iamthemorning - Lighthouse (2016)

3,86

Rusland
Label: KScope

1. I Came Before the Water (Pt. I) (1:41)
  2. Too Many Years (5:09)
  3. Clear Clearer (4:35)
  4. Sleeping Pills (3:43)
  5. Libretto Horror (2:13)
  6. Lighthouse (6:13)
    met Mariusz Duda
  7. Harmony (5:18)
  8. Matches (4:18)
  9. Belighted (3:26)
  10. Chalk and Coal (4:56)
  11. I Came Before the Water (Pt. II) (2:56)
  12. Post Scriptum (2:43)
7 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Brunniepoo
geplaatst: 30 maart 2016, 08:27 uur [permalink]
Prachtige plaat. De twee voorganger vielen hier al aardig in de smaak en het optreden dat de band vorig jaar gaf was ook zeer de moeite waard, maar met Lighthouse heeft iamthemorning zichzelf echt overtroffen. Meer variatie en meer gastmuzikanten (inclusief enkele grote namen), maar toch met dezelfde karakteristieke klassieke progstijl van de voorgangers.

Zie hier mijn recensie.

avatar van Kees50
geplaatst: 4 april 2016, 23:18 uur [permalink]
Eens. Wat een boeiende momenten. Wat een variatie. Een geweldig geheel!

avatar van muziekobsessie
geplaatst: 5 april 2016, 08:25 uur [permalink]
Ik ben r nog niet helemaal uit. Muzikaal dik inorde. Mooie orchestrale momenten. Meer het is de drumsound en stemgeluid v d zangeres dat me n beetje tegenstaat. Dat had ik ook met vorige albums

avatar van Svendra
Svendra (crew)
geplaatst: 5 april 2016, 21:54 uur [permalink]
Ja, dit is bijzonder. De ene keer klinkt muziek van een klassieke grootsheid - denk aan Mandalaband of Renaissance - de andere keer wordt het veel intiemer zoals bij het eerste deel van de titeltrack. De bindende factor is het indrukwekkende pianospel van Gleb Kolyadin.

Veel boeiende momenten inderdaad. Er zijn wendingen die je de eerste keer niet ziet aankomen, zoals bijvoorbeeld het invallende koor op 'Sleeping Pills'. En de mannelijke zang op de titeltrack. In 'I Came Before The Water Pt.II' keert het openingsthema terug. Hoogtepunt van dat nummer is het moment waarop de zangeres een octaaf hoger gaat zingen waarbij de strijkers aanzwellen.

Ik ben het met Brunniepoo eens dat Lighthouse het voorgaande werk overtreft.

avatar van Broem
geplaatst: 17 april 2016, 13:32 uur [permalink]
Dat 'klassieke' tintje maakt het voor mij te bombastisch. Een album lang is teveel van het goeie. Dit genre is niet helemaal mijn kopje thee.

avatar van sp00kjj
geplaatst: 27 oktober 2016, 17:43 uur [permalink]
Voor wie het ontgaan is, dit album is afgelopen zomer bij de Progressive Music Awards tot album van het jaar gekozen. Ook is iamthemorning volgende maand een aantal keren live te bewonderen in Nederland; in Zwolle, Uden, Haarlem (voor een habbekrats) en Ulft (iO Pages Festival). Live zéér de moeite waard.

avatar van Svendra
Svendra (crew)
geplaatst: 27 oktober 2016, 21:27 uur [permalink]
Bedankt voor de tip sp00kjj, ik heb vandaag gelijk geboekt voor Zwolle. 🙂
En wat dit album betreft, het staat nu wel vast dat dit in mijn top-3 van 2016 komt.