Elske DeWall - Velvet Soldier (2016)

Pop / Country

5. Hercules (3:45)
  6. The Fall (4:05)
  7. Sing Me Home (3:53)
  8. Kings (3:29)
  9. Don't Walk Alone (3:23)
  10. Only One (3:10)
  11. Lonely for You (2:34)
  12. War (3:31)
  13. Forever Like This (3:46)
Elske DeWall is een zeer getalenteerd zangeres, die zes jaar geleden landelijk doorbrak toen zij Serious Talent was bij 3FM. Met haar debuutalbum Balloon Over Paris liet de Friezin in 2010 voor het eerst horen wat zij in huis had. Een belofte die DeWall inloste met opvolger Brave. In de aanloop naar deze recensie heb ik Brave nog een aantal keren beluisterd en achteraf moet ik vaststellen dat het voor mij een gemiste kans is geweest dat ik in 2012 geen recensie op deze site heb geplaatst. Met haar derde album Velvet Soldier – dat verscheen op 22 januari – hoop ik dat verzuim goed te maken.

In de periode tussen haar vorige en haar nieuwe album vonden in het leven van Elske een aantal veranderingen plaats (haar vertrek bij platenmaatschappij Universal Music en de geboorte van haar zoontje), die merkbaar van invloed zijn op de liedjes van Velvet Soldier; deze zijn namelijk veel persoonlijker dan de liedjes op haar vorige albums. De afgelopen jaren schreef DeWall zo’n 30 liedjes, zodat er voor Velvet Soldier geput kon worden uit een ruimschots aanbod en dat leidde uiteindelijk tot de keuze voor 13 tracks.

Het gememoreerde persoonlijke raakvlak manifesteert zich gelijk al met het openingsnummer Black Water (geschreven tijdens haar verblijf in het Duitse Zwarte Woud), dat verhaalt over een relatie die in de loop der tijd voor haar dermate verstikkend werd dat die geen stand kon houden. Oorspronkelijk waren geen songs gepland, die verband houden met de geboorte van haar zoontje. Uiteindelijk zijn er toch twee nummers op het album gekomen, die gaan over het moederschap: I’ll Be Around en Hercules (dat tevens verhaalt over een moeilijke periode van haar vader en de positieve impact van het grootvaderschap op hem). Forever Like This is een persoonlijk nummer over haar zus Femke. Hierover licht Elske toe: “Femke speelt in een band en is moeder van een tweeling. In onze jeugd speelden we samen buiten, klommen in boomhutten en zongen samen. Femke speelt in mijn band, maar door ons drukke leven zien we elkaar niet zo vaak”. Het nummer Sing Me Home zet de tegenstellingen naast elkaar tussen geluk en tegenspoed en Only One is een emotioneel liedje over het plotseling overlijden van haar vriendin. Ook Lonely For You gaat over vrienden en vriendinnen. Elske zegt hierover: “er zijn van die koppels waarvan je denkt dat die nooit uit elkaar gaan en opeens is het dan toch voorbij. Mensen die als ze samen zijn, op hun slechtst zijn”. In The Fall schetst Elske haar duistere onzekere periode na het vanwege een reorganisatie gedwongen vertrek bij Universal. For Love schreef Elske samen met Seth Jones. Het nummer kwam op een dag toevallig en spontaan tot stand en is het enige liedje dat niet volledig ontstond uit de ‘eigen pennenkoker’.

De eerste twee albums van Elske DeWall vond ik al prachtig, maar Velvet Soldier steekt er nog iets bovenuit. De gevoelige teksten, haar mooie zuiver stem en de uitstekende begeleiding van haar muzikanten maken Velvet Soldier tot een pareltje in het al zo rijkelijk potentieel aan mooie singer-songwriter-platen van vaderlandse bodem. Velvet Soldier zou best wel eens hoog kunnen eindigen in mijn jaarlijstje 2016, genre pop. Uw recensent kan Velvet Soldier dan ook van harte aanbevelen en rest mij tenslotte nog te wijzen op de komende theatertour van Elske DeWall (details zijn te vinden op haar website).

[url=http://www.muziekwereld.com/

avatar van Emile93
ajax013 schreef:
Recensie Ajax013

Prachtige recensie!!!! Mijn complimenten!