Tegan and Sara - Love You to Death (2016)

Canada

6. White Knuckles (3:18)
  7. 100x (3:02)
  8. BWU (3:21)
  9. U-turn (2:58)
  10. Hang on to the Night (3:29)
avatar van coldwarkids
Boyfriend en U-Turn zijn zwaar teleurstellend. De koerswisseling sinds Heartthrob was leuk. Goede plaat geworden. Ze gaan gewoon verder met de gladde poppy sound. Op dit album lijkt de songwriting belabberder geworden. Ik heb nog een klein beetje hoop op een redelijk album.

avatar van E-Clect-Eddy
Derde single 100x uit vandaag. Ik hoop dat ze net als de twee voorgaande singles na een aantal keer gehoord te hebben wel gaan bevallen maar voorlopig is deze derde de minste. Het is inderdaad een behoorlijke koerswisseling van de tweeling, maar blijf benieuwd hoe de rest dan klinkt.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tegan And Sara - Love You To Death - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Canadese tweeling Tegan And Sara (Quin) dook aan het eind van de jaren 90 op in de slipstream van de succesvolle Lillith Fair concerten (met alleen vrouwelijke artiesten).

De tweelingzusjes uit Calgary maakten in eerste instantie vooral door rauwe folk geïnspireerde muziek, maar schoven een jaar of tien geleden op richting alternatieve rock en pop.

Na het uitstekende So Jealous ben ik Tegan And Sara uit het oog verloren, totdat ik in Spotify hun nieuwe plaat Love You To Death voorbij zag komen.

Na de eerste noten van de plaat heb ik direct gecontroleerd of het op deze plaat om Tegan en Sara Quin gaat, maar dat blijkt het geval. Tegan And Sara zijn op Love You To Death opgeschoven richting de hitgevoelige pop die momenteel zo populair is en klinken meer als Rihanna dan als hun oorspronkelijke voorbeeld Ani DiFranco.

Het was zeker even slikken, maar desondanks ben ik Love You To Death blijven beluisteren. Het gekke is dat ik op een gegeven moment gecharmeerd raakte van het nieuwe geluid van de zusjes Quin.

Helemaal nieuw is dat geluid overigens niet, want op het in 2013 verschenen en door mij over het hoofd gezien Heartthrob kozen Tegan And Sara ook al voor een zeer hitgevoelig electropop geluid. Het wordt verder uitgebouwd op Love You To Death.

Het is een geluid dat nauwelijks is te onderscheiden van het geluid van hedendaagse popprinsessen als Rihanna en Katy Perry, maar ook raakt aan dat van net wat serieuzer genomen Scandinavische zangeressen als de Zweedse Robyn en de Noorse Annie.

Love You To Death wordt gedomineerd door een zwaar aangezet elektronisch geluid dat niet mijn kopje thee is, maar onder al het elektronische geweld is wel degelijk moois verstopt. Wanneer Tegan And Sara wat gas terugnemen staan ze nog steeds garant voor prachtige popliedjes en ook wanneer de elektronica (die soms wel andere wegen dan gebruikelijk bewandelt) domineert, betoveren de mooie en perfect met elkaar samenvloeiende stemmen van de Canadese tweeling.

Na enige gewenning domineert de elektronica niet meer en hoor je alleen alles wat mooi is op Love You To Death en dat blijkt best veel. Met hun nieuwe plaat richten Tegan And Sara zich op een totaal ander publiek dan het publiek dat het tweetal ooit omarmde, maar voor de ruimdenkende fans van het eerste uur valt er ook op deze plaat best veel te genieten. Voor mij op zijn minst een ‘guilty pleasure’. Erwin Zijleman

avatar van E-Clect-Eddy
Eigenlijk weet ik niet hoe en wanneer ik bij Tegan and Sara terecht ben gekomen maar de single Back in Your Head is wel het eerste die ik enorm goed vond. In de loop van de jaren heb ik diverse van hun albums beluisterd en die waren altijd goed voor een paar lekkere nummers maar al snel stap ik over op een ander album. Een heel album Tegan & Sara bleef nooit lang hangen.

Ook een concert in de Melkweg kon me niet geweldig overtuigen terwijl ik doorgaans wel hou van vreemde eenden in de bijt. Want op meerdere vlakken is dit duo apart en uniek, weinig identieke tweelingen in de muziekwereld, alleen de broertjes Robin en Maurice Gibb van de Bee Gees kan ik noemen, maar die leven nu niet meer. De muziek van de zussen Keirsten Quin was altijd op een apart spoor van de mainstream, maar met de jaren schuift het wel meer een beetje die kant op. Op het nieuwe album van Tegan and Sara is de oversprong definitief gemaakt en Elektronische Pop (Synthpop) is al wat de beat aanslaat.

Dat was dus even wennen toen de singles uit kwamen voor dit album, maar het is prima. Zo klinkt de intro van U-Turn als iets van M83, terwijl een paar jaar geleden deze acts mijlen ver van elkaar verschilden. Ze volgen ongeveer het pad van Metric dat ook oorspronkelijk indie-pop-rock maakte over ging in mainstream pop-rock en ondertussen de Synthpop paden bewandelt. Het nieuwe geluid is niet 1 op 1 te vergelijken met andere acts ook als het wel in het genre zit wat door duizenden anderen wordt bezet. De teksten maken het nog altijd als onderscheidend van de rest. Zoals in Boyfriend "you treat me like you boyfriend" is een vreemde vergelijk om te maken als een vrouw, maar dan zijn de beide zussen lesbisch, zodat de tekst zowel vreemd, grappig als slim gevonden is.

De 10 nummers zijn alle kort gemiddeld 3 minuten dus na 30 minuten is over. Maar ondanks dat het behoorlijk aanwennen is zou dit wel eens het album kunnen worden die ik vaker dan de rest ga opzetten. Zelfs als ik nog steeds vind dat hun beste nummers op die albums staan. De beste nummers op dit album vind ik: Boyfriend, Stop Desire en U-Turn

Rudi1984
Die vergelijking met Rihanna hoor ik nou echt totaal niet.