Carter Sampson - Wilder Side (2016)

Folk / Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Wilder Side (4:33)
  2. Highway Rider (3:58)
  3. Run Away (4:08)
  4. Holy Mother (3:45)
  5. Everything You Need (5:05)
  6. Medicine River (3:16)
  7. Take Me Home with You (3:30)
  8. Wild Bird (3:48)
  9. Tomorrow's Light (3:30)
  10. See the Devil Run (4:45)
avatar van Bartjeking
Ondanks 1 stem en 2 sterren, vind ik na een handvol luisterbeurten, dat dit een prachtplaat is. Had nog nooit van Carter Sampson gehoord, maar ze kan probleemloos in het prominente rijtje vrouwelijke americana-artiesten die dit jaar met mooie muziek op de proppen komen. Mooie stem en een goed geproduceerde plaat, zeg ik met mijn leken-gehoor.
John Moreland verzorgt trouwens wat Backing Vocals op deze plaat, dat was voor mij in eerste instantie de trigger om eens een luisterbeurt te wagen, maar het is vooral de stem van mevrouw Sampson die me met regelmaat omver blaast.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Zeer aardig album wat meer aandacht verdient dan de 4 stemmen die het nu heeft. Carter Sampson heeft een mooie stem en haar liedjes zijn puur en authentiek. De omschrijving folk/country is ook een prima omschrijving.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Halfje erbij. Vooral de eerste twee nummers ontpoppen zich tot pareltjes.

avatar van Renoir
Prima plaat van een artiest die ik ben gaan beluisteren in voorbereiding op TakeRoot. Carter Sampson doet me op deze plaat soms wat denken een Zoe Muth, maar dat is voor mij eerder een plus dan een min. De songs op Wilder Side ademen allemaal dezelfde sfeer uit, zonder dat het mij gaat vervelen. Wat is grappig vind is dat in de teksten soms de nadruk wordt gelegd op de "wild side" terwijl de algehele sound op het album toch aardig gecontroleerd is. Ik sta op TakeRoot straks vooraan!

avatar van Lura
Renoir schreef:
Ik sta op TakeRoot straks vooraan!

Ik hoop toch ook bij Jenny Berkel.

avatar van Hendrik68
Renoir schreef:
Goed omschreven, maar mij verveelt het juist wel een beetje. Ik heb het album al een aantal malen beluisterd de afgelopen maanden en kwam er niet echt uit. Duidelijk was dat het niet slecht is, maar hoe goed dan wel vond en vind ik eigenlijk nog steeds moeilijk. Ik denk dat mijn conclusie is dat de nummers los van elkaar prima zijn, maar samen achtereen op een album wat saai op den duur.

avatar van Renoir
Lura schreef:

Ik hoop toch ook bij Jenny Berkel.
Dat ligt een beetje aan het blokkenschema... Maar op 6 september zit ik vooraan in de Qbus in Leiden. Veel intiemer!

avatar van Lura
Dat weet ik Maar ik probeer Jenny een beetje in beeld te brengen op MuMe.

Vento Vivimus
Ze is niet hip, ze is niet knap, ze drinkt geen bier , maar.... ik hoor deze priarie warbler graag kwinkeleren. Een van de aangenamere verrassingen van het voorbije jaar.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Carter Sampson - Wilder Side - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Iedere maand lever ik een lijstje in met mijn beste rootsplaten van de betreffende maand, waarna een deel van deze platen vervolgens opduikt in de EuroAmericanaChart (http://euroamericanachart.eu).

Het leverde een week of twee geleden een bijzondere jaarlijst op. Dat ongeveer de helft van de platen in de jaarlijst ook een plek heeft gekregen op deze BLOG verbaast me niet, maar dat de complete top 3 mij onbekend was, was op zijn minst opvallend.

Ik heb deze top 3 inmiddels beluisterd en kwam één plaat tegen die ik nog heel vaak ga draaien en die ook in mijn jaarlijst niet had misstaan.

Het betreft Wilder Side van ene Carter Sampson. Deze Carter Sampson is geboren en getogen in Oklahoma City, is opgegroeid in een zeer muzikaal nest en maakt al sinds haar 15e muziek. Het is muziek die in lokale kring (waar Carter Sampson vrijwel dagelijks op het podium staat) al meerdere malen is geprezen, maar hoewel ik de releases in het rootsgenre behoorlijk goed in de gaten houd, was ik haar naam nog niet eerder tegen gekomen. Ook Wilder Side plofte eerder dit jaar niet bij mij op de mat en kwam ook niet terecht in de mailbox, maar dankzij de jaarlijst van de EuroAmericanaChart komt de plaat hier nu toch met enige regelmaat uit de speakers.

Dat is niet zo gek, want Wilder Side van Carter Sampson heeft veel waar ik van houd. Zo beschikt de Amerikaanse singer-songwriter over een krachtige stem die gemaakt lijkt voor countrymuziek en kiest ze op haar plaat voor ingetogen songs maar ontbreken ook de songs die wat voller klinken niet. Wilder Side staat ook nog eens vol met aansprekende songs die mooie verhalen vertellen en verder valt de plaat op door een bijzonder fraaie en veelzijdige instrumentatie.

Dit laatste is deels de verdienste van multi-instrumentalist Travis Linville, die de plaat ook produceerde. Op Wilder Side staan de akoestische gitaar en de krachtige stem van Carter Sampson centraal, maar Travis Linville en de andere muzikanten op de plaat zorgen voor bijzonder fraaie accenten van onder andere dobro, orgel en bijzonder fraai gitaarwerk. Door deze accenten komt de geweldige stem van Carter Sampson nog beter tot zijn recht en het is ook nog eens een stem die bij iedere volgende beluistering weer net wat meer indruk maakt.

Het levert een plaat op vol country en folk die me in korte tijd zeer dierbaar is geworden. Dat flink wat samenstellers van de EuroAmericanaChart erg onder de indruk waren van deze plaat sterkt me in mijn mening dat Carter Sampson met Wilder Side een plaat heeft gemaakt die mee kan met het beste dat de laatste tijd in het genre is verschenen. Erwin Zijleman

avatar van Lambchop
Deze plaat is erg mooi. Echt een stem die niet verveeld.

avatar van Lambchop
Wat een album is dit toch. Echt een topplaat