Karl Blau - Introducing Karl Blau (2016)

Country
Label: Bella Union

1. That's How I Got to Memphis (4:03)
  2. Six White Horses (2:41)
  3. Fallin Rain (9:37)
  4. Let the World Go By (3:44)
  5. If I Needed You (3:54)
  6. Woman (Sensuous Woman) (3:24)
  7. Dreaming My Dreams (2:50)
  8. To Love Somebody (3:20)
  9. Homecoming (3:24)
  10. No Regrets (3:51)
avatar van Slowgaze
Zo, m'n eerste luisterbeurt zit erop. Interessant album, goede country met soul-achtige stem, maar wel met een nogal gladde indiesaus; die had heel wat minder dik gemogen. 't zou trouwens allemaal covers.

buizen
Mooie hoes.
Met dat licht, en dat blauw.

Hendrik68
Ik zie hem in de line up voor Take Root staan. Er zijn nogal wat namen toegevoegd die me niks zeggen en Blau is daar een van. N.a.v. daarvan even e.e.a. beluisterd. Apart soort country wat hij maakt. Vraag me af hoe dit live klinkt. Ik vrees dat het wat braafjes is, maar braaf kan uiteraard nog steeds heel goed zijn. Als dit allemaal covers zijn dan zal If I needed you wel die van Townes zijn.

avatar van Slowgaze
Klopt, Hendrik68, 'If I Needed You' is van Van Zandt. Voor de liefhebbers: de originele artiesten plus wat bekende uitvoeringen:

1. That's How I Got to Memphis (Tom T. Hall; bekend van o.a. Bobby Bare)
2. Six White Horses (Tommy Cash; geschreven door Larry Murray)
3. Fallin Rain (Link Wray)
4. Let the World Go By (Layng Martine, Jr)
5. If I Needed You (Townes van Zandt)
6. Woman (Sensuous Woman) (Don Gibson)
7. Dreaming My Dreams (Waylon Jennings; geschreven door Allen Reynolds)
8. To Love Somebody (Bee Gees; ook bekend van o.a. Nina Simone)
9. Homecoming (Tom T. Hall; bekend van Bobby Bare)
10. No Regrets (Tom Rush; was een hit voor de Walker Brothers)

Hendrik68\

Verder raad ik je aan ver van zijn werk weg te blijven hoor. Normaliter is het alles behalve glad. Sterker, priegel/jengel folk. Eigenlijk zwalkt hij tussen alle genres door. Ik hou er wel van, maar jij gruwelt er denk ik van
Karl Blau - Shadow - YouTube

Hendrik68\

Karl Blau - Shadow - YouTube

Hendrik68
Steve Earle zwalkt ook tussen alle genres door, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar ik heb het de komende tijd veel te druk met andere artiesten. Dus het zal er sowieso wel niet van komen. Mijn streven is wel om van alle artiesten die op Take Root verschijnen van tevoren een aantal albums te checken, maar dat gaat me dit jaar niet lukken. Maar als jij zegt dat ik er van ga gruwelen dan neem ik dat voor waarheid aan en als later blijkt dat je me vals hebt voorgelicht dan, dan, dan .......is dat maar zo.

avatar van Slowgaze
Mijn recensie van Introducing Karl Blau staat blijkbaar al online (gedeelde bespreking met de nieuwe Marissa Nadler, Strangers). Even een korte samenvatting: Blau heeft een mooie soulachtige stem en het songmateriaal is goed, maar de gladde indiesaus is een beetje jammer. In vrijwel elk arrangement is wel iets aan te wijzen dat stoort: rare belletjes of een idiote piano bijvoorbeeld. En die toestanden vloeken toch met het traditionele countryhart van het album.
De hele recensie staat hier.

Hendrik68
Eh Ducoz, gruwel ik hier nog meer van dan van Sam Beam en Jesca Hoop? Dan moet ik nog eens nadenken of ik wel naar Take Root toe moet dit jaar.

Hendrik68 schreef:

Ik weet het niet, Iron and Wine gruwel je denk ik op een andere manier van. Karl blau heeft wat rauws maar zoekt het experiment wel altijd op. Trouwens een contrast met dit album.

Hendrik68
Nou ik heb dan toch even de tijd genomen voor dit album en het album Nature's got away. Die laatste ben ik even doorheen geskipt. Ik mag wel zeggen dat beide albums niet echt op elkaar lijken. Zeg maar rustig dat het totaal niet op elkaar lijkt. Maar jouw vermoeden dat ik hiervan gruwel klopt toch niet. Dit album vind ik zelfs vrij goed zo op het eerste gehoor en Nature's got away vooral heel origineel en nergens irritant (ook zo op het eerste gehoor). Die Sam Beam en Jesca Hoop irriteert gewoon vanaf seconde 1 en dan is het lastig genieten. Deze Blau heeft een prima stem en probeert in ieder geval de country op een bepaalde manier origineel te houden en dat lukt zo te zien prima. Wel vind ik de keuze om alleen maar covers te spelen nooit zo heel sterk, maar buiten dat is er weinig mis mee. Hoeveel sterren dit wordt is nog lastig, maar ik verwact zo rond de 3,5 uit te komen voor dit album. Ik ga er zeker mee verder en ik loop zijn zaal zeker niet voorbij tijdens Take Root. Tenzij Barna Howard of JP Harris (of een van de nog aan te kondigen artiesten) tegelijkertijd optreedt.

avatar van E-Clect-Eddy
Ken de originelen van To Love Somebody en No Regrets en dat al reden om dit eens op te zetten. Beide nummers zijn prima gecoverd, daarbij denk ik dat No Regrets iets beter gelukt is.

Verder is Fallin Rain ook een prachtig nummer. Op diverse sites staat dat dit een Country/Folk album is, FOLK ontbreekt hier als genre! en ik meen toch meer folk te horen dan Country, ik vind niet dat alles met een slide-guitar een country- nummer is.

avatar van philtuper
Ik heb geen 'last' van de covers aangezien ik niet alle originelen ken. Vind het op het eerste gehoor heerlijk klinken. Begint al bij het smooth klinkende That's How I Got To Memphis. Lekker nummer!
Stem van Karl ligt erg prettig in het gehoor. Klopt dat het allemaal gladjes klinkt maar dat vind ik in dit geval geen straf. De nummers zijn in mijn ogen in ieder geval prima vertolkt. Sowieso zijn het stuk voor stuk mooie nummers. Nou maar eens de originelen beluisteren...

avatar van E-Clect-Eddy
Is gewoon een prima album, afgezien van Woman (Sensuous Woman) op het randje van 70s kitsch hangt. De stem van Karl is inderdaad heerlijk diep. Verder is de hoes ook één van de beste die ik gezien heb van 2016 releases. Tweede favoriete nummer is If I Needed You maar ook Let the World Go By is fijn.

avatar van Slowgaze
Ik ga toch met een halfje verhogen, ondanks mijn bedenkingen van eerder dit jaar. Ik draai de plaat steeds vaker toch weer, en dan komt-ie toch ook best goed aan. De arrangementen zitten soms wel op het randje qua gladheid en indieverantwoordheid, maar de sfeer is goed en de uitvoeringen toch best meeslepend. En Karl Blau, wat een stem heeft die man.

avatar van E-Clect-Eddy
binnenkort in de kleine zaal van de Paradiso.

avatar van E-Clect-Eddy
Heerlijk album voor deze warme nazomer-avonden, morgen maar een gaan bekijken.

Zie net dat hij ook in het voorprogramma staat van The Jayhawks in Utrecht op de 19e.

avatar van Jasper
Ik heb het normaal niet zo op cover-albums, maar dit is wel erg smaakvol gedaan. Goede songkeuze. De bijna 10 minuten durende versie van Link Wray's Fallin' Rain is mijn favoriet. Is origineel ook al een prachtig nummer trouwens.

avatar van davevr
Niet zo goed album imo maar als je online luistert : Fallin'rain is een meesterlijke cover.