The Cinematic Orchestra - Man with a Movie Camera (2003)

Score
Label: Ninja Tune

1. The Projectionist (0:06)
  2. Melody (0:20)
  3. Dawn (4:00)
  4. The Awakening of a Woman (Burnout) (10:20)
  5. Reel Life (Evolution II) (6:57)
  6. Postlude (1:45)
  7. Evolution (Versao Portuense) (5:47)
  8. Work It! (Man with the Movie Camera) (8:05)
  9. Voyage (0:22)
  10. Odessa (Interlude I) (2:05)
  11. Theme de Yoyo (2:20)
  12. The Magician (Interlude II) (2:26)
  13. Theme Reprise (2:53)
  14. YoYo Waltz (1:17)
  15. Drunken Tune (4:50)
  16. The Animated Tripod (1:12)
  17. All Things to All Men (6:06)
avatar van MacManus
Maar eens wat schrijven over mijn Nummer 1.

Naast Bonobo het beste wat Ninja Tunes te bieden heeft. Een lekkere mix van getalenteerde muziekanten. Het is veel jazz met een vleugje electro maar Dawn dan is weer een prachtig rustig stukje wat meer lijkt op klassiek. Heerlijk.
Ik blijf het lastig vinden om het nou mijn “All time favorit” te noemen. Aangezien ik de ene keer zin heb in Jazz dan weer in Hip/hop dan weer in the White Stripes dan weer in Bjork dan weer in die en of die.
Maar dit is zeker 1 van de beste albums die ik gehoord heb.

5 sterren.

voltazy
De film kijken waarvoor deze muziek geschreven is met volume knop aardig open is vooral heel mooi

avatar van botersmaak
Gaat het om Vertov, The Man With A Movie Camera?
Ooit in Lantaren/Venster (Rotterdam) mogen zien. Prachtige beelden met live 'soundtrack'.

avatar van Paalhaas
botersmaak schreef:
Gaat het om Vertov, The Man With A Movie Camera?

Uiteraard.

neo
Wellicht zie ik de film ooit eens, maar dan wel de versie met de Mychael Nyman score. Opvallend ook dat juist een 'score-score' hoog in de toplijst staat (niet dat ik daar zoveel waarde aan hecht, maar ala).

avatar van we tigers
ik heb dit live mogen zien. Cinematic Orchestra speelden deze muziek terwijl de film werd geprojecteerd. Waanzinnig mooie avond was dat...
Ninja Tune heeft er trouwens een dvd van uitgebracht

avatar van John Doe
Eerste keer dat ik dit luister, maar het raakt direct de juiste snaren. Melancholische strijkers en dynamische drums vormen zalige simpele, effectieve nummers. Ik was al enigzins voorbereid hierop door Page One, de eerste CD van 4 Hero's Two Pages.

avatar van Nakur
dit is totaal anders dan de MWaMC versie van Biosphere?

avatar van Fianosther
Ja, compleet anders. De Biosphere soundtrack is heel onderkoeld, dit is veel warmer, jazzier en orchestraler.

Op veel punten is dit een jazz plaat met filmische elementen. Die elementen bestaan dan vooral uit flink ondersteunende blazers en strijkers, die veel lange halen maken. Ook hoor je af en toe wat (bewerkte) samples die bijdragen aan de sfeer. Je kan het een klein beetje verglijken met Jaga Jazzist zoals ze klinken op What We Must.

Qua sfeer dus totaal anders dan een willekeurig andere jazz opname. 4*

The Awakening of a Woman (Burnout)

Die strijkers... Briljant erin verwerkt...

avatar van LeRoi
Plaat waarvan ik hoge verwachting had maar toch een beetje tegenvalt....... Ninja Tunes heeft inderdaad meer te bieden: luister vooral eens naar Amon Tobin. Weliswaar moet je voor deze braziliaanse geluidskunstenaar een 'geoefend oor' hebben, maar als je de vibe te pakken hebt......................
N.b. 1
Voor degenen die deze plaat (Man With Moviecamera) willen hebben, hij is op de ruil-site van MailMyDisk.com te verkrijgen.....
N.b. 2 Liefhebbers van nu-jazz? Luister eens naar Briskey........uit ons Vlaanderen-land.....werkelijk geweldig!

Maarten||
Sinds kort heb ik Motion beluisterd en het is me zeer positief uitgevallen. Is dit album dan wat voor mij?

avatar van Chungking
Niet kwaad, maar ik vind de score van Michael Nyman een pak geslaagder

Fantastische film trouwens, die demonstreert waarom de Russen zichzelf de grondleggers van de montagecinema mogen noemen. Ook het meta-aspect van de film (de cameraman aan het werk is zelf het hoofdpersonage) is erg leuk, ik hou wel van dat zelfreflectief werk.

avatar van unaej
Briljant!

(recensie volgt ongetwijfeld nog )

avatar van Nakur
Ik zit al bijna 2 jaar te genieten van dit werkstuk maar ik had nog geen stem uit gebracht. En dat is zonde, MWaMC zit heel goed in elkaar. Mooie spanningsboog, mooie melodiëen en een heel uitgebreid maar toch consistent pakket aan instrumenten en invloeden. 4,5 is niet minder dan terecht.

avatar van djarend
de Dvd hiervan is binnenkort eindelijk weer opnieuw te koop, is lang niet verkrijgbaar geweest, ik zeg: KOPEN

avatar van we tigers
Wat gaat 'ie kosten Arend?

avatar van djarend
Hij gaat bij mij 12,99 kosten, eind vd week binnen, ben er blij om want hem mijn eigen exemplaar ooit kado gegeven en kwam er toen pas achter dat ik hem niet meer kon bestellen, nu gelukkig weer wel., geef hem ook nooit meer weg uit mijn eigen collectie

BZN
wat is dit een super album, geweldig!

BZN
Heeft iemand misschien nog zoiets als aanrader?

avatar van we tigers
Misschien is Skalpel iets voor je?

pretfrit
of Bugge Wesseltoft.

oke dan thanks mensen!

avatar van kemm
Ik heb geen idee waar de film over gaat, maar aan deze score heb ik voorlopig genoeg! De muziek vertelt een verhaal op zich. De subtiele blaxploitation-elementen geven de klassieke strijkers en blazers enorm veel pit mee. 'The Awakening of a Woman (Burnout)' met z'n verschillende breaks is hier een schitterend voorbeeld van. Wat een 10 minuten!

avatar van Rhythm & Poetry
Het lijkt er toch sterk op dat dit samen met Bonobo het sterkste is wat Ninja Tune - een voortreffelijk label - heeft te bieden. Nu is dat wellicht wat voorbarig, aan de hand van deze plaat, maar het talent van deze groep is groot. Geniale instrumentaties, het ene moment organisch, het andere moment erg electronisch: het een kan niet zonder het ander en de balans is perfect. Zo doet het wel aan Bonobo denken, maar gaat het toch een eigen kant op, wellicht is het zelfs wat verhalender dan de muziek die Bonobo maakt en is er meer sprake van een concept.

Binnen dit concept word continu een hoog niveau gehaald en er is zelfs ruimte voor een enkele uitschieter (instrumentaties die wat mij betreft het hoogst mogelijke niveau halen). The Awakening of a Woman (Burnout) is zo'n nummer, dat door haar schoonheid aandoet als een voorproefje op de hemel.

avatar van Silky & Smooth
Geweldige muziek. Het ontbreekt naar mijn mening een beetje naar echte uitschieters, nummers die ik los ook op kan zetten, maar als geheel is dit enorm sterk!

avatar van perrospicados
Album dat vraagt om op zaterdagavond met een glaasje malt whiskey te worden gedraaid (op vinyl uiteraard)

avatar van Broem
Album op mooi vinyl binnengekregen en op repeat de laatste dagen (kan natuurlijk niet op ‘n draaitafel maar u snap ‘t wel he) Wat een heerlijke sfeer laat de band horen. Ontzettend creatief en met oog/oor voor detail. 0,5* erbij.