Mayer Hawthorne - Man About Town (2016)

Soul
Label: Vagrant

1. Man About Town (0:41)
  2. Cosmic Love (3:13)
  3. Book of Broken Hearts (3:31)
  4. Breakfast in Bed (4:07)
  5. Lingerie & Candlewax (3:37)
  6. Fancy Clothes (4:05)
  7. The Valley (3:32)
  8. Love Like That (4:06)
  9. Get You Back (3:36)
  10. Out of Pocket (3:22)
Productief mannetje, wat overigens nergens ten koste van de kwaliteit gaat.
Zijn platen zijn stuk voor stuk pareltjes.
Waarvan ik deze nieuwe plaat toch wel een van zijn beter vind.
Man about town klinkt vooral erg zomers vind ik. Fijn ?

avatar van Reijersen
De productieve zanger en producer Mayer Hawthorne bezorgd ons weer een muzikaal werkje in 2016. Naast zijn solowerk, met albums in de jaren 2009/2011/2013, doet hij ook veel met en voor anderen. Ik noem bijvoorbeeld de aanstekelijke muziek van Tuxedo. Van deze plaat releasede hij al eerder de single Love Like That, die vrij lang een plaatsje in de wekelijkse top10 wist te bemachtigen. Dat belooft in ieder geval veel goeds voor de rest van de plaat.

De plaat begint met een korte intro en tevens titeltrack. Naar gevoel is de sfeer redelijk ontspannen. De vraag is dan of dit door wordt gezet over het gehele album. Cosmis Love pakt het in ieder geval wel verder op. Vrij luchtig, kleine hint naar de disco en perfecte muziek voor tijdens de zonnige dagen. Barbecue aan, muziekje aan, dan kan dat zomaar dit nummer zijn. Dat gevoel van een barbecue en een naderende zomer wordt ook vastgelegd op het licht funky en uiterst aanstekelijke Book of Broken Hearts. Wat een vrolijk nummertje is dat zeg. Mooi ook hoe die subtiele blazers zijn toegevoegd. Ik wordt hier wel blij van.
De gehele ontspannen vibe wordt ook doorgezet op Breakfast in Bed en ik denk een trend te bespeuren. Mayer heeft duidelijk voor een bepaalde vibe gekozen op deze nieuwe plaat. Een vibe die uitstekend past bij de releasedatum en een vibe die mij zeker aanspreekt. Of zal het weer daar ook aan bijdragen? Het zonnetje schijnt nu namelijk ook. Al doet deze muziek de zon sowieso wel schijnen.
Lingerie & Candlewax doet door de titel natuurlijk al een belofte. Het is dan ook wat smoother, sexy en romantisch. De jaren ’80 horen we ook terug in de instrumentatie. Mayer zingt wat lager dan normaal, wat extra vocale diepte geeft. Wederom een geslaagd nummer die perfect past bij de rest van de plaat. Eigenlijk net als Fancy Clothes. Die reggaeritmes zorgen altijd voor een link naar zomerse temperaturen. Een nieuwe kant van Mayer, maar wel in lijn met de plaat als geheel. Aan vrolijkheid in ieder geval geen gebrek.
Handclaps, samenzang en leuke backings. Daarbij ook nog een dansbaar en aanstekelijk. Het nummer waar ik het over heb heet The Valley en staat ook op dit album. Wederom beluister je het met een glimlach op het gezicht. Om de bekende discotonen van de single Love Like That daarna te horen. Dat dit een leuk nummer is was ik al even over uit.
Get You Back is dan toch wel even wat anders. Alle ingrediënten van een klassieke ballad zijn aanwezig, tekstueel gaat het over het verlies van liefde, of het in ieder geval terug krijgen. Mooie volle song, dat is het zeker. We dansen wel het album daarna weer uit met het uiterst vrolijke Out of Pocket. Blazers present, ritme present en stem present. We sluiten dit toch al zo vrolijke album in stijl af met een dikke smile op het gezicht. Een album om een positieve mood van te krijgen.

(bron: Opus de Soul)

avatar van mh040
Voor zijn vorige album besloot Mayer Hawthorne met een hoop verschillende schrijvers en producers te werken, wat een erg afwisselende plaat opleverde. Op dit nieuwe album lijkt hij terug te grijpen op de oude formule. Het album ligt qua sound dan ook dicht bij zijn eerste twee albums. Meer het vertrouwde Mayer Hawthorne geluid en meer samenhang in het album als geheel. Fijn album, maar niets nieuws onder de zon.

avatar van Zwaagje
De beste .an net ontdekt en dit is wel een fijn album. Niet wereldschokkend maar voldoende voor een ruime voldoende. 3.5* voor mij.