Schammasch - Triangle (2016)

Zwitserland
Label: Prosthetic

1. Crepusculum (3:09)
  2. Father's Breath (3:53)
  3. In Dialogue with Death (6:19)
  4. Diluculum (3:30)
  5. Consensus (8:20)
  6. Awakening from the Dream of Life (8:16)
  7. The World Destroyed by Water (5:24)
  8. Satori (8:31)
  9. Metanoia (8:01)
  10. Above the Stars of God (8:17)
  11. Conclusion (3:15)
  12. The Third Ray of Light (7:13)
  13. Cathartic Confession (4:53)
  14. Jacob's Dream (5:00)
  15. Maelstrom (7:57)
  16. The Empyrean (8:25)
avatar van Don Cappuccino
Triangle is inmiddels volledig te streamen, het zijn drie delen met ieder zes nummers:

Part I: The Process Of Dying
Part II: Metaflesh
Part III: The Supernal Clear Light of the Void

avatar van Don Cappuccino
Het eerste deel heeft zes nummers, de anderen vijf, dat zag ik later pas. Ik ben nu het eerste gedeelte aan het luisteren en dat is al indrukwekkend goed, vele malen beter dan al het materiaal op Contradiction, later meer nadat ik alles heb geluisterd.

avatar van Metalhead99
Bedankt voor de links Don Cappuccino. Ik ben er even snel doorheen gegaan en hetgeen dat ik hoorde beviel me wel. Binnenkort ga ik het maar eens wat aandachtiger beluisteren.

avatar van Don Cappuccino
Triangle is zelfs nog wat langer dan Contradiction, en toch boeit deze zonder problemen van begin tot eind. Daar waar de vorige plaat te lang hetzelfde deed, heeft Schammasch nu in drie delen veel variatie gelegd. Het eerste gedeelte is knallende grimmige black/death met lichte doominvloeden die de liefhebber van het latere werk van Behemoth zeker zal waarderen, op de tweede plaat gaat de band juist meer richting doommetal met gotische invloeden en cleane vocalen waarbij referentiepunten Triptykon en Secrets of the Moon zijn en de derde plaat is volledig ambient, waarbij duistere klanktapijten worden neergelegd met meeslepende tribaldrums en keelgezangen. Een erg gedurfd werk van deze Zwitsers, maar het is voluit geslaagd. Meer luisterbeurten zullen een beoordeling uitwijzen, maar die is sowieso hoog.

avatar van [WZ]
Wauw, wat een heerlijk concept!
Had er eerder een beetje doorheen geskipt en het een beetje afgedaan als artistieke hoogdraverij.
Maar na dit bericht toch maar even integraal aan het luisteren...

Part I is krachtig en hakt er vaak goed in, maar bouwt toch goed op en blijft genuanceerd, met variatie genoeg om de volle lengte te boeien. (Inderdaad beetje Behemoth-achtig, maar toch wat experimenteler.) Ik verbaas me vooral over de sound van Schammash: helder en gedetaileerd, en toch vies en warm tegelijk. Erg fijn! Bijv. Consensus en het einde van track 6 zijn heerlijke BM.

Part II loopt langzaam over in een wat ruimere songs en dompelt je onder in epische doom en heerlijk drumwerk - niet enkel meer beukend, maar soms meer stuwende oer-ritmes (Above the stars.. bevat beiden!) - en de kerkgezangen (Satori) en inderdaad gothishche cleane zang (Metanoia) maken het soms bijna hypnotiserend.

Part III zit ik nu in, en door de geleidelijke overgang na de intensiteit van hiervoor is het wel een fijne afsluiting van de trip. Mocht nog iets minder ambient en meer dat Tribal-gevoel hebben van mij!

Aparte mix van stijlen, die toch goed bij elkaar passen en overlopen. Misschien toch minder 'artsy-fartsy' dan ik eerst dacht (en zelfs als je enkel voor Part I gaat; dat alleen al is een van de betere BM plaatjes die ik afgelopen jaar heb gehoord!)
Erg benieuwd om dit hele stuk live integraal te horen!*

EDIT: *hmm, moet wat denken aan de Ulfsmessa (=de Wolven-mis) die vorig jaar op Roadburn was, dat was bijna het omgekeerde concept van dit: begon met ambient/tribal, en bouwde in zo'n 2 uur op naar een black metal ritueel met een 9 á 10-koppige IJslandse band!