Tut - Preacher's Son (2015)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Intro (1:30)
  2. Fall of Goliath (2:23)
  3. Corner Stories (3:07)

met Michael da Vinci

4. Prophecy (3:43)

met Smathers

5. Living On the Sun (4:54)

met Angel Mae en Swayvo Sax

6. Live from Chattanooga (3:34)
  7. Holy Water (4:01)

met Angel Mae en Taylor Freeman

8. Highs & Lows (4:19)
  9. Kairos (The Trip) (3:38)
  10. Hangin' (3:04)
  11. Kids These Days (2:42)
  12. Corner Stories 2 (5:54)
  13. Bad Guys (5:05)
  14. Sheba with Angel Mae (2:17)

met Angel Mae

15. Sunday Morning (1:32)
  16. Sunday Service (4:19)

met Isaiah Rashad

17. Living Sacrifice (3:25)
avatar van Bernie Sanders
Ik heb dit album zelf maar toegevoegd aangezien hij er nog niet op stond en ik dit album graag onder de aandacht wil brengen. Preacher's Son is het debuutalbum van TUT (voorheen YGTUT). TUT is een artiest afkomstig uit Chattanooga, TN. Bij het horen van de naam van deze stad gaat er wellicht bij enkele hiphopliefhebbers een belletje rinkelen, want ook Isaiah Rashad komt hier vandaan. Isaiah Rashad en TUT zijn samen onderdeel van de band The House, en de vergelijking met Cilvia Demo is dan ook al gauw gemaakt. Dit album is bijna volledig geproduceerd door Ktoven en the House en staat bol van de instrumenten.
In de intro van het album wordt duidelijk hoe het album aan zijn naam komt. In een nieuwsbericht vertelt de vader van TUT, een prediker, over het geweld in Chattanooga, ondersteund door een piano. Wie Fall of Goliath opzet en bekend is met 2014 Forest Hills Drive, valt meteen op dat dezelfde sample wordt gebruikt als in '03 Adolescence. Met deze track vertelt hij op zijn eigen manier het verhaal van David en Goliath. Op de achtergrond hoor je voor het eerst Angel Mae, die je nog veelvuldig op het album zal aantreffen. Corner Stories is het eerste hoogtepunt van het album, en ook een van de eerste nummers waarmee hij naam maakte in de underground scene. Hij vertelt over drugs-dealers en drugs-gebruikers. De laatste verse is voor Michael Da Vinci, een ander lid van The House. Op Prophecy hoor je een heerlijke flow van TUT. De beat bestaat uit een live ingespeelde gitaar en saxo. Het volgende hoogtepunt van dit album is Living On the Sun. Zoals kenmerkend voor dit album zijn hier ook live instrumenten gebruikt. De hook van Angel Mae geeft deze track een fantastische groove. Live from Chattanooga is de grootste hit van Preacher's Son, en terecht. TUT flowt over een heerlijke piano, en de hook is opnieuw fantastisch. Holy Water gaat over de hardships van het leven en religie, opnieuw met Angel Mae op de achtergrond en een korte, mooie gitaar solo. Highs & Lows gaat zoals de titel al zegt over hoogte- en dieptepunten en het gevaar dat het straatleven met zich meebrengt. Kairos begint nogal trippy, en een zweverige TUT rapt over een wederom puike instrumental. Op Hangin' heeft TUT het over het feit dat mensen een bepaald verwachtingsbeeld van hem hebben omdat zijn vader een prediker is. In de hook komen Angel Mae en de saxofoon weer kijken. Kids These Days gaat over Cadillacs, zijn jeugd en de vergelijking met de jeugd van tegenwoordig. Corner Stories 2 is het vervolg op de eerste, en hier geeft hij advies aan zijn jongere luisteraars. De rustige instrumental zit weer prima in mekaar, met name op het einde. Bad Guys geeft een beetje een melancholisch gevoel, TUT kijkt terug op zijn tienerjaren en zijn illegale en immorele acties. Sheba is een persoonlijke favoriet van mij, naar mijn mening een werkelijk prachtig numer. De instrumental is minimaal maar oh zo soulfull. TUT, ondersteund door Angel Mae, heeft een monoloog met een prostitué. Hij zegt dat ze een model had kunnen zijn in plaats van een prostitué, maar hij oordeelt niet over haar, en hij biedt aan om haar voeten te wassen, zoals Jezus dat deed in de bijbel. Sunday Morning bestaat uit een piano en een bijbelvers, en dient als een soort intro voor Sunday Service. In Sunday Service vertelt TUT hoe hij zijn leven wilt verbeteren, met om te beginnen op tijd te komen voor de zondag dienst in de kerk. Wie een verse van Isaiah Rashad verwacht komt bedrogen uit, hij doet slechts een klein stukje van de bridge en wat ad-libs hier en daar. Living Sacrifice dient als bonus track en haalt hij nog eens enkele onderwerpen aan die hij in dit album heeft laten terugkomen: religie, het straatleven, zijn jeugd, vrienden, the House, zijn zondes, etc.

Dit album was een van mijn favoriete projecten van 2015 en ik kan het elke hiphopliefhebber aanraden. Preacher's Son heeft een unieke sound, met invloeden uit genres als jazz, soul, funk, gospel. Het album vormt een mooi samenhangend geheel, en mag wat mij betreft bestempeld worden als een magnifiek debuut.

Dit is overigens mijn allereerste review, dus een vriendelijk verzoek daar rekening mee te houden.