Johan Verminnen - Tussen een Glimlach en een Traan (2016)

België
Pop / Roots
Label: T4A

1. Tussen een Glimlach en een Traan (4:17)
  2. Ouwe Maten (3:38)
  3. Is Er een Dokter? (3:28)
  4. Mijn Gitaar Uit Spanje (2:42)
  5. Mama, Wat Doen Ze Me Aan? (3:03)
  6. Alle Dromen Zijn van Ons (3:59)
  7. Over Zeeën en Meren (3:26)
  8. Lampedusa (3:36)
  9. Bericht Uit Oostende (3:34)
  10. Het Meisje aan de Balie Heette Lente (3:32)
  11. Jaja, Zo Ben Ik Dan [2016 Versie] (3:01)
  12. Meer Dan Zestien (4:27)
  13. Bootje van Papier (4:02)
  14. Alles Leeft (5:40)
  15. Einde Seizoen (3:03)
avatar van goldendream
Daar is hij dan, na zeven jaar, de nieuwe Verminnen.
De wereld is rot, maar soms, heel soms, is het leven mild.

avatar van goldendream
Op 1 april schreef ik blij te zijn dat dit album er eigenlijk was. In september wilde ik niet meer wachten tot het album in de bib lag en beluister ik het sindsdien geregeld op Spotify. En ja, soms is het goed lang te wachten om dan iets heel moois te ervaren. Johans stem en warme teksten over geluk en verdriet weten me altijd weer te raken.

'Lampedusa' over de vluchtelingen is brandend actueel en wordt benaderd vanuit de enige hoek waarop je het probleem kan benaderen: de menselijke. Het Vlaams Belang en Wilders kunnen er iets uit leren, in de veronderstelling dat ze in staat zijn iets te leren.

'Het meisje aan de balie heette Lente' doet me aan iemand denken die ik 'zonnestraaltje' noem. Ik word telkens ontroerd als ik ernaar luister.

avatar van goldendream
Tijd voor een derde berichtje.

Het album bevat een aantal oudere, nieuw opgenomen nummers. Die zijn overbodig. Het is duidelijk dat de muze Verminnen de laatste jaren niet vaak bezoekt en je zou dit als een punt van kritiek kunnen beschouwen. Maar ach, als ze komt, inspireert ze wel tot een aantal pareltjes. Kwaliteit wint het van kwantiteit. Ja toch?

Vernieuwend is het album ook niet. De zanger betreedt zijn klassieke thema's, waarin empathie en melancholie centraal staan. Ook dit kan een punt van kritiek zijn. Maar ach, die weemoedige liedjes weten me altijd weer te raken en Johan blijft een grootmeester in eenvoud en weemoed. Ja toch?!

De desinteresse op MusicMeter in Johans werk zou kunnen storen. Maar ach, in een wereld waarin computerkabaal van dj's muziek genoemd wordt en wannabebandjes als genieën beschouwd worden, is de desinteresse een compliment. Ja toch!!!!!!!!!!

4 sterren

avatar van goldendream
Zo goed als zeker ben ik de enige op MuMe die dit fantastisch nieuws vindt:
Johan Verminnen heeft nieuwe single en werkt aan nieuw album (met fragment) – Sterartiesten.be

avatar van goldendream
Het nieuwe album wordt nog deze maand verwacht. Zalig toch om zowat als enige blij te zijn.

avatar van goldendream
Het nieuwe album is sinds gisteren uit:
En daarna ga ik vissen | Blog | Johan Verminnen - johanverminnen.be

Als ik de tijd vind, zal ik dit album eens rustig beluisteren.