Hans Zimmer - Kung Fu Panda 3 (2016)

Duitsland
Score
Label: Sony

1. Oogway's Legacy (2:00)

met Lang Lang

2. Hungry for Lunch (1:15)
  3. The Power of Chi (4:12)
  4. The Arrival of Kai (2:01)
  5. A New Father (3:13)
  6. The Hall of Heroes (2:59)
  7. The Legend of Kai (4:01)
  8. The Panda Village (3:39)
  9. Mei Mei's Ribbon Dance (2:05)
  10. Jaded (3:54)
  11. How to Be a Panda (1:53)
  12. Portrait of Mom (1:48)

13. Po Belongs (2:52)

14. Kai Is Closer (3:15)
  15. Two Fathers (3:11)
  16. The Battle of Legends (3:31)
  17. The Spirit Realm (3:18)
  18. The Dragon Warrior (2:51)
  19. Passing the Torch (4:15)
  20. Father and Son (3:00)
  21. Shanghai Roxi Musical Studio Choirs & Metro Voices London - Kung Fu Fighting (Celebration Time) (2:59)
  22. Patrick Brasca - Try (4:00)

met Jay Chou

23. The Vamps - Kung Fu Fighting (3:05)
avatar van Metalhead99
Ik had nooit van te voren kunnen voorspellen dat de eerste soundtrack van 2016 die ik zou beluisteren die van "Kung Fu Panda 3" zou zijn. Maar aangezien Zimmer misschien wel mijn meest favoriete filmcomponist is kon ik het niet laten toen de gelegenheid zich voordeed om dit werk te beluisteren.
Inmiddels ben ik hem voor de tweede keer op deze ochtend aan het beluisteren en ik moet zeggen dat Zimmer hier weer een prima werk van heeft gemaakt.
Hij weet zijn bombast, zoals op het opzwepende "Hungry for Lunch" en zijn epische klank (o.a. "The Power of Chi" en stukken in "The Legend of Kai") te vermengen met speelse, stereotyperende "Kung Fu klanken" (o.a. "The Hall of Heroes").
Een dergelijke speelsheid heeft een animatiefilm als deze wel nodig en met dat in het achterhoofd vond ik het dan ook niet storend, maar eerder toepasselijk.
Ik kan niet echt achterhalen wat Lang Lang's bijdrage is geweest. Is hij degene die piano speelt op "Oogway's Legacy"? Op "Portrait of Mom" (bijna een tranentrekker) is namelijk ook subtiel een piano te horen. Maar "Po Belongs" is dan weer een dusdanig uitgebreid orkestraal stuk dat ik het weer moeilijk te bepalen vind. Er is wel even een piano te horen, maar voor de rest gaat de grootste aandacht naar de strijkers.
Die versie van "Kung Fu Fighting" (die men bij de aftiteling zal gebruiken gok ik zo) vind ik nog best geinig trouwens. Die van het Shanghai Roxi Musical Studio Choirs & Metro Voices London wel te verstaan, want die versie van The Vamps vind ik verschrikkelijk en stilistisch gezien staat het wel heel ver van Zimmer's werk. Hetzelfde kan overigens gezegd worden over die track van Patrick Brasca en Jay Chou, maar die vind ik persoonlijk dan wel weer wat beter klinken.
Ach, eigenlijk kunnen die nummers haast wel los gezien worden van de score zelf. Zimmer laat in ieder geval horen dat hij het nog niet verleerd is. Klasse werk weer.

neo (crew)
Lang Lang speelt op die paar tracks inderdaad de piano. Ik vind het een tamelijk curieuze keuze van de pianist, al probeert hij al heel lang een modern publiek voor zich te winnen.... Getuigen onder het spelen van klassieke piano muziek voor een computerspel en veel samenwerkingen met artiesten uit een andere muzikale hoek.

avatar van esteban
The Dragon Warrior is misschien wel mijn meest favoriete track van 2016! Nooit verwacht dat Hans Zimmer iets als dit nog in zich had. Akkoord, het merendeel leunt op wat KFP 1 en 2 muzikaal brachten, maar dat prachtige stukje is volledig zijn verdienste. In de bioscoop kreeg ik zowaar kippenvel en tranen in mijn ogen vanaf 0:20 en net wanneer het rond 1:50 op zijn hoogtepunt lijkt te zijn, is er nog die fantastische nasleep.

neo (crew)
Inderdaad leunt het op wat Zimmer (en Powell) eerder componeerde. Daarnaast heeft vooral Lorne Balfe deze compositie voor zijn rekening genomen....

avatar van esteban
Ik wist dat die naam eraan verbonden was, maar niet in hoeverre. 't Lijkt altijd een beetje gokken op dat vlak. Jammer, maar niet ongewoon. Ere wie ere toekomt, denk ik dan.