Pinegrove - Cardinal (2016)

Label: Run for Cover

1. Old Friends (3:27)
  2. Cadmium (4:12)
  3. Then Again (2:39)
  4. Aphasia (4:30)
  5. Visiting (3:06)
  6. Waveform (4:31)
  7. Size of the Moon (4:47)
  8. New Friends (3:16)
Onlangs werd ik meegesleept naar optreden van deze band en was blij verrast. Een zestal op een podium van drie bij drie, voor een publiek van een mannetje of veertig (waarvan een groot deel uitwisselingsstudent). Pinegrove, (h)eerlijk Amerikaans met de energie van een punkband, begeeft zich af en toe ook richting de alt-country. Schuwt niet midden in een nummer drastisch te vertragen of juist het tempo op te schroeven. Driestemmige koortjes die er op knallen. Melancholisch en euforisch tegelijk. Liedjes over vriendschap. Liedjes van soms nog geen twee minuten lang waarvan ik dacht: “speel nog even door!”. Dan nu maar op de draaitafel. En nog een keer. En nog een keer.

avatar van philtuper
Nog zo'n 'overlooked' album. Moet 'm nodig een paar luisterbeurten geven want het eerste nummer overtuigt meteen.

avatar van crosskip
Erg gave plaat inderdaad. Niet al te lang, maar dat komt de verslavingsfactor wel ten goede zeg. Old Friends is wel het prijsnummer, maar de rest doet het ook zeker niet slecht.