Rachel Portman - The Lake House (2006)

Score
Label: Lakeshore

1. Paul McCartney - This Never Happened Before (3:26)
  2. The Clientele - (I Can't Seem to) Make You Mine (3:38)
  3. Nick Drake - Time Has Told Me (4:26)
  4. Eels - Ant Farm (2:13)
  5. Carole King - It's Too Late (3:57)
  6. The Lake House (3:17)
  15. Wait for Me (3:02)
  16. You Waited (1:38)
  17. I Waited (1:41)
neo
Nederlandse componist Paul M. van Brugge zou de score hiervoor doen. Nu blijkt ineens Portman erbij betrokken te zijn geraakt. Brugge wordt echter nog steeds vermeld naast Portman voor de score. Hoe zou dat toch zitten? Is zijn score afgewezen, schreef hij naast Portman wat score? Alejandro Agresti regisseerde al eerder Valentin, met een score van de Nederlander. Benieuwd hoe het nu precies zit... Ik kom hier nog op terug!

Hmmmm interessant. Ben benieuwd naar de uitkomst.

neo
Heb zelf ook al zitten denken aan een eventuele Europese versie met enkel score van de Nederlander. Heb het al verscheidene mensen gevraagd die mij ook niet verder konden helpen.

Zou Brugge ook in de credits staan op de cd. Dat zou betekenen dat er echt werk van hem op de cd staat of herbewerkingen daarvan.

neo
Nee op de score uitgaven krijgt alleen Portman credit in het boekje.

avatar van Justinx
Review: The Lake House OST
Momenteel is de romantische-dramafilm The Lake House in de bioscopen te zien. Bij deze film hoort een soundtrack die zowel een score bevat als een vijftal artiesten die pop- en rocknummers laten horen. Als de soundtrack zo goed is als de film, heeft deze niets te vrezen.

The Lake House is een nieuwe bioscoopfilm met Sandra Bullock, Keanu Reeves en onze eigen Willeke van Ammelrooy als de moeder van Kate Forster (Bullock). De dramafilm gaat over een eenzame arts die ooit eigenaresse was van een huisje aan een meer. Zij heeft dit huisje verkocht aan een drukke architect, aan wie zij liefdesbrieven begint te schrijven. En van het één komt het ander wat zorgt voor een film met ongewone romances en een kleine dossis drama. Zelf heb ik de film nog niet bekeken en eigenlijk is dat een schande aangezien ik een groot fan ben van Sandra Bullock.
De soundtrack, echter, heb ik al aan een gehoortest kunnen ondernemen. De OST bevat een gedeelte met pop- en rocknummers van vrij bekende artiesten en een gedeelte met de score van de soundtrack. Van mij hadden
ze de vijf pop- en rocknummers van onder andere Eels, Nick Drake en Paul McCartney makkelijk achterwegen kunnen laten, want in feite is de film gebaseerd op de prachtige score. En zo zou het ook moeten zijn want ik heb persoonlijk nog nooit zo'n mooie soundtrack gehoord. Geen nerveuse troms, maar alleen heerlijke zachte melodieëen die zorgen voor de prent die deze film eer doet.

Conclusie:
Ik moet zeker toegeven dat The Lake House de beste score heeft die ik ooit voor een andere film heb gehoord. Helaas is het scoregedeelte van de cd wat aan de korte kant, wat de schamele speelduur brengt op iets boven de dertig minuten. Daarbij is nog niet het gedeelte opgeteld van de artiesten die ook nog op het album te horen zijn, maar die vind ik persoonlijk niet de moeite waard en voegen weinig tot niets toe aan de filmsoundtrack.

Justinx schreef:

Dit begrijp ik niet helemaal Justinx.

avatar van Justinx
De beste score als in soundtrack bedoel ik.

neo
Om terug te komen op van Brugge... Hij en regisseur Alejandro Agresti hebben jaren en jaren samengewerkt. De Argetijn heeft jaren in Nederland gewoond en er zijn vele Argetijnse/Nederlandse co-producties uitgerold met score van de componist. Bij The Lake House heeft van Brugge zelf de hun samenwerkingsverband om onbekende reden beëindigd, waarna Portman werd ingehuurd.

Van wie heb je dit?

neo
Dit werd verteld in een Nederlands score magazine.

Volgens mij ging het niet helemaal zo.

neo
Het was het enige wat erover naar buiten is gekomen. Doorgaans behoorlijke betrouwbare bron. Mij lijkt het logischer dat de studio hem dwong te vertrekken.

Vanaf nummer 6 vind ik hem maar mooi om te horen. de nummers daarvoor zijn allemaal gezongen en vind ik maar minder.

2.5*