Weather Report - 8:30 (1979)

Jazz
Label: Columbia

1. Black Market (9:47)
  2. Teen Town (6:04)
  3. A Remark You Made (8:02)
  4. Slang (4:45)
  5. In a Silent Way (2:52)
  6. Birdland (6:58)
  7. Thanks for the Memory (3:34)
  8. Badia / Boogie Woogie Waltz Medley (9:29)
  9. 8:30 (2:36)
  10. Brown Street (8:35)
  11. The Orphan (3:16)
  12. Sightseeing (5:35)
  13. Scarlet Woman (8:28)
avatar van platedraaier
Hele goeie live opname van deze geweldige jazz/fusion band. Toch wel de beste line-up en periode van Weather Report.

avatar van kaztor
Zeker een geweldige live-plaat.
Scarlet Woman is vergeten in deze lijst hier.

En de plaat duurt zoiets als 80 minuten en 1 seconde.
Het is dus een vrij korte dubbel-cd .

4,5.

Schitterende plaat, een must voor elke fusion-freak. Vooral liefhebbers van fretless en Jaco zullen dit geweldig vinden. Dit is Weather Report als beste formatie. Het bevat één van de mooiste ballads ooit: "A Remark You Made". Dit is ook een must voor liefhebbers van vintage toetsinstrumenten (Arp 2600, Rhodes (+ Mutron Bi-phase), enz. enz.)

Scarlet Woman (CD1, track 2) ontbreekt op sommige versies van de CD. Ik heb de dubbel-CD 'mét'.

Dan de muziek zelf. De livetracks zijn geweldig. Black Market, Scarlet Woman en A Remark You Made zijn IMO fraaier dan de studioversies. Teen Town is wat rommeliger qua sound, maar wel te gek.

Ik vind Birdland met straight eights (studioversie) wat lekkerder (duwender) dan deze swingversie. Wel respect voor wat Zawinul allemaal tegelijk kan met zijn handen, hij telt voor 3 muzikanten samen.
Badia/BWW is een heel fraaie live-finale voor deze plaat.

De studiotracks vind ik OK, maar niet briljant. Brown Street meandert me teveel. Alleen Sightseeing steekt daar voor mij bovenuit, misschien.

WPE
wat mij betreft een van hun beste werken. Hier spelen ze prachtig samen, klinkt ook als een geheel, wat op verschillende andere cd's wel anders is. En de sfeer is ook geweldig, plus natuurlijk de laatste 4 werken op cd 2, studio-werken die ook zeer de moeite waard zijn.