Burzum - Det Som Engang Var (1993)

Noorwegen
Label: Misanthropy

1. Den Onde Kysten (2:20)
  2. Key to the Gate (5:14)
  3. En Ring Til AA Herske (7:10)
  4. Lost Wisdom (4:38)
  5. Han Som Reiste (4:51)
  6. Naar Himmelen Klarner (3:50)
  7. Snu Mikrokosmos Tegn (9:36)
  8. Svart Troner (2:16)
avatar van Sanvean
Ik ga het zelf niet voor mijn rekening nemen, maar misschien is het handig als een van de pure (black) metal-freaks hier de niet-ingewijden eens even uitlegt wat de heer Varg Vikernes (alias Count Grishnackh) nu precies heeft "betekend" voor het black metalgenre (iets voor Dionysos, lijkt me).

Naast het feit dat hij meespeelt op Mayhem's 'De Mysteriis dom sathanas', een van de belangrijkste black metal platen, is hij voornamelijk bekend voor het doodsteken van Euronymous (ander bandlid van mayhem).

De oude zanger van mayhem (dead) had zelfmoord gepleegd en daar had euronymous foto's van gemaakt. Er ontstond ruzie tussen varg en euronymous en toen heeft varg euronymous (met 37 messteken naar ik meen) om het leven gebracht.

Dat, samen met het in de brand steken van de Fanthom (spelling) kerk (een nogal beroemde kerk daaro), heeft heel veel invloed gehad op het gedoe om black metal heen.

Nu is meneer trouwens overtuigd nazi.

avatar van Diesel
Zit varg nu in de nor?

Diesel schreef:

Zit varg nu in de nor?

nog wel. kwam in 2007 voor verlof in aanmerking.

Dionysos
Sanvean schreef:

Ik werp me graag op.

Wel, Varg Vikernes heeft ten eerste gewoon muziek gemaakt die met een gerust hart genrevormend genoemd kan worden. Hij heeft het niet uitgevonden [bands als Venom en Bathory staan aan de echte basis] maar heeft wel immense invloed gehad op de manier waarop Black Metal tot de dag van vandaag gespeeld wordt. Inmiddels zijn de bands die inspiratie uit BURZUM hebben gehaald, of het na hebben proberen te doen niet meer te tellen.
Op zijn eerste werk Burzum/Aske hoor je nog invloeden van Bathory, later zou de muziek unieker worden. Er zit duidelijk een evolutionaire lijn in de albums, hoewel Filosofem [het laatste BM-album] onder doet voor het absolute hoogtepunt Hvis Lyset Tar Oss, maar goed, het was ook daarvoor opgenomen.

Toen Varg in de gevangenis zat voor de moord op Euronymous, lid van Mayhem, heeft hij nog twee Ambient-albums uitgebracht. Deze zijn zeker niet slecht, maar inhoudelijk lang niet zo sterk als het materiaal ervoor.

Ten tweede is Varg gewoon een muzikaal genie. Althans, dat was hij, want later is-ie een beetje ontspoord en stonden politieke ideologieën hoger op zijn agenda. [Hij heeft zich ook allang afgekeerd van de Black Metal.]
Eigenlijk moet je ook op de hoogte zijn van zijn toenmalige ideeën om de muziek écht te begrijpen. Het is dan ook van essentieel belang dat als je deze muziek gaat luisteren, je de teksten leest.
Ik ken geen Black Metal artiest die zulke briljante dingen heeft geschreven, zo poëtisch en zo vol rancune; overigens niet alleen voor zichzelf, maar ook voor DARKTHRONE op hun albums Transilvanian Hunger en Panzerfaust.

De muziek van BURZUM is diep en brengt de luisteraar als het ware in trance door de depressieve, repeterende riffs en epische klanken. De sfeer die de muziek oproept is op elke CD iets anders, maar ongeëvenaard. Het is gewoon kunst. Kunst die aan elke moraal voorbij gaat. Daarom is BURZUM ook niet voor iedereen weggelegd.
Je kan de muziek niet mooi vinden, je kan je verslikken in de productie, je kan de zang niet trekken, kan allemaal. Maar je kan het nooit afschrijven als inhoudsloze herrie, simplistisch gepiel en dergelijke onzin; want dat is het gewoon niet. BURZUM raakt je, of doet dat niet, zoals bij elke kunst.

Voor wie meer over Varg en BURZUM wil weten, is dit een goede link:

miloz
Varg intresseert mij altijd wel. Zijn muziek niet. Maar ik vind het gewoon een opmerkelijke persoonlijkheid. Erg leuke link trouwens.

Ik hoorde laatst van een vriend dat Burzum volgend jaar vrij komt. ben benieuwd wat hij dan gaat doen. Black Metal spelen dus in ieder geval niet. Dat is niks voor Nazies want black metal is afgeleid van rock dat is oorspronkelijk afgeleid van uit de blues. En dat waren negers. Een belachelijke theorie maar het schijnt wel zo te zijn.

avatar van Eddie
Ik heb nooit zo'n hoge pet van hem opgehad, hij heeft welleuke dingen gedaan maar ik von het over het algemeen een beetje overgewaardeerd, zo ook deze plaat, de eerste paar nummers gaan nog wel maar dan zakt de plaat erg in. Ik ben zelf meer een liefhebber van bands als darkthrone en mayhem of immortal.

Zeker nu hij overtuigt Nazi geworden is, is bij mij alle vorm van respect voor de persoon verdwenen. Ik kan geen respect hebben voor mensen die zo veel sympathie opbrengen voor een persoon als Hitler.

avatar van Jeanicious
Eddie schreef:

Sluit ik me bij aan. Weet iemand trouwens of dit soort ideologiën ook bij Akenahten ( Judas Iscariot ) te vinden zijn? Ik hou heel erg van zijn muziek, maar ik zou dit wel graag willen weten.

avatar van Eddie
Er gaan veel meer geruchten over vermeent Nazisme in de Black Metal scene. Marduk zou er ook niet vies van zijn, en de andere bandleden van mayhem ook niet. Burzukm is echter de enige band die er opelijk voor uitkomt en er nog trots op is ook nog. Bij de meeste andere bands gaat het vooralom leeghoofdig gebral. Judas Iscariot ken ik verder niet dus ik zou het ook niet kunnen bevestigen.

Dionysos
Eddie schreef:
Er gaan veel meer geruchten over vermeent Nazisme in de Black Metal scene. (...) Burzukm is echter de enige band die er opelijk voor uitkomt en er nog trots op is ook nog. (...)

Dat is niet helemaal waar, er is zelfs een apart subgenre binnen de Black Metal, namelijk NSBM (National Socialist Black Metal). Een smeltkroes van halfslachtige ideeën en symboliek onttrokken uit heidense, fascistische en Black Metal tradities. Bands uit deze hoek zijn er niet vies van te koketteren met door het Nazisme gebruikte symbolen en uitspraken.

In de 'gewone' Black Metal scène loopt er inderdaad een aantal bands rond die flirten met NSBM, maar meestal zijn dat gewoon loze geruchten (Metalheads zijn roddeltantes van het ergste soort), ofwel een poging van de band in kwestie om publiciteit te krijgen en de controverse te voeden.

avatar van Eddie
Ik kan me echter nog een optreden van Marduk herrineren (ik dacht in de Baroeg, R'Dam). Er stonden een aantal skins vrij vooraan in het publiek, beplakt met Hakenkruizen en meer van die symbolen, toen het optreden begon gingen de rechterhanden gleijk omhoog. Nu is dat niets unieks, dat heb ik wel vaker meegemaakt, zodra de band dat zag werd hun toch dringent verzocht daarmee op te houden, zo niet marduk die speelde lustig door, en je maakt mij niet wijs dat je dat als band niet in de gaten hebt. Met dat soort fans wil je niet gezien worden tenzij je er zelf ook van die twisted ideeen op na houd.

Prachtige opvolger op 'Burzum'. De rauwe BM-sfeer komt prima naar voren, Varg schreeuwt zich wederom de longen uit het lijf, de teksten zijn goed en het geheel luistert gewoon lekker weg. Mijn favoriete nummers zijn Lost Wisdom en het prachtige Han Som Reiste.

Miloz,nooit gehoord van Nazi-black metal?Want dat bestaat wel...

Burzum is goed,maar als je echt goede black metal wilt horen luister dan naar Satyricon's mother north.Waarschijnlijk het beste black metal song ooit.

Lost Wisdom is echt om kippenvel van te krijgen.

godlydevil7
Zeker een lekker album, ik ken nog niet overdreven veel Black Metal maar dit klinkt toch veel beter dan wat ik tot nu toe gehoord heb.

verhoog naar 4,5*

Berzerker
Varg ontkent op zijn site dat hij een nazi is(zie: The Nazi Ghost(ofzo)), en hij vind dat de media alles heel erg heeft opgeblazen(ook dit staat ergens op zijn site te lezen, die Dionysos al had gegeven), er staat zelfs dat hij niet een satanist is(wat men volgens hem wel de hele tijd bij zijn rechtzaak zei, en waar hij ook tegenin ging, al had dat geen effect op wat de mensen geloofden) maar dat hij een "pagan" is(weet niet wat dat in het nederlands is), er staat ook een heel interessant verhaal over de noordse mythologie, daar was ik wel blij mee want daar ben ik erg in geïntresseerd.

Over het album: dit is voor mij het beste album wat Varg in zijn metal-periode heeft gemaakt(in zijn ambient-periode, die ik ook heel goed vind, vind ik Hlidskjálf het beste) en vind ik een 5* meer dan waard, het zijn over het algemeen erg pakkende riffs, dit is toch wel een kenmerk van Burzum dat ik heel lekker vind.

Uiteraard heeft het ook z'n historische waarde, zoals hierboven al werd uitgelegd, was dit toch de basis die vele blackmetal-bands hadden om hun eigen band te starten. En je hoort nu heel veel bands die er hun inspiratie van lenen, men zegt ook dat Burzum genrevormend is geweest voor NSBM, wat ik door de berichten die rondom varg zijn gekomen(of die waar zijn of niet durf ik niet te zeggen, hij zegt zelf van niet) best wel kan begrijpen.

In het kort is deze cd zowel historisch als inhoudelijk 5* waard, dus dat word uiteraard ook mijn cijfer.

avatar van Kos
Kos
Berzerker schreef:
maar dat hij een "pagan" is(weet niet wat dat in het nederlands is),
Heiden.

Kos schreef:
Heiden.

Tuurlijk, had ik kunnen weten. Bedankt!

Beste black metal plaat ooit

Emethor schreef:
Beste black metal plaat ooit

Gewoon beste plaat ooit , zijn geschiedenis en de geruchten rond hem mogen dan wel niet leuk zijn, dat compenseert zijn muziek mi grotendeels.

Bobiej
Kerry King schreef:
Miloz,nooit gehoord van Nazi-black metal?Want dat bestaat wel...

NSBM, National Socialist Black Metal.

max en joep
nu ja, in rap mogen gekleurden ook ALLES zeggen wat ze maar willen, dus als er in de black zo hier en daar wat ideeen leven, so be it....

avatar van Gajarigon
max en joep schreef:

Dat is geen excuus eigenlijk, maar feit is wel dat het bij rap allemaal rond de zang en boodschap draait terwijl je bij bv. Burzum de tekst helemaal niet kunt verstaan.

max en joep
mwoeah, ik sta toch wat anders in die discussie.

maar, het gaat hier om de muziek!

Ik vind Burzum, hoewel hij als authoriteit geldt op BM gebied, geen bijster goede muzikant.

Ik heb nu enkele platen geprobeerd en hoewel er enkele stukjes wel wat sfeer hebben, vind ik hem overwegend slecht.

Geeft mij dan maar een vette pot Marduk, qua black.

Burzum stelt gewoon nie tzoveel voor.
Het klinkt allemaal zeer belabberd, zeer amateuristisch, een slechte productie, slecht gitaar geluid, slechte drums, monotone zwakke muziek, een ronduit debiele stem (ook binnen het genre)....
Nee, ik heb de beste man nu meerdere kansen gegeven me te overtuigen, maar het is niet mijn ding.

avatar van nuf
nuf
pff je hebt er wel een flinke taak aan wil je zijn hele idealogie begrijpen zeg, ik pak zo maar eens de teksten erbij en ik kijk wel hoever ik kom

over de muziek verder.. ik vind het best oké, luisterd lekker weg (niet iets wat ik bij het woord "metal" snel denk) en is soms wel heel eentonig etc. Ik weet vrij weinig over black metal, darkthrone is de enige band waar ik echt materiaal van ken. verder nog wat losse albums (marduk, satyricon).

cijfer volgt.

avatar van vork666
Berzeker heeft gelijk, Varg wil al een hele tijd niks meer met het nationaal socialisme te maken hebben (hij heeft zelfs zeer goede slavische vrienden), en satanist is hij nooit geweest. Wel is hij een soort extremistisch nationalistische aanhanger van het oud noorse geloof, maar hij is maar zeer korte tijd echt nazi geweest.
Over marduk: het niet aanpakken van skinheads betekent niet dat ze ook zelf echt nationaal socialistisch zijn. En ook al hebben ze sommige teksten over de tweede wereldoorlog en over Nazi Duitsland, ze hebben altijd volgehouden dat ze zelf geen nazi's zijn. Die teksten zijn ook niet speciaal positief over Nazi Duitsland.

Wat het album betreft: Dit is gewoon een goed album. Mijn favorieten zijn Key To The Gate, En Ring Til Å Herske en Lost Wisdom, maar de rest is ook goed. Je kan het monotoon vinden, maar dat is juist ook een deel van de kracht erachter. 4.5*

avatar van Necremanthorn
Ik ben niet gecharmeerd van Varg en zijn muziek. Hij kan wel een duistere beklemmende toon in zijn muziek neerzetten alleen muzikaal gezien is het niet al te best. En de belabberde zang verdient het niet eens om digitaal te worden vereeuwigd.
Totaal over-rated. Of, om Dionysos te quoten, het raakt me NIET!

Mocht je trouwens meer willen weten over dit twijfelachtige heerschap en consorten moet je het boek 'Lords Of Chaos' maar eens lezen.

avatar van vork666
Necremanthorn schreef:

Als Varg in zijn muziek een duistere beklemmende toon neerzet is het muzikaal gezien toch juist wel al te best? Dat hij geen geniale gitaarvirtuoos is wil nog niet zeggen dat de muziek niet goed is. Dat je zijn stem niks vind moet je zelf weten, ik vind het wel wat, dus voor mij is het nuttig geweest dat hij die belabberde zang digitaal vereeuwigd heeft. Bovendien zou ik Burzum zeker niet overrated willen noemen, hij heeft de black metalscene ontzettend beinvloed, zonder Burzum was er misschien geen ambient black metal.

avatar van Edwynn
Det Som Engang Var vind ik qua beklemmendheid net een tikkie minder dan Burzum en Aske. Toch een leuk staaltje vroege Scandinavische black metal.