? & The Mysterians - 96 Tears (1966)

Label: Cameo

1. I Need Somebody (2:12)
  2. Stormy Monday (2:24)
  3. You're Telling Me Lies (2:26)
  4. Ten O'Clock (2:08)
  5. Set Aside (2:58)
  6. Up Side (2:49)
  7. "8" Teen (2:42)
  8. Don't Tease Me (1:33)
  9. Don't Break This Heart of Mine (1:58)
  10. Why Me (1:26)
  11. Midnight Hour (2:32)
  12. 96 Tears (2:57)
avatar van Droombolus
60s Garage rock uit de barrio met misschien wel de beste single uit de periode ............ Voor de rest geweldige rammelzooi met veel overtuiging gespeeld en zo te horen gestaald door ontelbare optredens in de plaatselijke kroeg. Het liefst te genieten vanaf vinyl ........

avatar van Osiris Apis

avatar van kaztor
Die orgelmelodie in '96 Tears' is echt blij.

Haha, dit nummer wordt eigenlijk erg vaak gebruikt in sinistere films.

avatar van Osiris Apis
Ja echt? Ik vind het helemaal niet sinister. Maar het is een geweldig nummer. Ik heb hem nu constant opstaan sinds mijn bericht hiervoor.
Ik vond deze video op youtube: YouTube - 96 TEARS--- ? and The MYSTERIANS !
Haha die zanger, Dit is toch een parodie?

avatar van kaztor
Osiris Apis schreef:
Ja echt? Ik vind het helemaal niet sinister.

Ja, het valt me op dat dit nummer vaak wordt gebruikt bij martelscenes.

avatar van LucM
"96 Tears" is in ieder geval een geweldige klassieker, de rest ken ik niet.

avatar van Pooiertje
Die orgelmelodie is idd echt zaaaaaaaaaaaaaaaalig.

avatar van Droombolus
Die orgelmelodie in '96 Tears' is echt blij.

Aan de ene kant is de verteller helemaal in de vernieling omdat "ze" 'm in de steek gelaten heeft en aan de andere kant wordt ie weer heel vrolijk van het vooruitzicht haar met gelijke munt terug te betalen. Die mood-swings, die nog uitvergroot worden door de maniese zang, worden prachtig weergegeven in die orgelpartij die konstant in dezelfde toonsoort tussen mineur en majeur switched. Het is gewoon de perfekte teenage garage dramatiek, Shadow Morton ( de genius achter de Shangri-Las ) zal trots op ze geweest zijn .........

avatar van jorro
Dit zou ik omschrijven als beschaafde garagerock. Het blijft allemaal netjes tussen de lijntjes. Luister maar eens naar het instrumentale Set Aside. En dan te bedenken dat het een van de eerste bands was waarvan de muziek als punkrock werd beschouwd.
De band heeft een korte periode van roem vergaard doordat het nummer 96 Tears als single een week op 1 gestaan heeft in de Bilboard Hot 100. Het is wat mij betreft veruit het beste nummer van dit album.
Voor het overige vind ik het niet al te sterk, maar echt slecht is het nergens.
3* voor nummer 86 in de 100 Greatest Albums of 1966 en 105 in de BestEverAlbums 1966.

avatar van jorro
Vorig jaar kwam dit album weer eens langs ten behoeve van mijn eigen site. Het album beviel me een stuk beter dan in 2020. Hieronder het relaas dat verschenen is op www.jorros-muziekkeuze.nl.

Het was in de swingende zestiger jaren, een decennium vol muzikale revoluties, dat het album '96 Tears' het licht zag, geproduceerd door de enigmatische Amerikaanse formatie ? & The Mysterians. Dit album, gedrenkt in de sferen van rock en psychedelica, vertegenwoordigt meer dan enkel een verzameling melodieën; het belichaamt een tijdsgeest, een golf van vernieuwing die door de muziekwereld spoelde.

Mijn ontdekkingsreis door dit album was als een wandeling door een landschap vol sonische verrassingen. Vanaf de eerste noten van het titelnummer '96 Tears' werd ik meegesleept door een maalstroom van klanken, die zowel nostalgisch als vernieuwend aanvoelden. Kenmerkende orgelpartijen, doordrenkt met de echo's van verloren liefdes en verbroken dromen r

De vocalen, gebracht met een rauwe intensiteit, dienen als een spiegel voor de collectieve emoties van een generatie. Het is alsof ? (Question Mark), de charismatische frontman, direct tot het hart spreekt, onverschillig voor de conventies van zijn tijd. Dit album, met zijn onmiskenbare energie en ruwe emotie, nodigt de luisteraar uit om deel te nemen aan een dans van bevrijding..

Doch, '96 Tears' is meer dan enkel het titelnummer. Het album is doorspekt met nummers die de diversiteit en experimenteerdrift van de band onderstrepen. Elk nummer is een ontdekkingsreis op zich, waarbij traditionele muzikale grenzen werden overschreden en nieuwe territoria werden verkend. Het is deze durf, deze bereidheid om muzikale risico's te nemen, die het album zijn tijdloze aantrekkingskracht verleent.

Reflecterend op mijn luisterervaring, kan ik niet anders dan bewondering hebben voor de manier waarop ? & The Mysterians erin geslaagd zijn om een album te creëren dat, ondanks de voortschrijdende tijd, nog steeds fris en relevant aanvoelt. Hun muzikale nalatenschap, gecementeerd door '96 Tears', blijft een bron van inspiratie voor muzikanten en liefhebbers over de hele wereld.

Concluderend, '96 Tears' van ? & The Mysterians is niet slechts een album; het is een toonbeeld van muzikale innovatie, een testament aan de kracht van creativiteit en expressie. Het album staat vaak symbool voor de eindeloze mogelijkheden van muziek, een herinnering dat ware kunst geen grenzen kent. Het is een eerbetoon aan de ongetemde geest van de jaren zestig, een tijdperk dat ons leerde te dromen en te durven. In '96 Tears' vind ik een echo van die dromen