Amy Lee - Recover, Vol. 1 (2016)

Uitgebracht in eigen beheer

1. It's a Fire (3:38)
  2. With or Without You (4:08)
  3. Going to California (3:23)
  4. Baby Did a Bad Bad Thing (2:44)
avatar van Metalhead99
Het is al een poosje wat stil vanuit het Evanescence/Amy Lee kamp en nu heeft ze dus deze EP met covers pasgeleden uitgebracht. Met Portishead, U2, Led Zeppelin en Chris Isaak heeft ze gelijk een aantal vrij grote namen te pakken. Gewaagd, zeker door de manier waarop Lee ze covert.
In plaats van een nummer na te spelen heeft ze bij alle nummers geprobeerd echt een eigen versie te maken.
Met "It's a Fire" van Portishead doet ze dit naar mijn mening best goed. Met enkel een piano en haar eigen stemgeluid brengt ze dit nummer lekker minimalistisch en naar mijn mening best sterk. Haar stemgeluid is hierbij een grote plus. Daarnaast zijn de subtiele toevoegingen van wat strijkers en sound fx ook best goed en sfeerverhogend ingezet.
Daarna slaat ze (voor mij) de plank dan weer volledig mis met "With or Without You". Wat electronica en een drumcomputer zijn deze keer haar keuze voor de instrumentatie. Ik vind het gewoon niet werken. Ik kan me soms best storen aan drumcomputers en dat is deze keer door de behoorlijk prominente aanwezigheid helaas zo. Daarnaast vind ik het geëxperimenteer met wat echo fx op haar stemgeluid ook niet bij het nummer passen. Ze zingt wederom niet slecht hoor, maar haar stijlkeuze doet het hem bij mij gewoon niet.
"Going to California" word dan weer op een vrolijke, soms wat tegen het Country-achtige manier gebracht. Hierdoor is het wederom haast niet te vergelijken met het originele nummer. Je zou haast denken dat dit een door haar zelf geschreven nummer is. Persoonlijk luister ik liever naar de originele versie, maar dit is dan wel weer een leuk nummertje.
Helaas heb ik met "Baby Did a Bad Bad Thing" weer een beetje hetzelfde als met de U2 cover. De elektronische stijl vind ik gewoon niks en haar overdubs zijn ook niet fantastisch. Goddank heeft ze in dit nummer wel gebruik gemaakt van een gewoon drumstel, maar verder vind ik hem niet veel beter dan de eerder genoemde cover.
Ik weet niet of iets is dat bij veel mensen in de smaak zou vallen. Ikzelf vind het echt een EP met 2 gezichten door het grote verschil in haar stilistische keuzes. Mede hierdoor heeft het bij mij in ieder geval geen grote replay value.