Autechre - Spltrmx12 (1999)

Electronic
Label: Warp

1. Autechre Play Weissensee Against Im Glück. [Original Composition by Neu!] (8:55)
  2. Autechre Play at Drowning in a Sea of Indiependance. [Original Composition by Bic?] (10:54)
avatar van eviljoke
Waanzinnig goed geconstrueerd beatritme dat gedurdende de volle 10 minuten niet verveelt (track 2). Na de download weer ontdekt (ligt tussen de LP's verborgen in een kast bij mij thuis, eerst eens een platedraaier met usb kopen )

Sietse
en die is er
Lenco heeft een vrij goede heb ik begrepen ooit uit een artikel.

avatar van Supernormal
Het eerste nummer is een gestoorde herwerking van een krautrock-nummer van het zelfgetitelde album van 'Neu!'. Een soortgelijk slepend sfeertje zit er nog steeds in, maar het klinkt toch merkelijk anders. Waar bij Neu! regelmatig de gitaar op de voorgrond komt, wordt die door het duo helemaal in de achtergrond geplaatst. Het is zelfs aandachtig luisteren om het zweverige gitaarmelodietje van 'Im Glück' te herkennen (02:00 min). Dit thema is ook gereconstrueerd door een synthesizer zodat echt alles als nieuw is ontworpen. Autechre werkt hier met slome baskicks en rauwe synths die wat aan Luke Vibert doen denken. En toch heeft het nummer - door zijn herhaling en het stapelen van laagjes - dezelfde psychedelische kwaliteiten van het Duitse subgenre. Alles wordt met de minuut intenser zodat je er helemaal inzit. Fantastisch nummer!

Het tweede nummer had niet misstaan op de Anti EP. (ik had daar toch eerder zo'n type compositie verwacht als statement ipv 'Flutter'). Het tempo blijft immers hetzelfde maar die ritmes veranderen constant. Zo'n variatie binnen de regel moet een drummer alvast kunnen interesseren. Het nummer kabbelt wat voort waardoor ik kan begrijpen dat sommigen misschien wat melodische kwaliteiten missen. Eén ding is zeker: er valt geen touw aan vast te knopen. Je moet gewoon luisteren, verliest de tijd uit het oog en moet gewoon mee flowen op de beats. Ik kon niets vinden over het origineel van deze remix. Iemand een idee?

Twee uitstekende nummers dus die goed luisterbaar, niet te complex, noch te voordehandliggend zijn. Gewoon perfect EP'tje om achter 't stuur te draaien en wild te worden van de heerlijke ritmes van beide en muzikaliteit van die geniale opener.