Breakbot - Still Waters (2016)

Frankrijk
Electronic / Funk
Label: Because

1. Back for More (4:15)
  2. Arrested (3:43)
  3. The Sweetest Romance (3:56)
  4. 2Good4Me (4:01)
  5. My Toy (3:47)
  6. Get Lost (4:08)
  7. Turning Around (3:19)
  8. Man Without Shadow (4:55)
  9. All It Takes (4:38)
  10. Wet Dream (2:20)
  11. Too Soon (4:09)
  12. In Return (3:20)
  13. Still Waters (5:26)
avatar van Reijersen
Fransen en funkmuziek hebben iets met elkaar. Na een overtuigend debuut en ook een leuke EP is het aan Breakbot om hun vervolgplaat uit te brengen.
Funk met de nodige electronische muziek, dat is toch wel verwachting bij de muziek van Breakbot. En dan het liefst natuurlijk in een smakelijk jasje, want dan zijn we alleen maar positiever aan het einde.
En om dan je nieuwe plaat te beginnen met een nummer dat de titel Back for More draagt wekt ook verwachtingen. Wat we horen is moderne disco dat swingt en stuitert. Vrolijk net als Arrested met een leuk zangeresje. The Sweetest Romance heeft daarna in ieder geval genoeg claps. Waar 2Good4Me juist meer de hitlijsten rnb opzoekt, qua productie. De harde claps zijn ook niet van de lucht.
My Toy kan ook zo maar eens hitmateriaal zijn. Een aanstekelijk en blij nummer die makkelijk in het gehoor ligt. Daar waar bij Get Lost goed naar Earth, Wind and Fire geluisterd is. De synths zijn daaropvolgend all over the place met Turning Around.
Een ander vaatje wordt open gebroken met Man Without Shadow. Dit nummer valt juist weer op door die hele dikke vette stoere productie. Om dan met het zompige en dansbare All It Takes weer wat anders te doen. Leuke afwisselingen kunnen nooit kwaad.
Wet Dream is muzikaal meer een spacey dingetje. Waar Too Soon een rustig begin kent, opgevolgd door funky beats. In Return is dan echt een stuk rustiger en misschien wel een beetje saai. Om het af te sluiten met Still Waters. De titeltrack die het moet hebben van zijn 80’s vibe.

De basis is electronische funk, maar daar binnen is genoeg afwisseling gevonden door Breakbot om dit een interessant album te blijven. Best een lekker plaatje.

(bron: Opus de Soul)