Lady Linn - Keep It a Secret (2016)

Belgiƫ
Label: Caroline

1. Slowly (3:06)
  2. Sing Your Heart Out (4:13)
  3. Lucky (4:24)
  4. I Cannot Win (3:31)
  5. Pink Sunset (5:01)
  6. Dark (5:05)
  7. We Used to Be (3:29)
  8. Dream (4:06)
  9. Ask for More (4:35)
  10. Light Me Up (3:23)
  11. Can't Find You (5:45)
  12. Secret (2:37)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lady Linn - Keep It A Secret - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

België beschikt in opvallend ruime mate over uitstekende zangeressen, waarvan er met enige regelmaat één boven zichzelf uitstijgt.

Lady Linn, het alter ego van de Vlaamse zangeres Lien de Greef (soms ontkom je echt niet aan een alter ego), maakte tot dusver nog geen onuitwisbare indruk op mij (maar haalde in België overigens wel de nodige prijzen op), maar haar nieuwe plaat Keep It A Secret heeft me al enkele weken stevig te pakken.

Lady Linn brak ooit door in de dance-scene, maar blijkt op haar vijfde plaat een bijzonder veelzijdig en ook bijzonder getalenteerd zangeres.

Op Keep It A Secret kan Lady Linn uit de voeten met jazzy tracks, maar laat ze ook heel veel soul horen. Een aantal soulvolle tracks op Keep It A Secret zouden niet misstaan op een nieuwe plaat van Adele, maar ik hoor persoonlijk veel liever Lady Linn zingen.

Waar de meeste soulzangeressen van het moment alleen maar voluit kunnen zingen, kan Lady Linn doseren en wat is dat toch een groot goed. Lady Linn kan de spanning prachtig opbouwen, zet aan waar het nodig is, maar kan ook prachtig ingetogen zingen.

De vocalen op Keep It A Secret zijn absoluut het sterkste wapen van Lady Linn, maar ook de bijzonder klinkende en opvallend veelkleurige instrumentatie tilt de plaat vrijwel continu naar een hoger niveau. Het is een instrumentatie die jazzy en organisch kan klinken, maar zo kan omslaan naar atmosferische elektronische klanken of naar stemmige klanken vol strijkers en blazers.

Keep It A Secret klinkt door de veelzijdige instrumentatie in iedere track weer anders en heeft vaak het vermogen om beelden op het netvlies te toveren (Lady Linn liet zich voor deze plaat onder andere inspireren door filmmuziek en dat hoor je).

De mooie stem van Lady Linn danst soepel door het bijzondere muzikale landschap en weet steeds weer en steeds meer te overtuigen. Het maakt Lady Linn niet uit of ze aan de haal moet met jazz, soul of met pure pop; alles klinkt even geïnspireerd en aangenaam.

De Vlaamse zangeres tikt onderweg een aantal grootheden aan, maar heeft ook een bijzonder eigen geluid dat net zo makkelijk inspiratie haalt uit de soul en jazz van lang geleden, uit de soulvolle pop uit de jaren 80 en 90 of uit het heden. Keep It A Secret is direct een aangename plaat, maar het is ook nog eens een enorme groeiplaat. Een behoorlijk verslavende groeiplaat. Erwin Zijleman

avatar van Reijersen
Lady Linn leerde ik zelf kennen in combinatie met haar Macnificant Seven. De Belgische zangeres had solo trouwens ook eerder al werk uitgebracht. Daar komt met dit nieuwe album een vervolg aan.
De basis van haar muziek is misschien wel pop te noemen, maar genres als jazz, R&B en soul zijn nooit ver weg bij deze Belgische dame. Dat het talent aanwezig is, zoals wel bij meer leuke Belgische zangeressen, is al even duidelijk. Weet ze dit ook weer uitstekend te etaleren op deze nieuwe worp?

Leuk als een titel ook precies weergeeft wat het nummer doet. Dat merk ik bij Slowly, want dat nummer doet het inderdaad rustig aan. Op een prettige manier welteverstaan. Misschien dat combinatie titel en sfeer met Sing Your Heart Out daarna wat tegenvalt. Het nummer is namelijk vrij makkelijk en luchtig. Die luchtigheid vind ik wel bij de zangeres Lady Linn passen trouwens.
Lucky is dan weer wat rustiger en eigenlijk wel een timide nummer. Wat uitstekend afgewisseld wordt met het vrolijke I Cannot Win. Dat vrolijke zit vooral in het ritme, goed gedaan.
Een nog fijner nummer is Pink Sunset. Een erg lekekr nummer, mede door de blazers en erg fijne vibe. Behoort zonder twijfel tot de betere van dit album. Iets wat uitstekend doorgepakt wordt op het lichte, frivole en swingende Dark. Sterke fase in het album dat vervolg krijgt met het poppy en vrolijke We Used to Be.
Dream is daarna weer een prima en vrij makkelijk nummer. Helemaal niks mis mee. Net als tot nog toe het hele album eigenlijk. Al is Ask for More dan misschien niet al te boeiend, maar een echt misser is het ook weer niet te noemen.
Echt de hitlijsten kan Lady Linn zich zomaar in zingen met Light Me Up. Een poppy nummer met licht rocky invloeden en een bepaalde aanstekelijkheid die prima in de hitlijsten terecht kan komen. Geheel het tegenovergestelde is dan het rustigere en duistere Can’t Find You. Al is dat dan juist wel een erg integrerend nummer. Net als het verstilde en kleinere Secret. Een nummer dat dit prima album af sluit. Een sympathiek album van een sympathieke zangeres die haar talenten zeer juist gebruikt.

(bron: Opus de Soul)