Merzbow - Bloody Sea (2006)

Japan
Avant-Garde
Label: Vivo

1. Anti-Whaling Song Part. 1 (28:47)
  2. Anti-Whaling Song Part. 2 (8:16)
  3. Anti-Whaling Song Part. 3 (13:21)
sxesven
Ben benieuwd naar dit plaatje. Wederom een politiek geëngageerd album van herrie-boer bij uitstek, Merzbow. Althans, politiek: dierenrechten dus, waar meneer Akita zich meer en meer mee bezig houdt. Dit schijfje is Merzbow's wapen in de strijd tegen walvisvangst. Hoe noise precies de walvissen moet gaan redden? Geen idee. Als het maar lekker klinkt! Komt binnenkort uit op het Poolse Vivo.

sxesven
En het klinkt inderdaad lekker. Akita is me digitaal toch aardig op dreef getuige het grote aantal geweldige post-1998 platen. Dit is er weer één die erg, erg goed klinkt. In zijn rauwheid en harshness doet Bloody Sea af en toe aan wat ouder analoog werk denken; geen hoge screeches en dergelijke overigens, maar een voortstuwende muur van distortion die zeer goed in het gehoor ligt. Klinkt overigens bij vlagen ook net zo dynamisch en spontaan als analoog werk, wat ervan getuigt dat Akita zijn digitale kunstje steeds beter onder de knie krijgt. Knappe plaat! 4*