Dan San - Shelter (2016)

10. Up (4:20)
  11. Somewhere (4:09)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Prima plaat van deze zeskoppige Belgische band.

Veel nieuwerwetse folkplaten kabbelen maar wat voort, zonder dat er echt iets gebeurt waardoor je op het puntje van je stoel gaat zitten. Dit album is daar een positieve uitzondering op door de harmonieuze samen, het bescheiden inmengen van elektronische beats en het creatieve drumwerk.

avatar van WoNa
Dan San was voor mij een nieuwe naam. Zonder hinder van enige voorkennis stortte ik mij op Shelter. De kennismaking beviel prima. Daarna volgde zelfs een verdiepingsslag. De heerlijk vrij vloeiende melodieën op het album nestelden zich op een aangename manier in mijn hoofd. Er is weinig wat er erg boven- of onderuit steekt. De plaat raakt aan een aangename sfeer zonder uitzonderlijk te zijn. Er zit ook geen enkel gevaar in. Dat heeft het gemeen met de folk die de laatste paar jaar over ons is uitgestort, maar verder hoor ik hier weinig folk in. De zachte manier van zingen, à la, maar de muziek, met veel elektronica, staat daar toch te ver van af.

De hoogtepunten liggen voor mij in de songs waarin de stem van Letitia Collet aan het geheel wordt toegevoegd. Daar komt Dan San echt tot leven en trekt de muziek van "aardig" (drie sterren), richting goed. Al met al is Shelter een album voor hen die echt willen luisteren naar muziek. Wie dat doet, wordt geheid over de streep getrokken.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine

Deze plaat pas geleden voor een tientje aan kunnen schaffen (vinyl). Op de hoes staat dat er maar 200 vinyl exemplaren zijn, dus wat dat betreft al een collector item. Gelukkig ook een mp3 download code is altijd makkelijk.
Ik kende de band niet, maar voordat ik de plaat afrekende even op internet gezworven en daardoor leek het me een interessante aanschaf.
Ik ben het met WoNa eens dat dit niet echt folk is in de enge zin van het woord. Het heeft soms een folky inslag , maar is toch veel breder. Het is redelijk serieuze muziek. En wat me opvalt met bijzonder veel aandacht geproduceerd. Je moet er dan ook echt wel voor gaan zitten, want anders glijdt het zo weg. Het is geen muziek die je gelijk bij de lurven pakt en ik kan me ook goed voorstellen dat een groep voortijdig afhaakt. Als je dat niet doet en de muziek de tijd geeft en er ook zelf aandacht aan besteedt is het een mooie plaat met wel redelijk toegankelijke muziek, die steeds meer prijs geeft. De samenzang is vaak erg goed uitgevoerd.
Het is bijzonder moeilijk om iets vergelijkbaars te noemen, door de folky inslag met daarbij ook wat electronica. Dus er schiet niet zo maar iets te binnen en op zich is dat ook best een positief gegeven.