Yoko Shimomura - Kingdom Hearts (2002)

Japan
Score
Label: Toshiba EMI

1. Dearly Beloved (1:13)
  2. Utada Hikaru - Hikari [Kingdom Orchestra Instrumental Version] (3:42)
  3. Hikari [PLANITb Remix Short Edit] (2:31)

met Utada Hikaru

4. Dive into the Heart ~Destati~ (4:57)
  5. Destiny Islands (1:49)
  6. Bustin' Up on the Beach (2:01)
  7. Mickey Mouse Club March (1:03)
  8. Treasured Memories (1:45)
  9. Strange Whispers (0:55)
  10. Kairi I (1:19)
  11. It Began with a Letter (1:32)
  12. A Walk in Andante (1:19)
  13. Night of Fate (2:07)
  14. Destiny's Force (2:50)
  15. Where Is This? (1:42)
  16. Traverse Town (1:22)
  17. The Heartless Has Come (0:55)
  18. Shrouding Dark Cloud (2:15)
  19. Blast Away! ~Gummi Ship~ (1:51)
  20. Tricksy Clock (0:39)
  21. Welcome to Wonderland (1:54)
  22. To Our Surprise (2:14)
  23. Turning the Key (0:16)
  24. Olympus Coliseum (2:09)
  25. Road to a Hero (1:30)
  26. Go for It! (2:06)
  27. No Time to Think (0:34)
  28. Deep Jungle (3:00)
  29. Having a Wild Time (2:25)
  30. Holy Bananas! (2:17)
  31. Squirming Evil (1:54)
  32. Hand in Hand (2:26)
  33. Kairi II (1:03)
  34. Merlin's Magical House (1:46)
  35. Winnie the Pooh (2:29)
  36. Bounce-o-rama (1:48)
  37. Just an Itty Bitty Too Much (0:41)
  38. Once upon a Time (0:22)
  39. Shipmeisters' Humoresque (2:11)
  40. Precious Stars in the Sky (1:08)
  41. Blast Away! ~Gummi Ship II~ (1:50)
  42. A Day in Agrabah (2:23)
  43. Arabian Dream (2:04)
  44. Villains of a Sort (1:33)
  45. A Very Small Wish (2:16)
  46. Monstrous Monstro (1:56)
  47. Friends in My Heart (1:31)
  48. Under the Sea (1:55)
  49. An Adventure in Atlantica (2:03)
  50. A Piece of Peace (1:00)
  51. An Intense Situation (0:49)
  52. The Deep End (2:15)
  53. This Is Halloween (2:23)
  54. Spooks of Halloween Town (2:14)
  55. Oopsy-Daisy (0:22)
  56. Captain Hook's Pirate Ship (2:07)
  57. Pirate's Gigue (1:45)
  58. Never Land Sky (1:26)
  59. Kairi III (1:36)
  60. Blast Away! ~Gummi Ship III~ (1:51)
  61. Hollow Bastion (2:26)
  62. Scherzo Di Notte (1:49)
  63. Forze del Male (3:38)
  64. Utda Hikaru - Hikari [Kingdom Hearts Instrumental Version]
  65. Miracle (0:17)
  66. End of the World (3:14)
  67. Fragments of Sorrow (2:19)
  68. Guardando Nel Buio (4:25)
  69. Beyond the Door (1:08)
  70. Always on My Mind (1:47)
  71. Utada Hikaru - Simple and Clean (5:03)
  72. March Caprice for Piano and Orchestra (5:13)
  73. Hand in Hand ~Reprise~ (0:56)
  74. Dearly Beloved ~Reprise~ (1:20)
  75. Having a Wild Time [Previous Version] (1:11)
  76. Destati (2:55)
sxesven
Even met sterren smijten maar weer: Kingdom Hearts! De game zelf was wat mij betreft één van de meest verfrissende van de laatste jaren. Een leuke mix van stock characters van Disney en Square, met daarbij nog een rits bijzonder aardige nieuwe karakters; een uitstekende gameplay; briljant design, etcetera, etcetera. Ook van groot belang: de muziek, vanzelfsprekend. Voor wie de game weleens in z'n Playstation 2 heeft laten vertoeven is de theme song sowieso geen onbekende. Het betreft hier het geniale Simple and Clean van Utada Hikaru, de Engelstalige variatie op het Japanse origineel genaamd Hikari. Het nummer zet onmiddelijk de toon en is vrij sfeerbepalend voor de gehele game; enigszins melancholisch, doch hoopvol. Niet dat we nu te diepzinnig moeten gaan worden, natuurlijk, maar toch.

De rest van de score werd bij elkaar geknutseld door Yoko Shimomura, reeds bekend van eveneens geweldige werkjes als Legend of Mana en Parasite Eve, en zelfs een klassieker als Street Fighter 2. Shimomura brengt een uitstekende variatie aan muziek ten gehore, waarvan een deel origineel is, en een ander deel bestaat uit variaties op bekend Disney werk. De herbewerkingen van de Disney songs zijn zonder uitzondering geniaal en doen de originelen volledig eer aan. Shimomura's originele nummers doen hier echter absoluut niet voor onder. In een stijl die herkenbaar Shimomura is werkt ze zich door de vele gemoedstoestanden en thema's die in de game aan bod komen, met geweldig resultaat. Met z'n ruim twee uur speeltijd verveelt Kingdom Hearts zelden; het enige struikelblok is wellicht te vinden in de wat té lichthartige themes die af en toe langskomen en een beetje de vaart lijken te onderbreken. Verder echter niets dan lof voor Kingdom Hearts. 4*, maar optie voor 4,5*.

neo (crew)
sxesven schreef:
Niet dat we nu te diepzinnig moeten gaan worden, natuurlijk, maar toch.

Dat geeft een veel beter inzicht naar mijn idee. Deze game score klinkt als iets goeds. Zelf ken ik wat Koji Kondo's en wat andere, maar hou het toch vooral bij Japanse filmscores. Wat vond je van Shimomura's score voor de tweede?

sxesven
Die heb ik nog niet helemaal gehoord, aangezien ik de game nog niet uitgespeeld heb en me nog wilde onthouden. Heb 'm inmiddels overigens toch maar gepindakaast aangezien dat uitspelen er voorlopig toch nog niet inzit, maar ik moet 'm nog even draaien. Wat ik gehoord heb klonk echter weer uitstekend, dat moet gezegd worden.

neo schreef:
Deze game score klinkt als iets goeds.

Als in, ik ken 'm nog niet, maar 't klinkt veelbelovend? Dan, jazeker, 't is een erg goede score, hoewel er wel nog betere dingen te vinden zijn. Koji Kondo's scores zijn altijd geniaal, maar de scores van bijvoorbeeld Silent Hill, Resident Evil 2, Final Fantasy VI en Final Fantasy Tactics zijn ook simpelweg geniaal. Niet dat Kingdom Hearts dat niet is, toch wel één van de betere dingen op VGM-gebied van de laatste jaren, dat zeker.

En diepzinnig bedoelde ik met betrekking tot de game an sich. Verscheidene game-fanaten verketterden Kingdom Hearts om z'n oppervlakkigheid (vooral m.b.t. de Square characters), dus het leek me verstandig de game niet meteen als een meesterwerk der complexiteit neer te zetten. Hoewel 'ie wat mij betreft zeker niet oppervlakkig is en wel degelijk volwassen genoeg, maar dat terzijde.

avatar van JohnWilliams
Deze Score is best leuk ondanks hij niet van Koji Kondo is, ben namelijk gewend dat hij zulk soort Soundtracks maakt. Prachtige Score daarom ook niets minder dan 4 sterren.

music_kaza
Zelf had ik op de Mario games na nooit goeie muziek opgemerkt in games. Maar toen ik Kingdom Hearts speelde kwam daar snel verandering in. Zulke mooie muziek heb ik nergens ooit gehoord. Erg mooie stukjes als : End Of The World, Traverse Town, Monstro, Dearly Beloved. de nummers van Utada Hikaru, De klassieke Disney soundtrack en zo kan ik eeuwig doorgaan. Herken niet alle muziekjes door naam . Maar zeker oor mij de beste soundtrack ooit.

JohnWilliams schreef:
Deze Score is best leuk
Ach, niet iedereen kan het zo goed vinden. Hoewel ik het wel een prachtig gemiddelde vind (hoger mag ) Speel de game uit met alles zou ik zeggen.

avatar van JohnWilliams
Inderdaad een goeie Soundtrack...maar dan vind ik het wel horen bij het kopje: Gamesoundtracks...de beste Scores (filmmuziek dus ) zijn naar mijn mening gecomponeerd door: John Williams.

avatar van Pepino
Net nog eens beluisterd. Subliem.