalen of jazzy kan verleiden, waardoor iedere track op de plaat weer net wat anders klinkt.

De muziek van Femme Vanille wordt tot dusver vooral vergeleken met die van van onder andere Regina Spektor, Feist en Florence & The Machine, maar zelf hoor ik vooral veel van Kate Bush (het onconventionele en het sprankelende) en Fiona Apple (de donkere melancholie en het tegendraadse).

Dat zijn zeker niet de minste namen en het zegt dan ook veel over het hoge niveau van Another Time. Of Karindra Perrier haar opvallende dubbelleven nog lang vol kan houden durf ik inmiddels te betwijfelen. Het knappe Another Time steekt immers niet alleen de nationale en internationale concurrentie naar de kroon, maar smaakt vooral naar veel en veel meer. Een slimme meid kiest exact, maar platen als deze willen we absoluut niet missen. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Deze week voor het eerst naar Another Time geluisterd. Ik ben af en toe verbaasd dat dit uit Nederland komt, al geldt dat de laatste paar jaar wel voor meer bands. Voor nu bezig me verder bekend te maken met de plaat. Wordt vervolgd.

avatar van WoNa
Voor mij is Another Time de kennismaking Femme Vanille. Een heel prettige kennismaking kan ik rustig zeggen. Deze plaat herbergt menige muzikale verrassing en neemt hele prettige wendingen die het luisteren een prettige ervaring maken. Van ogenschijnlijke chaos naar innerlijke kalmte en terug. Hier overheen ligt telkens de kalme en rustige stem van Karinda Perrier als een ankerplaats in de storm.

De muziek van Femme Vanille roept allerlei beelden bij me op terwijl ik naar de muziek luister. Van rondrijden in dikke mist die opeens optrekt en weer neer daalt. De niet altijd alledaagse begeleiding kan alle kanten uit en doet dit ook. Met Another Time is er opnieuw een productie van eigen bodem die de aandacht weet te trekken of in ieder geval dit zou moeten doen. Een juweeltje.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.