The Cinematic Orchestra - Every Day (2002)

Jazz / Electronic
Label: Ninja Tune

1. All That You Give (6:10)

met Fontella Bass

2. Burn Out (10:13)
  3. Flite (6:35)
  4. Evolution (6:38)

met Fontella Bass

5. Man with the Movie Camera (9:09)
  6. All Things to All Men (11:04)

met Roots Manuva

7. Everyday (10:18)
  8. Oregon * (3:54)
  9. Horizon * (4:45)

met Niara Scarlett

totale tijdsduur: 1:00:07 (1:08:46)
avatar van T.O.
Fontella Bass? Dat is toch een Motownzangeres uit de jaren '60?

Anyway, ik ken alleen 'Burnout' en da's een goede track.

Moet je Man With Movie Camera eens horen, dat is pas een goede track.

avatar van beaster1256
dit is voor mij de beste plaat die ooit gehoord heb in de richting cool jazz met wat electronic , werkelijk verbluffend met gastvocals , briljant drumwerk en prachtig baswerk , dit is meer dan een aanrader , dubbel en dik zijn geld waard !!!!!!

Goede plaat, met fanastisch drum- en baswerk inderdaad. Zie bijvoorbeeld al het nummer 'Flite': heerlijk!

jammer dat horizon en oregon, die op 12" zijn uitgekomen niet op deze plaat staan.. relaxt album, al klinken veel van de tracks op een of andere manier heel bekend.. maar TCO blijft naar mijn mening samen met bonobo het mooiste van het label!!

Ik heb hem al jaren, maar hij blijft toch eeuwig lekker.. Vooral Everyday is heerlijke track. Sterker nog één van mijn favorieten alle tijden

Al snap ik niet waarom ze het stemmen?? van de bas in de eerste 2 minuten hebben laten staan. Het zal vast wel creatief zijn enzo, alleen vindt ik het niet echt nodig.

avatar van FunkStar
Precies, Fontella Bass had in de late jaren 60 een grote hit te pakken met het lekkere nummer 'Rescue Me'.

Op het nummer All That U Give is er een sample gebruikt van een oud nummer van deze zangeres. Vreemd..maar wel lekker!!

avatar van we tigers
All that You Give is gewoon door Fontanella Bass ingezongen. Geen sample. Overigens heeft ze bij het uitkomen van deze plaat ook mee opgetreden. Ze is de weduwe van Lester Bowie van het Art Ensemble of Chicago, waar ze ook regelmatig mee heeft gezongen zoals op het geweldige Les Stance a Sophie, waarvan Cinematic dan weer een nummer covert. en zo is het cirkeltje rond.

avatar van Reijersen
beaster1256 schreef:

prachtig en doeltreffend omschreven. Al geef ik wel 1 punt lager. 4 sterren.

avatar van Osiris Apis
Wat is "All Things to All Man" toch een goede track.
Maar de rest is ook van hoog niveau.

avatar van MurryMusic
Klinkt zo goed

avatar van Silky & Smooth
Om een goede stem te kunnen geven, zal ik dit toch vaker moeten beluisteren. Maar dat vind ik helemaal niet erg. En het zal ook niet veel af doen aan het cijfer (4*) wat ik nu al in mijn hoofd heb.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik luister dit meestal tijdens het studeren, echt een perfecte plaat daarvoor. Ik was altijd het meest gecharmeerd van de instrumentale tracks maar ben All Things to All Men steeds beter gaan waarderen. Wat een geweldig nummer.

avatar van lowieke
Prachtig album

avatar van robbizzel
helemaal mee eens, hoop dat ze nog een keer zo'n soort plaat maken, echt genieten!

avatar van Rhythm & Poetry
The Cinematic Orchestra - Every Day is iets minder verfrissend/verrassend dan Man with a Movie Camera, doordat laatsgenoemde plaat meer fragmentarische tracks bevatte die mij bevielen, maar nog altijd erg overtuigend. Sterke en spannende instrumentale momenten worden fijn afgewisseld met overtuigende vocalen. Vooral Roots Manuva's bijdrage blijft bij.

Grappig, de 4 laatste tracks van dit album vonden juist de weg naar de soundtrack van een jaar later, al dan niet in bewerkte vorm.

avatar van wibro
Prachtige heerlijke relaxte jazz. Ik had er wel minstens drie luisterbeurten voor nodig voor ik het eindelijk kon waarderen. Vooral het nummer Burnout is van grote schoonheid.
Vanmiddag zag ik dit album toevallig voor slechts € 8,99 liggen bij Kroese in Nijmegen. Ik was daar voor een kort optreden van Eefje de Visser. Gelijk het album van C.O. en het debuutalbum van Eefje - ook € 8,99 - meegenomen. Aanbieding: 2 albums van € 7,99/ €8,99 voor € 15,00. Dus, het leverde mij nog bijna € 3,00 voordeel op ook nog.

avatar van Maarten0402
Heel goed album. Dankzij het spel Sleeping Dogs leren kennen. Tot nu toe vind ik de radio zenders van Sleeping Dogs heel goed en veelzijdig.

Lekker relaxed zoals wibro al aangeeft alleen heb ik hiervoor maar 1 luisterbeurt voor nodig om gelijk verkocht te zijn aan de prachtige veelzijdige variatie aan nummers.
En het nummer All Things to All Men vind ik ook erg goed, ook al heb ik niet zo veel met hip-hop. Dit vind ik dan wel goed en dat komt mede door het gebruik van instrumenten en de jazz invloeden.

avatar van siedss
Lekker albumpje! Ben ik trouwens de enige die dit veel minder trekt met een koptelefoon? Op de boxen vind ik het veel fijner en dat heb ik niet heel vaak

avatar van Maarten0402
siedss schreef:

Goede boxen vind ik eigenlijk altijd fijner, maar als je vaak onderweg bent kan een goede speler met goede koptelefoons ook prima zijn.
Toen ik nog veel met openbaar vervoer ging had ik altijd mijn iPod classic met Sennheiser in.
Prima geluid en ook ff een goede equalizer optie kiezen.
Wel persoonlijk, maar ik heb altijd Treble booster vanwege dat de headphones zelf al een goede bas hebben.

avatar van Broem
Hoorde het nummer "Everyday" voorbij komen in een playlist op spotify. Wat een ontzettend lekker nummer is dat zeg. Album inmiddels geluisterd en ontzettend aangenaam verrast. Never nooit nie van gehoord nie tot op heden. Daar ga ik komende weken werk van maken. Hebben de nodige albums gemaakt die goed scoren op Mume. Leuke verrassing.