Jett Rebel - Truck (2016)

Label: Baby Tiger

1. It's Cruel (2:38)
  2. Now I Know (2:59)
  3. Trucker's Towel (1:10)
  4. Can't Start Crying Now (4:13)
  5. Get Well Soon Allyson (1:58)
  6. Got a Clarinet! (0:48)
  7. Do You Feel Alright? (2:13)
  8. How to Take Care of You (1:32)
  9. Sundown (3:19)
  10. Casio Interlude 2 (1:20)
  11. The Love You Give (3:48)
  12. It's Cruel Reprise (1:21)
  13. Les Is More (0:02)
  14. Tape 1 Side B (Extracts) (0:50)
  15. Dream Girl (3:30)
  16. Nothing's Gonna Change My Mind (2:13)
  17. In My Mind (1:42)
  18. This Song Is Not Suitable for Radio (2:33)
  19. I Wanna Be a Songwriter (0:48)
  20. Automatic Orange Juice Machine (1:48)
  21. Sometimes You Don't Feel Happy (2:47)
  22. Do You Feel Alright?, Pt. II (3:02)
  23. Going On (2:43)
  24. Around You (3:24)
  25. I've Got a New Watch / Overture (1:23)
  26. Feel Like I Can Take on the World Again (1:25)
  27. You're Still You (2:00)
avatar van dennis1808
Interessant album. Het is zeker een verademing ten opzicht van Hits voor Kids, en je hoort duidelijke invloeden van zowel the Beatles als the Beach Boys. Ik vind het ook wel cool dat hij totaal afstapt van de hitmachine die hij eerst was. Het enige minpuntje is dat dit album zoveel korte liedjes heeft, die meer aanvoelen als opvulling dan als echte volwaardige nummers.

avatar van dielinquent
gevalletje overdaad schaadt wetende dat er dit jaar nog 2 albums uitkomen. Liever 1 killeralbum met 14 tracks.

avatar van meneer
Stijl van Illinois, Michigan & the Avalanche van Sufjan Stevens aan het kopiëren ? Of de trend van Sun Kil Moon ?

Dan bedoel ik natuurlijk niet muzikaal..

avatar van mr-mucho
Het schuurt, maar dat is altijd nog beter dan de gladheid van het eerste album. Vind deze rommelige reis, die me vooral aan The Beatles (Revolver, White Album) doet denken tot nog toe wel te pruimen. Nog een paar keer op.

Album met een paar lekkere nummers tussen zoals trucker's towel, now i know, can't start crying now en it's cruel. alleen mist naar mijn mening een lekker uitschietend nummer dat het album compleet maakt.

avatar van tnf
tnf
Op de een of andere manier worden m'n ogen steeds weer naar die hoesfoto toe getrokken. En tóch weet ik niet echt wat ik ervan vind.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jett Rebel - Truck - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het valt voor mij niet mee om onbevooroordeeld naar de muziek van Jett Rebel te luisteren. Het troetelkind van De Wereld Draait Door komt op mij over als een ongelooflijke aansteller met een benevelde act die in de jaren 50 misschien nog shokkeerde, maar tegenwoordig vooral wat zielig aan doet.

Het eindeloze gedweep met Jett Rebel in De Wereld Draait Door maakt het er niet beter op. Waar de gemiddelde muzikant in DWDD het moet doen met één schamele minuut, mag Jelte Tuinstra met grote regelmaat minutenlang zijn kunsten vertonen, wat altijd leidt tot gelukzalige (of zelfs orgastische) blikken aan de inmiddels wat incestueuze DWDD tafel.

Goed, deze Jett Rebel heeft onlangs aangekondigd dat hij dit jaar maar liefst drie platen gaat uitbrengen, waarvan de eerste, Truck, inmiddels is verschenen. Truck werd bij Jett Rebel thuis opgenomen met behulp van een antieke analoge 4 sporen cassette recorder, bevat bijna een uur muziek en maar liefst 27 (!) songs.

Dat klinkt allemaal hopeloos pretentieus, maar Truck is verrassend sterk. Dat geldt overigens niet voor de geluidskwaliteit, want die is mager. Heel erg is dat niet, want het geeft de songs en flarden van songs op Truck iets bijzonders en iets authentieks.

Truck bevat zoals gezegd 27 songs en deze variëren in lengte van twee seconden (het toepasselijk getitelde Less Is More) tot iets meer dan vier minuten. De hele korte tracks bevatten vooral goede en soms minder goede ideeën, maar Truck bevat ook flink wat songs met een kop en een staart.

Jett Rebel spiegelde zich tot dusver vooral aan het werk van Prince. Invloeden van het genie uit Minneapolis duiken ook op Truck weer op, maar het merendeel van de songs op de plaat heeft zich vooral laten beïnvloeden door het werk van The Beatles (denk vooral aan The White Album) en de wat minder door surfboards en strand gedomineerde songs van The Beach Boys (met af en toe een vleugje Talking Heads en Devo).

Het getuigt van lef dat Jett Rebel een plaat als Truck durft te maken en wanneer je de plaat meerdere keren hebt gehoord is niet langer vol te houden dat Jelte Tuinstra niet is gezegend met flink wat muzikaal talent.

Het volledig zelf gespeelde Truck bevat een aantal geniale songs in de dop en hiernaast flink wat songs die in ieder geval goed zijn voor een glimlach. In muzikaal opzicht rammelt het behoorlijk, maar het gitaarwerk is bij vlagen prachtig en ook de zang kent uitstekende momenten.

Het levert een interessante plaat op, die me stiekem toch wel nieuwsgierig maakt naar de andere platen die Jett Rebel dit jaar gaat uitbrengen. Ik kan er nog steeds niet naar kijken, maar in muzikaal opzicht ben ik inmiddels overtuigd van het talent van Jett Rebel en dat is het laatste wat ik voor beluistering van Truck had verwacht. Erwin Zijleman

In muzikaal opzicht rammelt het behoorlijk, maar in muzikaal opzicht ben je inmiddels overtuigd van het talent van Jett Rebel?

avatar van erwinz
Joël-Toto schreef:

Rammelen kan ook leuk zijn. Twee keer "muzikaal opzicht" is inderdaad geen gelukkige keuze. Maak van de eerste maar "instrumentaal opzicht"

avatar van devel-hunt
Het is in Nederland vooral zo dat je je nek nergens boven uit moet steken, terwijl Jett Rebel dat wel doet. Er is zelfs moed voor nodig om een plaat als Truck uit te brengen, zeker omdat het pas zijn tweede plaat is. Gebruikelijker is het helaas om een soort glad geproduceerde versie van het beduut uit te brengen met als enige doel geld verdienen. Die weg slaat hij gelukkig niet in, hij kiest echt voor de muziek.

avatar van wil-jan
Ik vind het wel een lekker uurtje amusement. Niet binnen de lijntjes gekleurd, ik mag dat wel!

Wat mij betreft heeft de titel net 2 letters teveel

avatar van Funky Bookie
Tsk, tsk en dat zonder te luisteren lennon.

Het respect wat ik voor Jett Rebel als artiest heb, groeit met deze verzameling liedjes en demo's enorm. Het gebruik van oude technieken geven het geheel een Beatles sfeertje, maar ik hoor ook heel veel rock'n roll. Zijn funkroots komen dit album een stuk minder aan bod.
Absolute kroonjuweel is The Love You Give.

De man is live een geweldenaar en verrast in de studio.

1,0
mijn respect voor deze muziek talent is juist minder geworden. Ga toch weg met je demo's en lever eens een goed album af. Want dit slaat nergens op. Slechte kwaliteit. Ja leuke gimmick 4-sporen recorder opnemen maar zo bijzonder is het niet.
Ik erger me aan zijn slechte engelse uitspraak en kromme simpele liedjes.

1,0
gisteren bij een concert van Rebel geweest: hij is echt muzikaal en zijn band is te gek, maar jezus drie uur! Dat kan hij niet dragen met zijn eigen slechte nummers. Want het is een hele zit. Doe gewoon maar eerst 1,5 uur proberen, Jett wellicht dat het dan indruk maakt.

avatar van Slowgaze
Kijk mag mijn nieuwe lievelings-MuMe-gebruiker zijn, onewiseman.

Was ik maar zo wijs als jou onewiseman

Pas dan zou ik compleet zijn

avatar van EttaJamesBrown
lennon schreef:
Wat mij betreft heeft de titel net 2 letters teveel

Ja zeg, daar kan ik niks mee. Is het nu ruk of kut?

onewiseman can you tell?

avatar van Mctijn
Beide EP's in 2013 waren toch leuk. Zijn eerste volledige album was aardig, maar niet iets dat je over 2 jaar nog zal draaien. Maar nu doet hij iets teveel zijn best om niet zijn best te doen om interessant proberen te zijn. Tijd dat DWDD en 3FM verder moeten kijken wellicht....

1,0
Ik vind het ruk, en kut. Ruk wat betreft liedjes, en kut wat betreft geluid.
Ik heb niks tegen eigenwijs opgenomen liedjes, en zelfs een schets wat je wilt doen. Maar dit slaat kant noch wal.
Liedjes: er staan een paar juweeltjes op; wat echt het bewijs is dat hij veel meer kan dan wat hij zegt. Maar de meeste nummers zijn ruk. Zijn grote held is Brian Wilson maar daar mag hij nog geen eens de grond van kussen: wat die man heeft gemaakt is zelfs op zijn slechts nog 1000 keer beter dan wat Jett laat horen. Dat is jammer, want Jett heeft het in zich en snapt het wel. Hij is muzikaal genoeg maar dit is echt tien keer niks. Zonde van al dat talent en misschien wordt het tijd dat hij een maand naar de nonnen gaat om zijn engels in elk geval te verbeteren en niet steeds met i love you, yes i do te komen.

Kut wat betreft geluid: kom op, ik heb vroeger ook een 4 sporen recorder gehad en heb de demo nog en dat klinkt nog beter dan dit geluid op dit album. Ik heb het idee dat het gimmick is van ome Jett en zijn manager en vooral die knots gekke idioot van een happy brand manager van zijn label.

En laat Jett alsjeblieft nu ophouden om al zijn lieve mensen te bedanken op het podium, echt zuch zuch zuch: ja daar is de manager, de tour manager, de licht man, de geluidsman, de roadie, de groupie, de vriendin van de fotograaf, etc etc En dat elke show. Echt heel lief dat hij dat doet, maar in godsnaam concentreer je op de muziek.

avatar van Slowgaze
'ruk en kut', dat is toch wel een beetje mixed metaphors.